Hvor hårdt skal masten stå??

Jeg har aldrig været "den bedst boret knallert på havnen" når riggen skal sættes og især strammes.
Forrige ejer at vores Maxi 77 har skrevet en ganske god opskrift. 
Så vi kender rækkefølgen på stag og vanter og det virker fint.

Men når jeg læser "agterstag spændes hårdt" ?? og så spændes topvanterne også hårdt og undervanterne spændes så halvt så hårdt.

Babystag spændes så mast buer en anelse...

Så er det jeg ikke kan finde ud af, hvor meget er hårdt?? og hvor krum er en mast der krummer en anelse??

Jeg har købt sådan en vajert her og den er jo genial nok men alligevel.. Hvor hårdt skal den stå??

Har du nogle gode tip.. En Maxi 77 er masthead rigget og fast agterstag.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja det er godt nok svært at give en fast angivelse af hvad der er hårdt, der er dog en enkelt detalje jeg studser over. Spænd agterstag hårdt og topvanter ligeså. Jeg ville nok skænde babystag så masten stod ret og så spænde agterstag til masten buer let.
At spænde riggen hårdt, vil vel sige at spænde den så stag og vanter ikke står og slasker, når masten er ubelastet ! Når du så har været på de første ture for fuld sejlføring, kan du efterspænde.
Der findes masser af eksakte metoder til at trimme riggen. En er at bruge en særlig måler som for mange penge kan købes hos bådpushere. En anden er at bruge et tommestok som beskrevet på side 29 i denne manual:

http://selden.se/_download.cfm?id=6740&download=6899375&filename=595-540-S.pdf

.............den er god at få forstand af i sin helhed!

Hans-Henrik - Beason31 D404 "Dancing Wave" Lynæs

"Hav part i gode skibe eller slet ingen. Hold altid dit skib i god stand, og du vil få gode mænd med dig. Hav skibet klar tidligt på sommeren og rejs kun i den bedste sommertid. Hav altid solide grejer på dit skib og bliv aldrig for længe på havet om høsten, hvis du kan undgå det. Agt vel på alle disse ting, så skal det nok gå dig vel med Guds hjælp"

(Citat fra Konungs Skuggsjá, Kongespejlet, norsk bog om leveregler formet som samtale mellem far og søn. Ca. 1260)

Den tekniske side af trimmet har jeg.. men når jeg skal spænde er jeg altid i tvivl om hvor hårdt den skal spændes i de forskellige vanter og stag.

Så jeg købte sådan en her klik på link og der står en masse om hvor mange procent af brudgrænse den skal stå... og det er jo faktisk noget hårdt end jeg plejer.. Men det er også lykkedes mig at bøje masten lidt..

Men er det hårdt nok?? jeg har kun sat den ca. 5 % af brudstyrken men de anbefaler ca. 10 % men det er jo allround.. Andre Maxi'er jer har rykket i vanterne står ikke så hårdt, men de ved heller ikke om deres står ordenligt og vil prøve at spænde en hårdere op når jeg har været der??

Svendborg

Jeg ved ikke noget specielt om Maxi 77, men generelt.
Topvanter skal stå så stramt, at det læ vant på kryds i mellemluft lige står til, altså lige netop ikke er løst.
Undervanterne skal under samme forhold stå så stramt, at masten ikke falder ud til læ på midten, altså ved sallingen.
Baby staget skal blot holde fasten fremme på midten, altså så masten først begynder at krumme over sallingen.
Masten skal krumme ca ½ mastebredde.
Så burde du få lavet en hanefod og et hal på dit agterstag, så du kan regulere din forstags spænding under sejlads.
Venlig hilsen Jesper
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
hej den skal væres pænt så at når du sejler for sejl så må læsiden stag ikke stå og slaske og agterstag hvis der er et skal være spænt så at forstag ikke slasker men må godt være en smule løs hvis det er monteret ca 6-7/8 del på masten
hilsen rene

renek Bæltbåden af 1887(kertemindebåd)

danmark ældste bermudarig (bermydiansk sloop rig )

Annonce
Meget afhænger af, om dit sejl er syet lige i forliget. Det er det nok, da båden er toprigget, hvilket normalt ikke gir muligheder for krumning af masten. Agterstaget skal jo stå så stramt at forliget ikke falder for meget til læ. Men ligemeget hvor hårdt du strammer, skal du jo strække forliget for at krumme masten. Babystaget er til for at din mast ikke skal kunne gå bagud og lave et S, som vil få din mast til at kolapse, hvis du hamrer ned i en stor sø, sejlet presser jo bagfra.
Mange fjerner deres babystag, da de kan være i vejen, men hvis man korter det lidt og sætter en lynstrammer på, kan man jo sætte det igen efter behov.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Når jeg læser hvad den forrige ejer har noteret, så skriver han at babystaget skal spændes så meget at masten krummer lidt.
Det passer også med storsejlet. Det havde en tendens til at være for hult og lukke bagtil.

Hvis man læser om det rundt omkring så skal man spænde ca. 10% af vejerens brudstyrke.. Jeg syntes bare det virker meget.

Men så tænker jeg på engang en "proff" sejler satte riggen på vores gamle båd, var den sat så hårdt at ruffet knagede når der var god vind.. så det løsnede jeg igen. Var bange for at masten brød igennem.

Babystaget sidder ikke i vejen og det vil jeg ikke flytte.. men måske skulle jeg få lavet det så jeg manuelt kan stramme agerstaget. 

Svendborg

vi har en grinde, og grindeklubben har en fin "opskrift". men uden at kunne sige at jeg har ret, så trim masten så den står godt ved fuld sejlføring i 10 sek.m. det vil sige at vanterne i læ lige nøjagtigt ikke skal blive slæk. det burde alle rigge kunne holde til, og så ved du hvornår du skal rebbe ned igen i hårdt vejr. når vanterne begynder at blive slæk, så har du ramt den samme belastning som ved 10 sek.m. ved funde gardiner. du piller du lidt mere af madamen og så er det videre det er i hvertfald sådan konen og jeg sejler, og det virker fint for os.

Murphys lov.
  • Hvis der er fire måder, hvorpå en procedure kan gå galt og man forudser dette, så vil en femte og uforudset måde øjeblikkeligt forekomme.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis