Tagterrasse på tagpaptag

Hej alle lds`ere.

Jeg er ny her på forumet og håber i kan hjælpe med mit spørgsmål.

Jeg skal til at lavet en træ terrasse på et tagpaptag og er lidt i tvivl om den bedste måde at gøre det fast på. 

Taget får et fald på 2,5cm pr meter også havde jeg tænkt mig at skrue nogle trykimprægneret reglar der er skåret med 2,5cm fald i modsatte retning fast igennem tagpap og ned i spærene så de kommer til at være i vatter.(håber i forstår mig).

Og bagefter brænde noget pap på reglar´ene også skrue terrassebrædderne fast i 
reglar´ene.

Tagkonstruktionen er dim. så den kan bære en terrasse.

Mit spørgsmål er om det er den bedste måde og gøre det på eller om der vil trænge vand igennem der hvor det er skruet fast.

Jeg har prøvet og søge på det men kan ikke finde ret meget om emnet.
Håber i kan hjælpe mig.

Mvh. Thomas
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det var da en urimelig dårlig ide.
En træterrasse på et pap tag skal ligge oven på pappen og må ikke fastgøres til til taget.

I dit tilfælde skal du lægge strøerne ud på opklodsning således at der er lidt afstand mellem strøer og tagpap.
Sledes at vandet frit kan løbe mod afløbet. Endvidere skal hver opklodsning ligge på en plade, måske 6-8 mm eternit måske 10x20cm store. Og det skal de fordi tagpappen særligt om sommeren bliver blød og for små opklodsninger bliver presset ned i tagpappen og beskadiger samme.
(Jeg er ikke sikker på hverken størrelse af pladerne eller materiale, så det skal du undersøge)
Endvidere skal du være opmærksom på at blade og andet skarmmel, (f.eks. forlovelsringe, hylene børns legetøj eller kontantbeløb af værdi efter eget valg) vil lægge sig under terrassebrædderne og kan hindre at regnvand flyder frit mod afløbet. Og der skal være umiddelbar adgang til at holde øje med og rense selve afløbet.
tske>

Det blev det jo ikke mere besværligt af - næsten ligesom at lave en træterasse på stampet sand/grus.

Forskellen er blot at udskifte fliserne til understøtning med skiferplader ;-)

Og ja, alskens skrammel kan falde ned imellem brædderne - jeg tror jeg har et par bordknive, kuglepenne o.l. liggende under min ;-)

God fornøjelse

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Tak for de hurtige svar.

Hvad gør man med forankring af terrassen jeg tænker om en god efterårs storm ikke kan rykke den (den bliver 4x5 meter).
Jeg tror at der skal mere end en god efterårsstorm til at løfte den. Men det er rigtig at flade tagpaptage kan blive suget af i orkaner.
Men det kommer jo lidt an på om vinden kan få fat.
Kun i det tilfælde at den ligger højere er der måske en en omgivende stern er der måske en rissiko.
Men i og med at der bliver afstand mellem brædderne vil vinden have meget snært ved at få fat.
Jeg vil mene at risikoen er meget lille, men du kan forberede noget stormsikring af en slags. Lastremme der monteres uden for sæsonnen eller en tung parasolfod på det mest udsatte hjørne.

Lige et par formaninger mere. Mår du ligger alm. fyrstrøer strøer udendørs vuil de have en tilbøjelig hed til at "at arbejde" i takt med fugt og temperatur. Hvilket kan betyde at de kan løfte sig fra underlaget. Altså at terrassen nogle steder vil føles vippende eller på anden måde ikke understøttet. For det første skal opklodsningen (-nederste vederlagsplade) være skruet eller limet sammen således at opklodsningen hænger fast i strøen.
Jeg ved ikke om der findes trykimprægnerede laminerede strøer til formålet. Men ellers er de fleste hårdttræsstrøer langt mere stabile. (Men ikke alle, pas på at din hårdttræestrøhandler ikke prakker dig noget på).

Endelig. Det er mulig at der findes noget om træterasser og tagpap på Icopals eller Phønix jlemmesider.
Ved du hvilke hårdttræ der er godt til strøer så jeg har noget at gå efter, jeg vil prøve at kigge på de hjemmesider du nævner.

Tak for hjælpen.
Annonce
Nej jeg vil helst ikke sige noget om hårdttræsstrøer.

Og de sider jeg henviser til handler om tagpap - ikke hårdttræ. :o)
Hej, med håb om at tske får en notifikation, skriver jeg lige på denne :-D 

Fik du nogensinde lavet din tagterrasse? Hvis ja, hvordan gjorde du og gik det godt? 

Vi står selv med en tagterrasse (ret ujævn) med tagpap, hvor vi gerne vil have nogle træplanker henover og lave en fin træterrasse. Mange hilsner herfra 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis