Skalflex indendørs vandskuring på savsmuldstapet - erfaringer?

Er der nogen her på Forum der har erfaringer med at male Skalflex indendørs vandskuring på savsmuldstapet?

Jeg skal snart i gang med at ordne vægge i et rum, hvor savsmuldstapetet sidder direkte på beton (en 20 år gl. bygning). Savsmuldstapetet sidder tilsyneladende rigtig godt fast og er malet flere gange med alm. vægmaling.

Dækkes savsmuldsstrukturen ordentligt (så det ikke bare ligner det det er) savsmuldstapet der er malet over (=noget gratværk)?

Desværre er tapetbanerne ikke sat på så de ligger pænt op til hinanden, men er sat på med et lille overlap - vil dette kunne ses gennem 'vandskuringen'?

Håber nogle af jer kloge lav-det-selv-folk har nogle erfaringer at dele ud af

Henriette

Er der nogen her på Forum der har erfaringer med... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Tak for råd, jeg har nu aldrig været i tvivl om at jeg ville leje en tapetafdamper :-)
Så må jeg se om det der vandskuring er til at håndtere for en amatør :-)
det morsomme er, at forslaget om giraf/slibnng/sandspartling faktisk oprindeligt kommer fra kgl. hoflev. h. carstensen, haderslev. de har anvendt metoden uden problemer - og vores resultat er fra 98

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hvordan ser dine vægge ud Henriette. Er de totalt lige, eller hvad.

Pudsning er ikke så lige til som det lyder, hvis du ikke har prøvet det før, eller har en til at vise dig hvordan det gøres.

Et billede af dit projekt vil gøre det nemmere at give en vejledning.
Tænk også på hvad evtuelle senere ejere gerne vil med lejligheden/væggene, når du en gang skal flytte fra den. Vil dine vandskurede vægge så være et plus?

En mulighed er også at tage cempexo ("cemenbaseret tmaling") og blande vasket sand i (afmålt mængde, som skrevet ved malemetoden ovenfor). Det vaskede tørrede sand køber du også i byggemarkedet. Du maler så med denne blanding på væggene med en kalkkost. Husk at rør ofte i blandingen for at sandet ikke lægger sig på bunden af spanden.

Herefter kan du lade væggen være som den er, eller male ovenpå med almindelig maling.

mvh jan

Jeg gætter på at den blanding du nævner af Cempexo og sand kan sammenlignes med det produkt der hedder Skalflex indendørs vandskuring? Det er også et malerprodukt, men koster temmelig meget (500 kr for 15 kg tror jeg nok).

Ang. projektet, så er det køkken/alrum i en andelsbolig, jeg skal til at flytte ind i. Der er andre i andelsboligforeningen, der har fået vandskuret, så jeg tænker det er ok - men det er jo svært at spå, særligt om fremtiden ;-) Måske bliver det lige så utrendy som savsmuldstapet engang...

Væggene er af beton, dvs. jeg er klar over at jeg skal spartle evt. riller ud med polyfilla inden jeg går igang. Jeg er vant til praktisk arbejde og har ikke ti tommelfingre, så mon ikke det går?

:-) Henriette
spartle huller og riller ud som du skriver. Spartel og slib et par gange til det er helt plant. Giv det noget forankringsgrunder.
Cempexo koster nok 200 kr pr spand og det rækker langt! Så køb en sæk sand også. Vigtigt de ter renset sand. kan købes i byggemarkedet.
Prøv med nogle givne mængder og test hvor grov/finkornet/tætheden af korn du vil have det. Sandet kan også købes med forskellige kornstørrelser. Jeg ville vælge en ret finkornet variant.

Mal evt kun med sand+cempexo-varianten føste gang. Anden gang males kun med cempexo. det skal muligvis have 3 gange. Når du maler med cempexo så mal på forskellig led hver anden gang. Dvs lodret første gang. Vandret anden gang osv-. SSå dækker det bedst.
Vær ikke nervøs over at det ser ud som om det ikke dækker når det er vådt. Det hjælper når det tørrer.

HUSK at røre i det. Ellers bundfælder det og det kan ses, når du maler med det sidste i spanden

mvh jan
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Tak for svar. Jeg havde ellers lige bestemt mig for at filtse væggene...

MEN har nu læst et andet indlæg her på forum, hvor det fremgår at filtsning er en ret tidskrævende proces, med behov for lang tid til hærdning og tørring!

Og så er der spørgsmålet om efterfølgende maling. Jeg troede at man kunne undgå at male, hvis man købte hvid vandskuringsmørtel - men det kan man måske ikke? Hvor gåodt dækker det egentlig?

Når man kun har 3 dage til at tage tapet af, spartle og slibe, og så male/vandskure, så er det måske bedst at bruge den metode du beskriver - eller Skalflex indendørs vandskuring...

Jeg har kun de tre dage, da der er bestilt gulvafslibning dag 4 og 5! Og renoveringsferien er ikke længere....
Om der skal males (også med denne process som jeg beskriver) er lid tet temperamentsspørgsmål. Væggene er lidt mere modtagelige for vådt snavs (feks rødvin) når de er rå og pudsede, eller som med min metode ovenfor. Min metode uden maling er ret hurtig at udføre. Det er ret taknemmeligt at male med cempexo. men overfladen bliver ala en pudset væg eller en kalket væg. Altså ikke så den kan vaskes ned som sådan, som en malet væg kan.

Noget andet jeg har prøvet, dog i min garage da det var et forsøg , var at tage noget Lip fliseklæb (hvidt), blande det efter foreskriten, og så smøre det på med handsker på, på nogle hylder jeg havde lavet af gasbetonsplader. Det var sådan nogle dup-handsker (billige handsker med plastikdupper du kan købe i byggemarkedet) jeg brugte. 12 par for 25 kr. Så kunne jeg styre påsmøringen ret nemt, lave lidt "mønster" med dupperne i handskerne. Det skal dog nok males efterfølgende,jeg malede det med cempexo... Og der skal ikke fo rmeget fliseklæb på væggen på da der så vil komme revner når det tørrer. Og ham der evt skal fjerne det en gang vil bande dig langt væk fordi det er ret genstridigt at fjerne!

Mvh Jan
her kan du se små korte videoer om både filtsning, maling med cempexo m.m.:

http://www.husk-det-hele.dk/docs/videoklip/filmside.asp?movie=none&speed=256&show=
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også