Elektronik : tæller (IC) anskaffelse

Elektronik? - Nu skal det være!

Jeg vil starte med at lave et binært ur, og vil derfor gerne vide om I mere erfarne kan anbefale en god IC jeg kan arbejde med - som er nem.

Jeg har selv ideer om hvordan det skal stykkes sammen, men kender simpelthen for lidt til de forskellige IC'er, men kunne forestille mig en tæller der skal kunne tælle til 4!

Den skal bare være med data-blad og til at få fat i - dvs. gerne med link til en side i dk hvor jeg kan købe den.

Håber der er nogen der kan hjælpe


23 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg kan sikkert hjælpe men jeg skal lige forstå opgaven rigtigt.

Er du ude efter noget der kan tælle til 4 på den måde at du giver den et signal som den skal tælle til 4 på baggrund af?

Eller skal den helt af sig selv kunne tælle til 4 og giver besked om hvor den er i sekvensen? I givet fald med hvilken frekvens skulle den så tælle til 4?

Spændende opgave ellers :-)
Hvis det skal være helt fra bunden findes der en gammel bog der beskriver det projekt mens man lærer det basale.
Jeg mener den hedder digital elektronik og er grøn. kan ikke lige huske det hele, men ser om jeg kan finde den i gemmerne.

Sådan som jeg forstå projektet vil du lave et digital ur fra bunder og vise det på et LED display.
Til dette kan du benytte de to IC kredse 74162 som er en 4 bit tæller og en 7447 som er en chip der kan drive et display.

Mvh
Kim
Skrevet af kimcarlsen på 24 maj 2011 07:38
Sådan som jeg forstå projektet vil du lave et digital ur fra bunder og vise det på et LED display.
Til dette kan du benytte de to IC kredse 74162 som er en 4 bit tæller og en 7447 som er en chip der kan drive et display.

Mvh
Kim

Han skriver et binært ur så det kunne jo også være sådan et der viser klokken binært på nogle lysdioder.

Ja det kunne det jo også være. og jeg har endda et stående på kontoret, bare for lidt nørderi

 

Hvor dejligt med al den respons.
Jeg har købt 20 dioder som skal vide klokken binært
dvs.
2 for første rk. (0-2)
4 til næste rk. (0-9)
3 til næste rk. (0-5)
4 til næste rk. (0-9)
3 til næste rk. (0-5)
4 til næste rk. (0-9)
= 20

Jeg skal så bare have et eller andet der er forholdvis præcist til at 'tælle' klokken i en frekvens af 1 pr sek. (?)
Er helt sikker på at nogle af jer mere erfarne ved lige hvad for nogle IC'er der ville være gode her
- Det skal bare være forholdsvis nemt at arbejde med

pfh. mange tak!
Har kigget lidt på den 74162 og det ser faktisk meget lovende ud
Nu må jeg håbe at jeg kan hitte hoved og hale i al det der skal til.

Regner med at anvende en 555 som clock, eller er det dumt?
(er meget uerfaren)
Det er ikke direkte dumt men den er nok svær at få særlig præcis
Det uerfarne skinner godt igennem :-)
En 555 som clock? Kun hvis du har lyst til at stille dit ur hver 10. minut.
Til ure bruges en krystaloscillator, og hvis du er heldig behøver du kun at stille uret hver måned... præcise oscillatorer er ikke det nemmeste at bygge.

Løsningsmodeller:

1: dine tællere. Ja, det kan godt gøres, men er hulens besværligt i forhold til andre løsninger. De tidligere forslag kommer tilsyneladende fra folk som lærte elektronik i 70erne. Jeg tvivler på at man stadig kan købe 7447 og 74162. I vore dage hedder familierne 74AHCxxx, 74VHCxxx, 74LVXxxx osv.

2: de fleste ville til et sådant porjekt vælge en microcontroller, evt. et færdigt lille board som kun skal programmeres. Der findes uendelige mænger derude. Atmel AVR, Texas MSP430, ST STM8, Freescale HCS08 osv. osv.

3: programmerbar logik, her er hovednavnene Altera og Xilinx. Med FPGAer kan du lave alt, men det kræver software og et lille udviklingskit.

4: en ganske simpel tæller som adresserer en hukommelse (i vore dage Flash). I Flash hukommelsen har du programmeret alle 86400 muligheder for LED mønstre der er i et døgn. Tælleren løber ganske enkelt igennem, og udgangene af dine Flashes styrer lysdioderne. Du skal nok have 3x 8-bit Flashes til at køre i parallel for at styre alle 20 LEDs (de sidste 4 bits forbindes ikke).

Det var de hurtige forslag.

MvH,

Bent.
Prøv at kigge lidt på noget med et 32.768kHz krystal og en 15 bit counter hvis du stadig er ude efter et 1 sek. Signal.
Der er yderligere 13 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis