Efterisolering af gulv m/krybekælder

Har fået fortalt at jeg får den bedste/billigste løsning, ved at rive mit gulv op til at starte med. Derefter skyde et lag masonitplader med en plasticspærre op under lægterne. Så kan jeg så fylde op med isolering mellem lægterne, hvor på jeg til sidst kan ligge en gang gulvspånplader ovenpå lægterne.

Jeg har ca 35-45 cm krybekælder og er ved at være træt af at der så fodkoldt, derfor dette indlæg.

Kan denne metode godt gå an, og hvis ja, hvilken plastic spærre er bedst?
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Før det første skal der ikke monteres nogen plastic spærre i bunden af isoleringen.

Den rigtigt løsning ville være at montere hård isoleringsbats på undersiden af bjælkerne, som både isolere og virker som vindspærre.

Herefter kan du bruges alm. mineraluld isolering op til overkant bjælker, også afslutte med et gulvspån gulv hvis det er det der ønskes, husk af hvis der så lægges et svømmende gulv ovenpå, så skal der lægges en damspærre under dette gulv, ellers bør den lægges på undersiden af dine gulvspånplader, selvom det ikke sådan lige er muligt, da disse jo også skal limes til bjælkerne når de lægges.

Jeg ville dog på ingen måde have lavet ovenstående løsning, men i stedet muligheden til at støbe et ordentligt isoleret støbt gulv, evt. med gulvvarme i.

Er måske lidt dyrere, men er så også væsentligt bedre isoleret, og ingen fremtidig risiko for råd og svamp i forbindelse med træ i et kold krybekælder.
Nu er jeg ikke helt med, gulvet bliver vel ikke bedre isoleret af at man støber dette, men det er rigtigt der er ingen fremtidig risiko for råd. Det er vigtigt at hvis du vælger at placere en dampspærre skal denne være placeret på den varmeside af isoleringen, da den varmeluft kan indeholde mere vand uden det skader. Hvis det derimod bliver kølet ned med meget vand i får vi kondens.

www.DTKS.dk

Trykprøvning, Termografi og andre byggetest..

God vejledning.

Det er ikke mængde af vand i luften der afgør om der opstår kondens.
Det er temperaturen!

Skrevet af Peter Vester på 23 maj 2011 15:24
Nu er jeg ikke helt med, gulvet bliver vel ikke bedre isoleret af at man støber dette
Nej det er korrekt, men nu han alligevel skal "fylde" krybekælderen op, men ikke det så bliver med min. 300mm isolering i gulvet, hvor han måske kun har 150mm isolering i bjælkegulvet....

hpox
Jeg føler du hapser mine indlæg, men det er du velkommen til.
For du har vel ret i det er temperaturen, men det er lige så meget vandmængden og dermed den relative fugtighed. Varmluft kan indeholde flere vandmolekyler end koldluft hvorfor den relative luftfugtighed kan være lav i varmluft og når den så køles ned stiger den relative luftfugtighed grundet den kan indeholde mindre. Hvis du har en luft som har været kold og du ikke tilføre vand kan den køles ned igen uden der dannes kondens. Hvorfor vandindholdet, men ikke den relativefugtighed bestemmer hvor dit kondenseringspunkt ligger.
Kolidabyg
Så er jeg med igen, ville bare lige priotere at det jo er mængden af isolering der afgøre det. Men dermed også sagt at du har ret i at fugten ikke er et nær så stort problem i støbt gulv

www.DTKS.dk

Trykprøvning, Termografi og andre byggetest..

God vejledning.

Annonce
Naturligvis hapser og hugger jeg dine og andres indlæg.
For det første er det det nemmeste.
For det andet er det et debatforum.
Og endeligt har du som "ekspert" en vis forpligtigelse til at svare på et passende højt fagligt niveau.

Og med en direkte link til dit firma er du dan helt sikkert osse bevidst om det!!!
Eftersom det er et debatforum er det min personligeholdning og ikke nødvendigvis firmaets holdning eller vurdering. Men man skal vel ikke nødvendigvis give fuldstændige svar herinde men bare komme med det der er relevant i en given situartion. Man kan jo ikke sidde og komme med alle faglige udledninger i et svar som i langt de fleste tilfælde bygger på skøn herinde. Desuden kan et svar jo også befinde sig på et forhøjt fagligt niveau ? Altså at jeg eks. siger det er vandet der er skyld i kondensering og du siger det er temperaturen er vel det samme bare set fra forskellige vinkler. Det betyder jo ikke at nogle af svarende er forkerte men vi bare fra hver vores side har antaget forskellige ting for givet ? ?

www.DTKS.dk

Trykprøvning, Termografi og andre byggetest..

God vejledning.

Jeg gider ikke vælge at støbe, da jeg alligevel ikke kan udnytte gulvvarme, desuden er det dyrer at varme betonen op.

Dernæst holder jeg mest til den anden løsning som jeg har fået af en uddanet isolatør, men ville blot tjekke op på hans metode for at sikrer mig at den kunne an..

Fint med mig Vester.
Bare vi er enige. Eller uenige. :o)
Til Wuni

Hvis du vælger den skitserede løsning med masoniteplader og plast i bunden af isoleringen (på den kolde side), beder du selv om katastrofen, som næsten uværgeligt vil resultere i en eller anden form for svampeskade.

Man skal være forsigtig med at efterisolere mod krybekældre, da man ændrer på fugt/temperaturbalancen i selve krybekælderen, og den teknisk bedste løsning vil altid være at udføre et terrændæk i stedet for, og man behøver jo ikke lave gulvvarme hvis man mener det er for dyr en opvarmningsform.

Hvis man vælger at efterisolere krybekælderen, er løsningen med en hård batts under bjælkerne (lagt i en T-lægte konstruktion) som vindstop, og så en alm. batts mellem bjælkerne en fornuftig løsning.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis