Vinduesmaling fungicid

Jeg spurgte om dette for år tilbage, men fik ikke rigtig et fyldigt svar. Nu er der kommet så mange flere til, så måske en ved hvad producenterne gør.

Når man køber et vindue fra eks. storke, der er behandlet fra fabrikken, hvordan dævlen undgår de så, at der ikke er fungicid på indersiden af vinduet. Det er jo samme maling over alt.

Jeg er netop igang med at male mine vinduer, men er lidt i tvivl. Det er pinotex de er malet med for 8 år siden. Men der må vel også være farlige stoffer i selve malingen.

Jeg er ikke i tvivl om, at der hvor den største koncentration af fungicid er, er i grunderen / base. Det bruger jeg ikke på indersiden.

Hvad gør I, hvad bruger I indvendigt.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
21 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Så vidt jeg ved er der slet ikke Fungisid i noget maling i vore dage. Det blev jo forbudt fordi det er meget giftigt.
Skrevet af je__ns på 22 maj 2011 17:57

Sålænge du holder dig, til maling til indendørsbrug, er der ingen problemer.

Træbeskyttelse til udendørs, må så absolut ikke bruges indendøre---

mvh jens


Prøv at læse igen hvad Peter R skriver............

Jeg har også lige fået leveret 3 store vinduespartier - færdigmalet i samme farve udvendigt og indvendigt. Skulle det være forskellig farve ude og inde var det dyrere.

Det må betyde at det er samme maling inde og ude - og Peters spørgsmål går på hvordan dælen de undgår fungicid inde - der er ingen der kan bilde mig ind at det er 2 forskellige slags maling - så ville det jo være samme pris som for forskellige farver ude og inde.

Jeg undrer mig også................

Bortset fra det bruger jeg ikke træbeskyttelse indendørs - men indendørs maling til træ.

Hvad er der i det træbeskyttelse der gør det så farligt at bruge indendørs - når det først er tørt er der vel ingen fare - eller ???

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Nye vinduer er jo vacum imprægneret og derfor behøves der ingen yderligere svampedræbende midler i malingen.
Der er fungisid i vinduesmaling. I hvert fald i Fluggers vinduesmaling.
Og det er ikke forbudt at anvende fungisidholdig maling indendørs.
Men det anbefales at minimerer brugen sammesteds.

Derfor anvendes (formodentlig) altid samme malingstype "hele vejen rundt" på trævinduer.
Der er næsten nødt til at være fungisid i den vinduesmaling der anvendes på udv. side af vinduer. Og huse iøvrigt. Ellers er der jo evige problemer med algedannelse.
Og der er vel osse fungisid i vacumimprægneringsvæsken. Hvad skulle der ellers være?
Annonce
Jep, det er der også i imprægneringen, men denne kan man jo ikke sådan lige komme i kontakt med, som man kan på overfladen af vinduerne.
Næ, men er der ikke "afdunstningen", eller hvad det hedder, der er problemet?
Nej, det er vist hvis der kan forekomme en generel kontakt mellem de behandlede overflader og fødevarer, at det er et problem.

Så flader man kommer direkte i kontakt med er det et problem, ellers skulle der ikke være problem med det, da de jo ikke afgiver "gifte" dampe som sådan.

Men mon ikke maler kan afklare dette for os...
Nå ja.
Så vil jeg for en sikkerheds skyld undlade at bruge fungisidholdig maling næste gang jeg maler køleskabet - indvendigt.
He he, ja husk det... og det gælder så også dine bordplader og hvad man ellers kunne finde på at male med maling der skal kunne holde til fugtigheden...
Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også