Oliering af valnød bordplade

Hej allesammen Vi har netop lavet nyt køkken og sat en flot valnøddebordplade på. Nu er spørgsmålet bare hvad vi skal give den. Et par bekendte har med stor succes givet deres bordplade alm. Olivenolie. Deres bordplade var dog grundolieret fra fabrikkens side, det er vores ikke. Desuden er deres Eg, vores er afrikansk valnød. Spørgsmålet er nu, kan vi også bruge alm. Olivenolie? Mvh Jesper
19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
jeg ville nok bruge en olie beregnet til bordplader,- en som hærder op. Bare gå i et ordentlig byggemarked og spørg dem. Det koster et par hundrede måske, men så er der også til en del oliebehandlinger. Det skal have et par gange om året

mvh jan
ja det er vist kun til spækbrædder det kan gå an at give det olivenolie,- og dog,- ville bruge en smagsløsolie ala rapsolie til det.

Godt at høre du fik et godt resultat. En fed træbordplade er rigtig lækker at have

Har du giver den på begge sider foresten...? og gerne også på enderne og siderne og i hullet til håndvasken?
Hvis den kun får på den ene side, og den bliver påvirket af fugt, feks fra en opvaskemaskine på undersiden, så er der risiko for at den kan slå sig/bue op.

mvh jan
Det er faktisk kun et spækbrædt du må bruge planteolie på, for olien bliver harsk og fyldes let med milioner af bakterier. Et spækbrædt vaskes jo grundigt i varmt vand !
Det var tilsyneladende for hurtigt at jeg blev begejstret. Nu er bordpladen nærmest blevet spættet, altså med pletter over det hele, men kun i den side hvor vi har vindue og aftensol. Vi har givet bordpladen to omgange med faxe naturolie. Er det fordi den tørrer ud i solen? Ps. vi har haft nedrullet gardin mens det tørrer.
Annonce
Jancar, ja, den har også fået en tur på bagsiden, kanterne og i hullet ved kogepladen. Vasken er en full size porcelænsvask, så der er ikke skåret hul.
det lyder sgu lidt underligt. Fik i tørret olien godt af efter den havde siddet lidt? Ja instruktionerne står vel på dåsen med olie

Jeg er lidt tilbageholdende med at foreslå noget du skal prøve, da det muligvis bare er spildt arbejde. Tag et billede og læg det op,- eller hør farvehandleren hvor du købte olien.

Jeg syntes det læses som var der spildt fedt på pladen, før i gav den olie !
Vejledningen er fulgt til punkt og prikke. Der har ikke været noget på bordet inden. Det er kun spættet de steder hvor der har været lidt sollys. Giver det en gang mere og mørklægger rummet :-)
Når du har givet den olie og tørret det overskydende af og "poleret" den, så vil den de næste dage (specielt der hvor solen rammer) svede lidt ! det giver disse små pletter !
du polerer bare pladen igen en gang om dagen (eller når der er pletter) efter nogle dage vil den have "svedet" den overskydende olie ud.

jeg har en massiv ASK som jeg ca 1til2 gange om året giver en tur og den "sveder" altid lidt de efterfølgende dage

PS: husk næste gang du giver den olie at "skrabe" den med en Sikling  (tror jeg det staves) først inden du sliber

Seti


**al hvad jeg skriver er egen erfaring eller hørt... der udstedes ingen garantier, men skrevet i bedste mening**

Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også