Hej alle sammen !
Jeg har spørgsmål til varmegenvindingsanlæg og grovindregulering.
Jeg er lige blevet færdig med at sætte en Altech Fläkt 250 ( Øland rotorveksler ) op i mit hus.
Jeg har 5 indblæsninger ( 3 i vægge, 2 i loft ) og 4 sug ( toilet,bad,bryggers,køkken,alle i loft )
De 5 indblæs er 3 stks 125 mm, og 2 stks 100, alle sug er 125 mm.
Min rørstræk er forholsvis korte, da de fleste rum ligger ved siden af motoren, de er kun de sidste 2 indblæs på Ø100 som ligger lidt væk, her er det ene rørstræk på 10 meter ialt.
Motoren er Ø200, men jeg har måtte nøjes med ø160 da, der er meget lidt plads på mit alt for lille loft,så tingene kan knap være der efter at isoleringen er kommet på.
Jeg er en smule i tvivl om følgende......
Jeg har 4 målepunkter i motoren og har adgang til en flowmåler med temperaturmåler på også.
Når man måler hovedflowet på indblæsningen og suget skal det så ske med åbne rør ?? altså uden ventiler på ?
Og hvis ikke så hvorfor ? når ventilerne først er monteret sker der jo en trykmodstand, og er det så det rigtige flow vi måler ??dette er jeg sgu en del i tvivl om.
Jeg kan justere både indblæs og udsugningseperat på motoren, og mit udgnagspunkt er at jeg gerne vil suge en smule mere end jeg blæser ind.
Hustet er udvendigt 140 kvm, så reelt set er det vel 130 kvm, og med 1,08 kubik pr m3 skal jeg bruge ca. 140 kubik i timen.
Her er jeg dog også en smule i tvivl, da jeg har set at hvis man skeler til lovkrav for nye bygninger, så er det specificeret hvor meget jeg skal suge fra de enkelte rum ?? men hvad så når mit toilet eks. er meget småt ( 2 kvm ) så giver det jo ikke mening at suge 36 kubik fra dette i timen, men samtidig er jeg jo også nødt til at have fordelt suget så jeg får suget det nødvendige ?
Nå men jeg mangler gode råd her, og ja jeg ved godt at jeg bare kunne have ladet et firma montere og indregulere det hele, men det er vel et gør det selv forum ik ;-)
Mvh Thomas