Sænke loft i vådrum, hvordan ?

Hej !

Jeg har 2 lofter som jeg skal have sænket efter jeg har monteret varmegenvinding i mit hus.
De lofter er idag til kip og er pudsede.
Over dem ligger der 200 mm rockwool.
Snakken om tæt dampspær i huset er ikke så relevant da jeg ingen har, på en del af mit loftrum.
Jeg har til gengæld aldrig dug på mine vinduer eller fugtproblemer, har altid haft åbne vinduesventiler og har sådan nogle klappe i mine vægge som altid står åbne, det bliver selvklart lukket nu efter jeg har monteret ventilationsanlæg ( min datter har astma,derfor ventilationsanlæg)

Jeg er i tvivl om følgende.

Jeg vil sætte stålregler op på væggen med regler på tværs, og på disse montere gipsplader.

1. skal jeg lægge eks. 100 mm rockwool ovenpå stålet af hensyn til ekstra isolering og lyddæmpning ?
2. skal jeg sætte en dampspær på stålet ? alle de skruehuller som kommer i stålet hvad med dem ? eller skal dampspærren længere op ?
3. Jeg har ladet mig fortælle at et pudset loft også virker som dampspærre ?? så bør jeg ikke undgå at sætte en plastfolie op ? ( jeg er ikke så meget for alt det her lukke inde med plast )
4. skal der 2 lag gips ?
5.skal jeg fuge rundt i kanterne ved loftet ? og med hvad ? og hvad mht. vådrumssikring ovenover loftet ? dette giver vel ikke mening hvis loftet er tæt ?
6. Og når jeg nu har monteret væv i loftet og malet med en dæksoplast 25 til vådrum, hvorfor virker denne så ikke også som damspærre ??

Hmmm, håber der er nogen som er med på alle mine spørsgmål

Mvh Thomas
Hej ! Jeg har 2 lofter som jeg skal have sænket... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg bruger diffusionsåben dampspærre overalt, med mindre jeg konkurrerer på prisen med en anden tømrer mester. Det er de færreste der går op i det, men chancen for at der kommer problemer med fugt og råd er lig nul, kontra hvis man bruger en almindelig dampspærre. Nu får jeg sikkert tudet ørerne fulde af René, Hpox og Orla .... Specielt i dette tilfælde, hvor der i forvejen ligger en dårlig alukraft, kan der ophobe sig fugt imellem den gamle og den nye dampspærre, også selvom man borer en masse huller, som du kan se på billedet.

http://www.lyrk.dk
Diffusionsåben dampspærre.

Jeg forstår faktisk ikke helt hvorfor Naveren bringer emnet på bane.

Diffusionsåbne dampspærrer har nok sin berettigelse i visse situationer, i forbindelse med visse papdækkede ståltagskonstruktioner og evt. "sommerkondens"

Som jeg forstår spørgerens indlæg handler det om en almindelig bolig. Det eneste stål der forefindes er omtalte stålregler. Risikoen for "sommerkondens" er reelt ikke eksisterende.

Jeg har svært ved at se begrundelsen for at opsætte en diffusionsåben dampspærre.
Jeg bragte det kun på banen yderligere fordi trådstarter spurgte ind til det.

http://www.lyrk.dk
He he he !

>ro på svende...... jeg gider selvfølgelig ikke betale ekstra for noget som er unødvendigt.

Men hvis en diffusionsåben dampspærre ikke generer mit projekt, så har jeg ikke en skid imod at betale ekstra for dette, slet ikke hvis det kan afhjælpe en situation.

Men er I med på mit projekt ??

Jeg skal sænke loftet, have mit ventilationsrør ned i det nye loft, har ikke krav om at isolere ekstra, men har kun 200 mm idag så måske lidt ekstra gør godt.

Kunne I venligst forklare evt. med billeder eller tegninger hvordan jeg laver en sænkning med regler / Brædder, og får lagte 200 mm rockwool ind, samt en dampspærre, det være sig en åben eller lukket ;-)

Og til Koluda og Naveren , mange tak for jeres svar, og ingen grund til at frygte debat politiet som blot sidder og kigger efter fejl , men ellers ikke bidrager til svar, udover at være kloge åge.

Mvh Thomas
Skrevet af Hyggegnuen på 28 maj 2011 10:42

Kan vi evt. beskrive hvordan jeg skal bygge det op så ifht. jeres anvisninger ? jeg er ikke helt med på det med forskalningen ifht. 45 mm inde ?


Hvis du laver en nedstropning med 145 mm spærtræ, så kan du herefter opsætte din dampspærre, og efterfølgende forskalle med 45 x 45 mm forskalling, så vil din damspærre lægge 45mm inde i konstruktionen, men er som sagt ikke en fordel hvis du benytter spots som skal bruge safebokse, da damspærre så vil lande 45 mm inde på safboksen, og derved besværligt at gøre tæt til boksen, så er det nemmere at have denne damspærre uden på forskallingen, da den så render henover dine safebokse, og derfor nemmere kan tilsluttes helt tæt til forkanten af safeboksen, som så gipsloftet monteres direkte henover.

Skrevet af Hyggegnuen på 28 maj 2011 10:42

Jeg forstår godt at vi lægger spærren et stykke inde for at undgå den bliver hullet, men hvordan hænger det sammen med at jeg eks. kunne lægge den imellem de 2 gipslag ? der vil den da blive gennemhullet som en si ?
Nej, ikke nødvendigvis, de små huller omkring skruerne skal nok holde tæt så længe skruen også sidder i hullet.

Skrevet af Hyggegnuen på 28 maj 2011 10:42

Betyder det noget at jeg skal have et ventilationsrør ned igennem loftet ?

Nej, denne genneføringen af røret, skal jo bare sikres tæt også, feks. men en gennemføring fra DAFA.

Annonce
Hej Koluda og Naver !

Har lige et opfølgende spørgsmål.

Vil det være ok at opsætte de her 145 regler med en afstand på 30-40 cm på tværs af loftet, smide 145 rocwool imellem, sætte en kraftig plastfolie op ( har en rulle liggende, den er købt som dampspærre og er ret kraftig ) som dampspærre med klammer i reglerne, jeg er i tvivl om hvad jeg skal gøre ude i kanterne ??

Og hvad skal overlappet være på sådan en opsat dampspærre ?? skal der dobbeltklæbende tape imellem, eller er et stort overlap godt nok ?

Og derpå montere de her såkaldte loftspaneler som Jem og Fix sælger ??

De har været diskuteret i en anden tråd omkring brandbarhed osv.

Der står på pakken til loftspanelerne at de kan anvendes i vådrum, godt nok på tysk, så om hvorvidt de er godtkendt i DK til dette aner jeg ikke.

Og hvis I ikke mener at de er ok til bad, kan de så gå på toilettet ??

Jeg syntes det ville være meget nemmere at bruge dem, end at montere gips.

Mvh Thomas
Skrevet af Hyggegnuen på 04 jun 2011 10:08

Vil det være ok at opsætte de her 145 regler med en afstand på 30-40 cm på tværs af loftet, smide 145 rocwool imellem, sætte en kraftig plastfolie op ( har en rulle liggende, den er købt som dampspærre og er ret kraftig ) som dampspærre med klammer i reglerne, jeg er i tvivl om hvad jeg skal gøre ude i kanterne ??


Ja, det er okay sådan, men jeg ville da opsætte dem med en max. c/c afstand der er for underlag af loftbeklædningen.

Ude i kanterne skal det enten fuges tæt til væggene, eller klæbes til væggene med butylbånd.

Skrevet af Hyggegnuen på 04 jun 2011 10:08

Og hvad skal overlappet være på sådan en opsat dampspærre ?? skal der dobbeltklæbende tape imellem, eller er et stort overlap godt nok ?

Gerne 150mm overlap, som tapes med damspærre tape.

Skrevet af Hyggegnuen på 04 jun 2011 10:08

Og derpå montere de her såkaldte loftspaneler som Jem og Fix sælger ??

De har været diskuteret i en anden tråd omkring brandbarhed osv.

Der står på pakken til loftspanelerne at de kan anvendes i vådrum, godt nok på tysk, så om hvorvidt de er godtkendt i DK til dette aner jeg ikke.

Nu ved jeg ikke hvilket loft de sælger i Jem og Fix, så kan jeg ikke udtale mig om, som tømrer handler vi jo normalt mest på trælasten og ikke i Jem og Fix...

men det må de i Jem og Fix kunne oplyse dig om, de skal bare overholde brandkravene, der er nemlig ingen krav til loftet udover dette, også selvom det er i vådrum.

Skrevet af Hyggegnuen på 04 jun 2011 10:08

Og hvis I ikke mener at de er ok til bad, kan de så gå på toilettet ??

Jeg syntes det ville være meget nemmere at bruge dem, end at montere gips.

Mvh Thomas
Som nævnt ovenover, så er der ingen højere krav til loftet i vådrum, frem for loftet i alle andre rum i boligen, det er samme brandkrav der er gældende, og udover dette ingen krav til loftet, det er kun hvis det indgår som en del af vådzonen at der er yderligere krav til loftet.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også