Sænke loft i vådrum, hvordan ?

Hej !

Jeg har 2 lofter som jeg skal have sænket efter jeg har monteret varmegenvinding i mit hus.
De lofter er idag til kip og er pudsede.
Over dem ligger der 200 mm rockwool.
Snakken om tæt dampspær i huset er ikke så relevant da jeg ingen har, på en del af mit loftrum.
Jeg har til gengæld aldrig dug på mine vinduer eller fugtproblemer, har altid haft åbne vinduesventiler og har sådan nogle klappe i mine vægge som altid står åbne, det bliver selvklart lukket nu efter jeg har monteret ventilationsanlæg ( min datter har astma,derfor ventilationsanlæg)

Jeg er i tvivl om følgende.

Jeg vil sætte stålregler op på væggen med regler på tværs, og på disse montere gipsplader.

1. skal jeg lægge eks. 100 mm rockwool ovenpå stålet af hensyn til ekstra isolering og lyddæmpning ?
2. skal jeg sætte en dampspær på stålet ? alle de skruehuller som kommer i stålet hvad med dem ? eller skal dampspærren længere op ?
3. Jeg har ladet mig fortælle at et pudset loft også virker som dampspærre ?? så bør jeg ikke undgå at sætte en plastfolie op ? ( jeg er ikke så meget for alt det her lukke inde med plast )
4. skal der 2 lag gips ?
5.skal jeg fuge rundt i kanterne ved loftet ? og med hvad ? og hvad mht. vådrumssikring ovenover loftet ? dette giver vel ikke mening hvis loftet er tæt ?
6. Og når jeg nu har monteret væv i loftet og malet med en dæksoplast 25 til vådrum, hvorfor virker denne så ikke også som damspærre ??

Hmmm, håber der er nogen som er med på alle mine spørsgmål

Mvh Thomas
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af Hyggegnuen på 24 maj 2011 13:16
Hej !

Jeg har 2 lofter som jeg skal have sænket efter jeg har monteret varmegenvinding i mit hus.
De lofter er idag til kip og er pudsede.
Over dem ligger der 200 mm rockwool.
Snakken om tæt dampspær i huset er ikke så relevant da jeg ingen har, på en del af mit loftrum.
Jeg har til gengæld aldrig dug på mine vinduer eller fugtproblemer, har altid haft åbne vinduesventiler og har sådan nogle klappe i mine vægge som altid står åbne, det bliver selvklart lukket nu efter jeg har monteret ventilationsanlæg ( min datter har astma,derfor ventilationsanlæg)

Jeg er i tvivl om følgende.

Jeg vil sætte stålregler op på væggen med regler på tværs, og på disse montere gipsplader.

1. skal jeg lægge eks. 100 mm rockwool ovenpå stålet af hensyn til ekstra isolering og lyddæmpning ?
2. skal jeg sætte en dampspær på stålet ? alle de skruehuller som kommer i stålet hvad med dem ? eller skal dampspærren længere op ?
3. Jeg har ladet mig fortælle at et pudset loft også virker som dampspærre ?? så bør jeg ikke undgå at sætte en plastfolie op ? ( jeg er ikke så meget for alt det her lukke inde med plast )
4. skal der 2 lag gips ?
5.skal jeg fuge rundt i kanterne ved loftet ? og med hvad ? og hvad mht. vådrumssikring ovenover loftet ? dette giver vel ikke mening hvis loftet er tæt ?
6. Og når jeg nu har monteret væv i loftet og malet med en dæksoplast 25 til vådrum, hvorfor virker denne så ikke også som damspærre ??

Hmmm, håber der er nogen som er med på alle mine spørsgmål

Mvh Thomas
BUMP.

Ingen bud ?

1. Jo mere isolering, jo bedre varmeøkonomi... så ja, jeg ville smide så meget isolering i loftet som muligt.

2. Ja, der skal opsættes en damspærre i gipsloftet, om du sætter dem op på stålen, eller mellem de 2 lag gips, hvis der opsættes 2 lag er underordnet.

3. Nej, det kan som bedst opfattes som en dampbremse, og da du smider isolering + damspærre foran denne skal der laves et par huller i den.

4. som sagt er det frit valg, men opsættes 2 lag, er det nemmere at montere damspærren mellem de 2 lag, frem for at klæbe den fast til stålreglerne.

5. Ja, men hvor der laves vådrumssikring er det ikke nødvendigt, her lukkes det af vådrumsmembranen, loftet er ikke en del af vådzonen, så her monteres ikke vådrumssikring.

6. Fordi den ikke er 100% diffusionstæt, og med garanti ikke vil være tæt alle kanterne.

Hej Koluda !

Ok til alle svar og et spm. til svar 3.
Hvor mange huller skal jeg lave ? bare sådan ca. er det 10 eller 100 ? og str. ?
Hvordan er det nemmest at opsætte dampspærren imellem gipsen ?
Og hvis jeg skulle have spots i gipspladerne, hvorledes sikres dette så ifht. damptæthed ?

Mange tak for dit svar iøvrigt ;-)

Mvh Thomas
Bare et par stykker pr. m2, det skal bare sikres at den IKKE er tæt nemlig.

Nemmest er med klammer, eller dobbelt klæbende tape.

Af hensyn til spots, så skulle damspærren lægge på bagsiden af begge lag gips, så den kan tætnes med safeboks, hvis disse anvendes.

Var så lidt...
Vi er netop i gang med en lignende opgave, dog med et noget større loft. Min løsning er en del flere huller, og en diffusionsåben dampspærre.


http://www.lyrk.dk
Annonce
Hej med jer !

En diffusionsåben dampspærre ??? den må du sgu lige forklare.

Jeg har lagt et diffusionsåbent undertag, og denne forstår jeg ifht, at dampen kan vandre fra underside og op igennem til tagsiden og blive ventileret bort.

Men en åben dampspærre ??? er hele formålet ikke at man udelukker dampen/vandet fra resten af konstruktionen ?

Og ifht. de her spots jeg snakker om, hvad er så den rigtige måde at sætte dem på ??

Det nemmeste forstpd jeg var at smide dampspærren imellem gipsen, men det er så ikke smart ifht. spots ?
Der skal spærren over gipsen, men hvordan fastgører jeg så den nemt til stålet ?

Og hvad er det for nogle dimsper jeg så skal bruge til det ?

Nu kan jeg se at den konstruktion du viser billeder af er i træ ?? det vil være nemmere for mig at lave det i træ, men har opfattelsen af at det er mere " rigtigt " at udføre det i stål ? er dette ikke korrekt ? altså fordi det er uorganisk således man ikke risikerer evt. råd/svamp/skimmel ?

Mvh Thomas
Dampspærren virker sådan at det fugt der evt kunne komme i konstruktionen, blive fanget fordi der sidder en gammel dampspærre feks. Kan komme ud igennem dampspærre og ned i rummet. Men dampstrykket indefra huset kan stadig ikke komme op i konstruktionen.

Jeg ser absolut ingen grund til at sænke loftet af stål. Hvorfor skulle der komme råd/skimmel/svamp ?

Grunden til at dampspærren sidder på den side den gør på billederne, har noget at gøre med hvornår jeg fik overtalt kunden til at der skulle ny dampspærre op. dvs i sidste øjeblik. Sæt dampspærren på inden du sætter forskalling op, og husk at dine gips skruer ikke må være så lange at de prikker hul i damspærren på bagsiden af gipsen.

http://www.lyrk.dk
Helt enig med Naveren.

Der er ingen grund til at lave underlaget til det nye gipsloft i stål, frem for i træ.

Det er bedre at opsætte din dampspærre i under forskallingen, og gerne 50mm ind i konstruktionen, så der afsluttes med 45mm forskalling med 45 mm isolering på den varme side af damspærren.

Af hensyn til spots så kommer det helt an på hvilken det er, er det med spots som kræver safeboks, så ville jeg faktisk smide damspærre helt ud på forskallingen, så den render over dine safebokse, så kan du nemlig komme til at tilslutte damspærren direkte på forsiden af dine safebokse, som monteres mellem din forskallinger.

Hej begge !

Jeg er slet ikke uenig I at der ikke bør være et problem med dampsærre og trækonstruktion, så længe der ikke er fugt ved træet, syntes blot at jeg har hørt at man skulle bruge stål da man så ikke behøvede at tænke på evt. fugtskades virking.

Dvs. den dampspærre du har opsat som er diffusionsåben, er åben af hensyn til evt. damp som opstår over den ??
Det kan jeg godt se pointen i, men forstår det dog ikke helt, da vi jo penetrerer den gamle dampspærre med huller ? var det ikke netop for at fugt kunne vandre den vej op igennem, såfremt der skulle opstå noget der ?

Jeg skylder måske lige at sige at mit loft er til KIP og ret højt oppe ifht. det loft jeg skal bygge op.

Kan vi evt. beskrive hvordan jeg skal bygge det op så ifht. jeres anvisninger ? jeg er ikke helt med på det med forskalningen ifht. 45 mm inde ?

Jeg forstår godt at vi lægger spærren et stykke inde for at undgå den bliver hullet, men hvordan hænger det sammen med at jeg eks. kunne lægge den imellem de 2 gipslag ? der vil den da blive gennemhullet som en si ?

Betyder det noget at jeg skal have et ventilationsrør ned igennem loftet ?

Mvh Thomas
Se lige bort fra min sidste undreren omkring hvorfor du brugte diffusionsåben dampspærre hos din kunde det forklarede du jo med at kunden blev overtalt i sidste øjeblik, så du har selvfølgelig ikke fået lavet huller i den gamle dampspærre som jeg jo kan gøre ??

Korrekt ikke beklager jeg ikke havde fanget den første gang.

Mvh Thomas
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også