Bevidste lodrette huller i fugen imellem mursten?

Hejsa,

Jeg har ikke rigtig kunne finde svar på følgende nogen stedet ved at søge, så forhåbentligt ligger nogen herinde inde med den fornødne viden.

Spørgsmålet er såmænd bare; hvorfor er der mon så mange bevidste (lavet med vilje) manglende lodrette fuger i mit hus fra 1980? De befinder sig typisk sådan 20-50 over jorden, spredt rundt ret tilfældigt. Jeg har hørt rygter om at dette gjorde man, for at huset skulle kunne "ånde". Men da jeg tænker på den nedsatte isoleringsevne, samt døjer med bier mv. der tager bo derinde, overvejer jeg om disse ikke kan fyldes ud.

Hvad siger i? Er der stadig en god grund til at have disse eller kan jeg roligt fylde dem ud med noget cement?

Mvh,
Casper 
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Bi problemet kan du jo løse ved at sætte noget gitter i. Man kan få sådan nogen så plast stykker der passer i.
Ja, de åbne studsfuger her en funktion, nemlig at sørge for ventilation af murværket i bunden, dette laves også tit på nye huse.

De kan lukkes af med et studsfuge insektnet, som kan købes på trælasten, men husk at nettet nedsætter ventilations fladen, så du vil få en nedsat ventilation når de er monteret.
Tak for svarene! Jeg vil anskaffe mig nogle net til formålet. Men af nysgerringhed, hvordan ser der ud "inde bag fugen"? Jeg tænker på, angriber insekter ikke isolering mv. derinde?
OFtest vil det være stenuld eller glasuld som er benyttet hvor der ikke er noget insekter kan bruge hvorfor de ikke angriber isoleringen, men der kunne være andet der var brugbart for insekterne alt efter art.

www.DTKS.dk

Trykprøvning, Termografi og andre byggetest..

God vejledning.

Hej
Det kan også være et "HØM" hus du har og så er den indvendige væg af træ og så  er der ca.7cm. luft mellem murværk og indvendig trævæg af hensyn til ventilation/udluftning og der lader man hver 3. stødfuge stå åben i anden og tredje skift for at få ventilation så ikke træet rådner - på mit hus har jeg brugt noget kyllingenet som jeg har foldet et par gange så det passer i hullet i fugen men ikke lukker for luft
Hilsen Polobjørn

"AUTOELEKTRIKEREN"
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis