Sten langs sokkel

Jeg vil gerne ligge nye sten langs soklen på vores hus. Huset er fra 1935 med fuld kælder og kældervinduer til begge sider.
Så jeg havde sådan set tænkt mig følgende: Fjerne de gamle sten, grave ned i 5-7 cm, ligge en fiberdug og så nye sten oven på.

1: Er det overhovedet sådan man gør?
2: Nogen holdninger til hvor bredt sådan et 'sten-bælte' skal være rundt om huset?
3: Havde tænkt, at købe de store grå granitskærver (32-50mm), men passer de fint nok til en murermestervilla fra 35?
4: Eller ville det være pænere/bedre med en anden sten eller størrelse?

Hvad ville du gøre?

P.S: De sten der ligger der i forvejen ligner noget, der er løgn. Mange forskellige størrelser, noget cement, asfaltstykker og andre sære ting med maling osv. på.
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ved ikke helt "hvordan man gør".

Men fiberdugen hindrer jo kun delvis ukrudtet i at vokse. De frø der lægger sig sammen med tilflyvende støv klarer sig vel glimrende.
Og hvis du har tagrender er det jo slet ikke nødvendigt med noget som helst. Eller måske fliser, brosten, lavtvoksende bede eller et spejlbassin.
Derimod ved jeg at knuste stenmaterialer dårligt nok var opfundet i 1935 og mon ikke sømaterialer var mere passende.

Det stenbed har jo kun et formål at se pænt ud, hvis det er tilfældet ville jeg da lave en kant i feks. brosten, også fylde op med granitskærver ind til muren.

Kanten vil også holde det værste af blade, og løst græs når plænen slåes ude fra stenbedet.

Om det er sådan man gør, er jo op til personen der skal have det lavet.

Kommer jo meget an på hvordan huset og haven er, om det stenbed passer ind eller ej.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Haha nej huset er nok næppe født med granitskærver rundt langs soklen men jeg troede faktisk at stenene havde en eller anden dræneffekt af hensyn til kælderen. Men hvis det ikke er tilfældet, så kan jeg jo bare slå mig løs, med hvilken som helst sten jeg synes.

Huset er standard røde mursten, rødt tegltag og hvide vinduer med sprosser. Så ja måske jeg skulle vælge nøddesten eller singles i stedet - måske mere tro mod huset.
Hvis det skulle have være en form for dræn ved din grundmur, skulle der være sten lige så dybt som din grundmur, d.v.s. under din kælder gulvs højde. Du kan jo så være extra nostalgisk og have bede der med Roser langs muren. Der er mange mulighedder. Vil du gøre det så nemt for dig selv som muligt, så er det bare fliser helt op til muren, ikke kønt men efektivt
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også