manglende gulvvarme

Vores hus er 13 år gammelt. Gulvvarme, på gasopvarmning over hele huset. Oprindeligt med manuel styring, men fik for et par år siden lavet trådløs styring med termostat i hvert rum. Systemet er fra Uponor, består af en termostat i hvert rum, hvor man vælger ønskede temperatur, den hedder T-75, en kontrolenhed for hver "samlepunkt" (vi har to, da vi har 13 kredse, fra hver sin side af huset), som hedder I-75/76, og så er der jo telestater - som er helt åbne - og returventiler for hver kreds.
Har indstillet returventilerne efter en tommelfingerregelsanvisning på nettet, og det har egentlig virket indtil nu.
Men nu lige pludselig bliver gulvet i badeværelset koldt. Trods at temperaturen - som er stillet som målsætning på termostaten - ikke er opnået.
Og trods at når jeg kigger på kontrolpanelet, så er der åbent for tilførsel af varme til rummet. Også på telestaterne, som har en skala (et "vindue"), de viser også at der er åbent. Men gulvet er koldt.
Det skal siges, at gulvet i resten af huset er koldt nu, hvor den generelle temperatur i vejret har opvarmet huset over de temperaturer, vi har valgt - undtagen altså i badeværelset, hvor vi godt vil have lidt fodvarme!
Kan også tilføje, at der ER vand på systemet - blev påfyldt ved seneste servicebesøg, og jeg kan iøvrigt se, at han har ladet slangen sidde på, i stedet for, som jeg selv plejer, at tage den af igen efter påfyldning og lukke med den sekskantede skrue..men det kan vel ikke have noget at sige?
Hvad kan være galt?
 

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
hvad med pumpen køre den ?

<p>&#160;stave fejl er gratis</p>
Om pumpen kører...hm, hvordan kan jeg være sikker på det? Jeg kan høre, den laver varmt vand til vandhaner osv., for den begynder at køre, når jeg skruer højere op på fyret for temp. for varmt vand - men det er måske ikke samme pumpe?
der må næsten sidde en anden pumpe til radiatorerne.Hvis der sidder en skrue på fronten af pumpen kan denne lige skrues ud og derved kan du se om den køre.hvis ikke der sidder en skrue der så prøv og tag en stor skruetrækker og sætte ned på pumpen og læg øret til den og få en til at tænde og slukke pumpen så vil du kunne høre om den køre
ps hvis du kun kan høre en brummen eller ingenting så er pumpen defekt
pps nu er det vel ikke sådan at det er fyr med vejr kompencering så det selv slukke for pumpen når at vi når en hvis temp udenfor

<p>&#160;stave fejl er gratis</p>
jo der er vejrføler udenfor også - men det skulle vel ikke slå gulvvarmen fra, hvis temperaturen ikke er oppe på det, vi har bedt den om?
Jeg har faktisk mistanke om at det er spindelen på selve rørene, i telestaten for pgl. badeværelse, som har siddet fast. Jeg skruede toppen af, og den var helt i bund, selvom den burde være oppe. Så nu har jeg manuelt fået den løsnet, og så vil det vise sig i løbet af nogle timer, om det hjælper.
nej pumpen skulle ikke stoppe når at temp ikke er nået men føler kunne jo være defekt og der ved måle forkert

<p>&#160;stave fejl er gratis</p>
Annonce
det har du ret i - det kunne også være en mulighed. Men nu efter at have løsnet spindelen for 24 timer siden, er varmen tilbage i gulvet. Så det var altså den, som var årsagen.

Utroligt at man ikke har et mere driftsikkert system end disse spindelen, som mekanisk skal køre op og ned og uvægerligt vil sætte sig fast før eller siden...
Utroligt at man ikke har et mere driftsikkert system end disse spindelen, som mekanisk skal køre op og ned og uvægerligt vil sætte sig fast før eller siden...

Så du har altså haft et system i 13 år uden problemer og så er det ikke driftsikkert! Du har vist ikke bil.....

Jeg gad s'gu nok vide hvordan nogle konstruktører skulle kunne gardere sig imod de urenheder der ses i varmeanlæg over tid? Eftersom det sikkert er en af de små kredse, som du har "tommelfinger-indreguleret" har den muligvis bare stået åben i vinter og dermed sidder den ligesom andre fuldt åbne ventiler fast når den skal lukke.

Anyway, godt du fik løst problemet....
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis