Gulvopbygning

Jeg syntes ikke helt jeg kan finde hvad jeg søger i tidligere opslag, så derfor dette spørgsmål:

I forbindelse med at vi overtager vores "nye" hus (fra 1964), ønsker vi at flytte det eksisterende køkken, således at det bliver en del af stuen. Af flere forskellige grunde ønsker vi at hive det eksisterende gulv op og etablere nyt flydende gulv med gulvvarme, her er der åbenbart flere løsninger. Mit spørgsmål går på en løsning omkring en fornuftig gulvopbygning.

Det eksisterende gulv er et 32m2 gammelt parketgulv på strøer, lagt på 80mm betonplade med 200mm slagger nedenunder. Der er ingen tegn på fugt eller lignende under gulvet.

Min plan er at bygge gulvet op således set nedefra:
0,2mm dampspærre på betonplade
Opklodsede 40x39mm kertostrøer med 600mm afstand.
70mm isolering
22mm gulvspånplade skruet på strøer
21x95mm høvlet forskalling oven på gulvplader til gulvvarmeslanger
Varmefordelingsplader
20mm gulvvarmeslanger
Gulvpap
11mm højtrykslaminatgulv

Jeg er lidt i tvivl om nødvendigheden af gulvspånplader, men vil til gengæld gerne have et solidt gulv, i og med at der både skal være køkken og stue på samme gulv. Vil spånpladegulvet være med til at holde på varmen nedefter?
Gulvopbygningshøjden er umiddelbart ikke et problem.


Gør det nu rigtigt - første gang.

28 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Bump..

Gør det nu rigtigt - første gang.

Spånpladerne vil altid være med til at holde lidt på varmen men det vil være begrænset, der hvor du kan få problemer er at du placere din dampspærre ved beton, hvilket den skal være ved strøer grundet fugt problemer Men det kan også give fugt problemer hvis du får fanget fugten hernede grundet at luften bliver kølet ned gennem de 70 mm isolering. Hvorfor det har lidt betydning hvad du af isolering under betonlaget. Husk at kondens skabes som en funktion af vandindholdet samt temperatur ændring. og hvis der sker en stor temperatur ændring ned gennem isoleringen i dit gulv kan du få fugt/svamp/råd problemer

www.DTKS.dk

Trykprøvning, Termografi og andre byggetest..

God vejledning.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Der er umiddelbart ingen isolering under betonlaget, men derimod 200mm slagger. Der er ligeledes omfangsdræn rundt om bygningen.

Gør det nu rigtigt - første gang.

hvis du har mod på det, så fjern beton gulvet og slagger når du alligevel er igang,,,
slagger har den uheldige egenskab at det udvider sig op til 10% hvis det får fugt.. jeg har set flere fundamenter der er blevet skubbet fra hinanden af slagger,
og hvis du alligevel vil lave nyt gulv med gulvvarme så væk med det hele og få isoleret ordentligt
Jeg ved godt det er den allerbedste løsning, jeg syntes bare ikke det lyder særlig rentabelt at gøre det. Umiddelbart ville jeg kunne spare 500,- om året i varme på at ekstraisolere de 50m2 stue/køkken, og set i forhold til at det koster ekstra 20-30.000 kr.?? i materialer, er tilbagebetalingstiden 40-60 år..
Er det på nye huse du har oplevet problemet med slaggerne? jeg tænker at hvis de har ligget under huset siden 1964 uden problemer, skulle det være mærkeligt at der efterfølgende skulle opstå noget, uden dog overhovedet at have forstand på det.

Gør det nu rigtigt - første gang.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
jeg går ikke ud fra der er nogen der smider slagger i et hus der bliver bygget idag...
jeg mener begge husene var fra starten af 70´erne

hvis du kan lave det selv bør du kunne få materialerne billigere, men forstår da udemæket dit argument
det var bare et forslag
Ingen problemer med undergulv i spånplader, selvom der benyttes gulvvarme.

Gulvvarmen skal nok får varme gulvet op.

Jeg er dog enige med at det mest rigtigt ville være af få pillet det eksisterende gulv op, også lave det ordentligt med 300mm isolering i gulvet, og derved også fjerne evt. risiko for ophobning af fugt undergulvet mellem dit eksisterende klaplag, og strøerne.

Men kan også godt forstå dit argument, specielt hvis du har beregnet en evt. besparelse ved at lægge det et helt nyt isoleret støbt gulv med gulvvarme i.

Jeg tror du undervurderer hvor stor din varmeregning vil være hvis du gennemfører renoveringen i det nuværende design. Din betonplade vil fungere som en glimrende kuldebro mod jord og sokkel når der kun er 70mm isolering imellem betonpladen og din varmekilde - jeg er 100% sikker på at varmetabet vil blive større end antaget.

I vores hus fra 69 er/var der et lignende design hvor 2 rum havde gulvarme (der var anvendt lecabeton) - når vi tændte for gulvvarmen smeltede is og sne ca. en halv meter væk fra soklen...

Et alternativt design hvis vi ikke kan tale dig fra det kunne være at lægge strøerne lidt tættere for at få større stabilitet i gulvet og lægge forskallingen til alu-pladerne direkte herpå - dermed droppes gulvspånpladen og der er plads til et par cm isolering mere hvis du klodser strøerne lidt højere op.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Skrevet af BOFH på 28 maj 2011 21:04
Jeg tror du undervurderer hvor stor din varmeregning vil være hvis du gennemfører renoveringen i det nuværende design. Din betonplade vil fungere som en glimrende kuldebro mod jord og sokkel når der kun er 70mm isolering imellem betonpladen og din varmekilde - jeg er 100% sikker på at varmetabet vil blive større end antaget.

Helt enig, det lyder ikke at meget set udfra hvor lidt det vil være isoleret, samt hvordan opbygningen er.

Jeg har regnet besparelsen ud fra Rockwools "den lille lune", så det burde være nogenlund rigtigt.

Der er plads til mere end 70mm isolering, da strøerne bliver klodset noget op, men jeg troede ikke der måtte lægges mere end de 70mm isolering mellem gulv og betonplade af hensyn til problemer med kondens/fugt..

Gør det nu rigtigt - første gang.

Der er yderligere 18 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også