Gipsvæg - et par hurtige...

I forbindelse med en omgang indvendig isolering sætter jeg 45mm stål reglar med dobbelt gips på. Der er dog lige et par små ting jeg er lidt i tvivl om.
Dampspærren kan jeg ligge den mellem de 2 lag gips? Skal jeg lade folien komme ud for neden og så ligge en fuge mellem gulv og folie for og lukke den tæt?
Hvor tyk folie bør jeg bruge til vægge/listeloft?

I badeværelset skal jeg have hængt et arrangement med vask op, skal jeg have lagt en forstærkning i der, eller skal jeg bare gå efter de de gips plugs med stor bæreevne?

Mvh Kristian
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jep, damspærren kan godt lægges mellem de 2 lag gips.

Den klæbes fast til gulv, loft og vægge med godkendt fugemasse.

Hvis du bruger expandet rosset plugs, så kan det sagtens holden uden underlaget, men jeg ville da lave et underlag hvis du alligevel ved hvor den vask skal sidde.
Koludabyg>> Regner med og lade dampspærren gå i et med det på loftet. Er der en bestemt fuge du kan anbefale?

Jeg havde overvejet og popnitte en top/bundskinne fast på tværs hvor skruerne til vaskearrangementet skal sidde lyder det fornuftigt? Hvordan kan jeg ellers lave det? Jeg vil helst ikke have træ i væggen.

/Kristian T
Jep, kan da anbefale Ampacoll RA fugemassen.

Du kan godt montere en skinner på tværs også, normalt ville jeg bare fiksere det fast i de andre skinner med fiksertang eller fikserskruer, også skrues gipsen fast i den, men popnitter kan også bruges...

Kommer fikserskruer ikke til og sidde i vejen når gipsen kommer uden på eller er det bare mig der ikke lige helt kan se fidusen i dem?

Mvh Kristian
Nej, den er jo kun et par mm høje, og så hård i gipspladerne heller ikke, så skruerne skal nok trække gipsen helt ind til stålet.
Annonce
Okay, men en top/bund skinne på tværs vil være fin nok som forstærkning til og hænge et vaske arrangement i?

Mvh Kristian
Ja, så længe du bruger expandet plugs, eller holder det ikke.

En skrue i under 1mm tynkt stålprofiler, holder ikke noget af sig selv.
Du kan også vælge at bruge en kip dyvel...de kan holde til hvad som helst i en 2 lags gips væg...har set mange smede bruge den rundt på byggepladser
http://www.carl-ras.dk/e-shop/befaestigelse/fastgoerelse/fjederklapdybler/kip-dybelmmoetrik/
Expandet rosset plugs kan også holde til en hel del i 2 lag gips, så ville ikke være betænkelig ved at hænge det op i dem heller.
Mange tak for hjælpen :-)

Mvh Kristian
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis