bjælkespær med 10 meter spænd

Hej Alle,

Jeg står og skal have bygget en 1. sal på mit hus.
huset er 9,5 x 9,5 m
Der er ingen bærende vægge i huset

Jeg får muret facaden yderligere op til fuld højde det vil sige 2,5 m ekstra i den ene side og 4,5 i den anden.

Taget skal laves med ensidig taghældning.

Mine udfordringer er nu to.

Jeg skal bruge spær der kan spænde de ca. 10m til den ensidige taghældning, kan det lade sig gøre(selvfølgelig kan det det, alt kan lade sig gøre), men er der nogen der har nogen ide om prisleje for disse spær, og eventuelt hvad jeg skal spæde i for at en tømrer hjælper med opsætningen?
(har forhørt diverse spærfabrikker, men de er noget sløve i optrækket, så tænkte jeg ville høre nogle kvikke lds'er og håndværkere i stedet)

Udfordring nummer 2:
Der skal ligeledes etableres et bjælkelag for 1. salen.
Skal jeg blot montere disse på den eksisterende rem?
Og igen, nogen der har en ide om prisleje på sådan et par karle?

Glæder mig til at høre fra jer:-)

Mvh.
Hans
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal vist have fat i Moelven eller Lilleheden til bjælkerne, og en bygningsingeniør til at regne lidt statik, hvis du ikke allerede har entereret dig med en.
Og selvom du fra ovennævnte firmaer får tilbud + statikberegning tilbage vil jeg opfordre dig til at få det regnet det hele en ekstra gang af en uafhængig kilde for at få en selvstændig kritik - de sidste par år er der skvattet en hel del haller sammen (pga snetryk) som alle var baseret på limtræs konstruktion leveret og beregnet af førnævnte firmaer.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Jeg har taget fat i blandt andre Moelven, men som nævnt synes jeg de er lidt sløve i det, derfor ville jeg lige høre herinde mht priser, opsætning osv
God ide med den ekstra statik beregning, det vil jeg helt sikkert få gjort.
Skrevet af Orla Nautrup på 24 maj 2011 10:07
Det er ikke limtræ jeg tænker på men I-bjælker

I-bjælker i stål eller træ?

Uanset er statikberegningen jo den samme, den måde de 2 firmaer har leveret "kundeservice" og "producentansvar" på er værre end Velfac!

Jeg ville tage kontakt til et firma der har referencer for lignende typer opgaver f.ex nybyg af moderne funkis og spørge ind til konstruktionsmetode og erfaringer - der er jo masser af muligheder (f.ex også betonbjælke) men mange ubekendte - eg. bæreevne og stivhed af nuværende vægkonstruktion.

/BOFH


Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Annonce
Jeg gætter lige: Du har en "bungalov" med "høj" kælder og en boligetage med ca 2,5 m til loft. Taget er en pyramide lavet med en form for gitterspær?
Du vil nu have en etage mere med 2,5 m lofthøjde i den ene side og ca 4 m i den anden side. Og med fladt tag?
Har du undersøgt om du må bygge så højt?
Er du helt sikker på at der ingen bærende vægge er?
Har du overvejet muligheden for at indsætte 2 eller 3 søjler fra kælder til underside af nyt tag, og herpå placere bjælker under dæk og under tag. Herved nedsætter du spændet til det halve og forenkler både dæk og tag.
Og vær helt klar over, at du er inde på konstruktioner, som kræver seriøs faglig viden.

Venlig hilsen
Knud
Hej Knud,

Tak for indlæg.
Mit hus er faktisk uden kælder og med alm saddeltag med 20 gr. hældning og gitterspær.

Jeg er helt med på det konstruktionsmæssige og at det ikke er noget man bare lige skal rode med, det er også derfor jeg søger gode råd.
Det er jo lidt nemmere at snakke med dem der skal levere spærene, hvis man ved bare lidt om mulighederne i forvejen.

Jeg har godt overvejet muligheden for at indsætte en bjælke og derved nedsætte spændet. Mine tanker går bare på om det kan betale sig.
Jeg skal trods alt have det forankret til fundament i gavlene, altså have fjernet noget mur. Desuden er det en smule upraktisk, da den ene gavl kun er vinduer...

Men jeg må jo nok erkende, at der ikke er andet for end at vente på at Moelven kommer med en pris...og så krybe til lommerne...
Uanset stål eller træ så er det vel din lokale tømmerhandel du skal handle med.

Hvis du finder Moelven og andre lidt sløve er det fordi de måske ikke rigtig gider at snakke med private kunder.

Så hen i tømererhandlen som formodentlig kan slå dimensionerne, ihvertfald Lilleheden, op med det samme. Og du får en pris tillige.
Stålfrmaerne gidder med sikkerhed ikke private kunder, men det gælder det samme der. Lad det gå igennem tømmerhandlen osse der.
Hvis det f.eks. er et let tag du skal have så bliver dimensionen  ved en spærafstand på 60 cm og et spænd på ca 10 meter noget i retning af 100x500mm . Hvis der anvendes HQL- bjælker.

Se her:

http://www.palsgaardgruppen.dk/file...et_Tag.pdf
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis