Vandskuring/filtsning af køkken/alrum - for begyndere :-)

Jeg overvejer at bruge LIP vandskuringsmørtel, KC 50/50/700 til indendørs vandskuring på betonvægge. Har ladet mig fortælle, at det kan jeg sagtens gøre selv 

Men hvad er egentlig forskellen på det og så et produkt som Weber filtsemørtel KC 50/50/250 ???

Hvad betyder det sidste tal (700 vs. 250)?

Og m.h.t. kornstørrelse, så har LIP en kornstørrelse op til 0,9 mm, mens det andet hedder 0-1 - det må da have nogenlunde samme udseende?

Hvad er en "lukket tvangsblander"?

Hvad er egentlig den korrekte betegnelse for det jeg skal i gang med: filtse? eller berapning? eller vandskuring?

Håber på nogle gode kvalificerede svar fra alle jer eksperter

En håbefuld amatør
Henriette
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det sidste tal er tilslaget. Altså sand eller grus.
Hvis det er en KC 50/50/700 er forholdet 50 kg kalk, 50 kg cement og 700 kg sand/grus i tørvægt.
0-1 betyder at kornstørrelsen svinger fra 0 mm til 1 mm.
En lukket tvangsblander er en blander med arme der blander mørtlen. Og er den lukket betyder det bare at låget er massivt, i stedet for et låg af metalnet. Det har den fordel at bruger man en tørmørtel støver det ikke lige op i hovedet på en, og så kan man sætte en støvsuger på. (Krav ved brug af tørmørtel).
Vandskuring betyder at man "skurer" den påttrækkede mørtel med en våd sten. Det du skal lave er ret sikkert at filtse. Der trækker man mørtlen på, og filtser det med et filtsebrædt. Berapning der kører man den våde mørtel over med en kost.

Håber du kan bruge svarene
Bestemt, tak for svar, nu føler jeg mig allerede meget klogere...
Jeg kan regne ud at KC 50/50/700 har mindre bindemiddel end KC 50/50/250, men mon ikke det er fint til indedørs brug?

Tværtimod. Den har mere bindemiddel i form af både kalk og cement. Det er grus/sand der er mindre af. Det gør den stærkere, men mindre diffusionsåben. til indendørs brug er en kc 50/50/700 fint.
Hmm. I flg. mine beregninger har KC 50/50/700 12,5 % kalk/cement og 87,5 % sand, mens KC 50/50/250 har hele 29 % kalk/cement og kun 71 % sand - så der må da være mere bindemiddel i den sidstnævnte ???
I øvrigt: hvor godt dækker det, kan man undgå at skulle male bagefter, hvis man fx. køber en hvid mørtel?
Annonce
Du kan ikke regne det ud på den måde.
tallene angiver hvor mange kg der er af de forskellige materialer. Hvis der i den ene blanding er 50 kg kalk, 50 kg cement og 700 kg sand. og i den anden blanding er 50 kg kalk, 50 kg cement og 250 kg sand, så vil der være mere bindemiddel omregnet i rumfang i den der hedder kc 50/50/250

Hvordan er din væg der skal filtses??? Er den en helt glat betonvæg, eller er den ru i det? Hvis den er helt glat får du svært ved at filtse den i en almindelig kc mørtel.
OK, jeg tror vi er enige :-)
Jeg tror væggen er glat, men det finder jeg jo først rigtigt ud af når tapetet er væk.
Så måske er det i virkeligheden bedre at male med Cempexo... som der er én der har foreslået på en anden tråd: http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aft/164482/afc/241853
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også