Tæppe på "fugtigt" beton...

Jeg har købt et hus hvor der i et større areal ikke er isolering i gulvet. Så vil gerne vide om det er nok at tape noget plastik fast til betonen, og derefter lægge gulvtæppe på... Der skal lige siges at rummene er fugtige (tror det at det er fordi at der kommer fugt op af gulvet.
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Altså.
Den manglende isolering kan betyde at der dannes kondens på betonoverfladen eller i tæppet. men det er ikke særligt sandsynligt.
Hvis du mener at fugten har med opadstigende fugt fra undergrunden at gøre har det ikke nogert med isolering at gøre.

Hvis du ligger en (glat) plastfolie ud inden tæppet så ligger tæppet ikke ret godt fast på den glatte overflade.

Hvis tæppet har gummibagside vil det i nogen eller høj grad virke som damp- eller fugtspærre.

Men så er der et eller andet sted muligvis risiko for skimmelsvampedannelse. Så vidt jeg ved.

Konklusion: Du skal spørge din tæppehandler om tæppet er fugt- eller dampspærende. Eller afvente mere kompetent svar på herværende side.

Du skal få undersøgt om fugten skyldes fugtig luft der kondenserer imod et koldt gulv, opstigende vand fra omgivelserne (grundvand, manglende dræn etc etc) eller dårlig vandinstallation - som udgangspunkt er beboelse i et koldt fugtigt gulv en hurtig genvej til en kronisk lidelse med lunger og/eller luftveje.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Du skal få undersøgt om fugten skyldes fugtig luft der kondenserer imod et koldt gulv, opstigende vand fra omgivelserne (grundvand, manglende dræn etc etc) eller dårlig vandinstallation - som udgangspunkt er beboelse i et koldt fugtigt gulv en hurtig genvej til en kronisk lidelse med lunger og/eller luftveje.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Det jeg bare vil vide er, om man kan holde fugten væk, ved at lægge plastik på gulvet. Han nemlig ikke lige penge til at brække gulvet op og lægge isolering
Du kan ikke holde fugten væk ved at lægge plastic, dit tæppe vil blive vådt og fuldt saf skimmelsvamp.
Skrevet af thepartyman på 25 maj 2011 19:46
Det jeg bare vil vide er, om man kan holde fugten væk, ved at lægge plastik på gulvet. Han nemlig ikke lige penge til at brække gulvet op og lægge isolering

Det kan du ikke - det eneste du tilnærmelsesvis kan gøre er at fjerne fugt fra luften vha en affugter (koster på strømregningen) eller ventilere fugten ud vha ventilation med udvendig luft (koster på varmeregningen).

Summa summarum gør du bare dit problem værre ved at vente ned at etablere den korrekte løsning fordi det du lægger på gulvet indenfor en relativt kort periode bliver gjort værdiløst og i den mellemliggende periode har en væsentligt højere driftsomkostning - alternativet er at risikere dit (og andres?) helbred.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis