Vælte væg - bærende?

Hejsa LDS’ere! Så har jeg fået styr på, hvorledes der skal efterisoleres på overetagen. Så langt – så godt – så skal det bare gøres ;-) Det store (og dyre) projekt kommer til at foregå i stueetagen, hvor planen er at vælte en væg – støbe gulv med varme, isolere samt opsætte en let skillevæg. Mht. væggen, der skal væltes, så skal jeg først have fundet ud af, om den er bærende eller ej. Har haft en tømrer ude at se på det, og umiddelbart mente han ikke at den var bærende. Huset er fra 1880, og kan ses her: (Og det er i øvrigt mig, der poserer på billedet – fra da vi overtog gården i april)


En ikke målfast plantegning kan ses her, og væggen der skal ned er markeret med rød pil, og den ønskede skillevæg er markeret som en rød streg.

 


Indvendigt ser det således ud:  

Det er væggen til højre I billedet samt døren vi ønsker at nedlægge.


Bemærk, at der tidligere har været en væg på det sidste billede. Det er ca der, vi regner med at sætte den nye skillevæg op. Bjælkeloftet er i øvrigt falskt – det er bare trækasser, der er sat op for hyggens skyld – de skal selvfølgelig også ned ;-)

Er der nogle herinde, der tør give et ganske uforpligtende bud på, om væggen kan væltes uden problemer?

Hvis ikke, hvad vil så være normal fremgangsmåde for at lave passende understøtning?

Hvilken fagmand får man i dette tilfælde til at undersøge om væggen er bærende?  


Mvh. og på forhånd mange tak!

Mvh. Akaup.

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Som hoved regel er alle langsgående indvendige vægge bærende, de tværgående kan du fjerne, dog ikke alle for de er med til at give ydermurene stivhed. Du skulle kunne fjerne den du har udpeget, men så ville jeg nok anbefale at du mure en ny skillevæg i stedet for en skeletvæg med gipsplader.
Tegningen af din 1. sal er ikke retvisende. Der er jo noget kvisthalløj et sted.
Og det er ikke muligt at konstaterer om væggen på første sal er let eller står oven på den væg du vil fjerne. Og hvordan kvistkonstruktionen iøvrigt er opbygget.
Jeg tror nok at din tværgående skillevæg kan fjernes.
Men du kommer til at indhente en vurdering fra den lokale bygningsingeniør.
Umiddelbart ville jeg bare fjerne den væg.

Spidskvisten er sikkert aflastet på ydervæggene, og i kip... så skulle ikke betyde nogen for hvordan væggene står på 1.salen, men du skal lige være sikker på det ikke er tunge skillevægge på 1.salen, inden du bulrer væggen ned i stueetagen.
Ok - takker for gode svar hidtil.

Det med en tungere skillevæg ovenpå - den havde jeg ikke lige tænkt over, men det passer sikkert meget godt med at væggen på 1.salen står direkte oven på, og den er vist muret op. I hvert fald lyder den tung når man banker på den - i følge kæresten ;-)
Er jo pt til søs på job, så kan ikke lige måle og mærke efter selv.

Såfremt væggen står direkte oven på, så bliver jeg vel nødt til at tage denne væg ned også - ikke? Eller laver man normalt en løsning med en understøttet bjælke?

Mvh. Akaup
Ja. :o)

Det kan godt være lidt bøvlet at få en tung væg til at blive på plads medens den understøttes af en bjælke.
Det billigste er formodentlig at banke begge vægge ned og lave en ny på førstesalen, evt. en let konstruktion.

Eller bare at udvide soveværelset lidt mod venstre!!!
Annonce
Helt enig med hpox, men det er jeg jo også næsten altid, han er jo en fornuftig mand...

Ned med den tunge væg så, og op med en let væg, er væsentligt mindre omfattende, end af skulle etablere en understøtning for denne, når væggen i stueetagen nedtages.
Jamen ok. Det er rart at læse, at muren bør kunne væltes uden fare for at hele huset styrter ned første gang det blæser lidt fra NV... Selvfølgeligt lidt ærgerligt med det ekstra arbejde på 1. salen - havde håbet ikke at skulle igang deroppe de første par år, men bortset fra svineriet, så er det da overkommeligt at banke væggen ned og sætte en ny op i lægter og gips. Rummene skal alligevel males før ellers iden, så på den front er ekstraarbejdet ikke SÅ voldsomt. Bortset fra at det jo så skal til at være i samme omgang som alt det andet!

Kvisten er fastgjort i spærrene øverst:



Må hellere lige fortælle, at huset vender modsat på billedet i forhold til tegningen, der er fra salgsopstillingen. Dvs. væggen der skal væltes er tæt på kvisten, som er på samme side som "stor spisestue".

Takker for svarene - det største problem lige pt er vist at finde ud af, hvordan vi ønsker huset indrettet, når nu de vægge alligevel skal ned. Det er planen at gulvet i gang, stue, stor spisestue og værelse skal pilles op, og der skal støbes gulv med varme. Resten af underetagen er moderniseret.
Væggen mellem gang og værelse skal sandsynligvis ned og rykkes lidt ud, da der med isolering ikke bliver meget plads tilbage i det i forvejen lille rum.

Mvh. Akaup.
For lige at følge op på tråden:

Det var selvfølgelig noget nemmere at tage stilling til, når de 2-3 lag gamle lofter var pillet ned, og jeg kunne se hvordan tingene hang sammen ;-) Væggen på 1.salen viste sig at være let - så ingen ko på isen mht. den :-)

En kraftig I-bjælke på langs i stuen hvilede på væggen jeg ville fjerne.
Jeg rådførte mig med en murer, og han fik opgaven med at lave nogle dørhuller - samt stå for at få forlænget I-bjælken, således at muren kunne fjernes.

Spændende at se professionelle gøre tingene - næste gang kan jeg selv :-)

Mvh. Andreas

Ja, sådan kan det gå.

Så snart det ene problem er løst, (den tunge væg var let), så opstår det næste - stålbjælken.

Den burde "eksperterne" nok have forudset - blot ved et kik på dine skitser! 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også