Toscana Eternit tag?

http://www.cembrit.dk/Produkt_visni...tID=PROD37

Vi kigger på tag, og er gået bort fra ståltag - og er istedet på noget eternit. 
Kæresten syntes Toscana taget er pænt - jeg ved ikke om jeg er lige så vild med det. På en måde minder det mig lidt om et gammelt stald-ståltag, på den anden side kunne det måske godt fungere. 

Det skal siges at det kommer til at være på et efterisoleret hvidpudset hus. Gerne i kombination med noget lærketræ eller lignende og teak vinduer (alternativt hvide afhængigt af budget). 


Hvad syntes I om det? Er der nogen der har erfaringer med det, eller ved hvor der er lagt et på Sjælland, som vi kan se?  
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har nu svært ved at se at de ligner et gammelt stald-ståltag. F.eks. er det jo slet ikke rusten og bliver det nok heller ikke.

Og selv om jeg nok aldrig nogensinde har set et sådant tag så skal det jo naturligvis ikke hindre at jeg udtaler min uforbeholdne mening.
Nemlig at jeg - pr. definition - finder det ikke-pænt. Fordi det ikke er ægte noget som helst. Det er hverken fugle eller fisk, (som jo selvfølgelig heller ikke har noget at gøre på et tag).
Det skal formodentlig ligne noget italjensk tagmateriale-halløjsa, men det er det jo ikke.
De kunne jo lige så godt lave noget Danish-Straw, som var eternit der lignede stråtag. I grønbrun, grå, rød og antrasit.

Man kan sige at bølgeeternig B6 er grimt, men det er ihvertfald ægte og giver sig ikke ud for mere end det er.
Jeg har nu svært ved at se at de ligner et gammelt stald-ståltag. F.eks. er det jo slet ikke rusten og bliver det nok heller ikke.

Og selv om jeg nok aldrig nogensinde har set et sådant tag så skal det jo naturligvis ikke hindre at jeg udtaler min uforbeholdne mening.
Nemlig at jeg - pr. definition - finder det ikke-pænt. Fordi det ikke er ægte noget som helst. Det er hverken fugle eller fisk, (som jo selvfølgelig heller ikke har noget at gøre på et tag).
Det skal formodentlig ligne noget italjensk tagmateriale-halløjsa, men det er det jo ikke.
De kunne jo lige så godt lave noget Danish-Straw, som var eternit der lignede stråtag. I grønbrun, grå, rød og antrasit.

Man kan sige at bølgeeternig B6 er grimt, men det er ihvertfald ægte og giver sig ikke ud for mere end det er.
Skrevet af hpox på 18 maj 2011 21:10
Jeg har nu svært ved at se at de ligner et gammelt stald-ståltag. F.eks. er det jo slet ikke rusten og bliver det nok heller ikke.

Og selv om jeg nok aldrig nogensinde har set et sådant tag så skal det jo naturligvis ikke hindre at jeg udtaler min uforbeholdne mening.
Nemlig at jeg - pr. definition - finder det ikke-pænt. Fordi det ikke er ægte noget som helst. Det er hverken fugle eller fisk, (som jo selvfølgelig heller ikke har noget at gøre på et tag).
Det skal formodentlig ligne noget italjensk tagmateriale-halløjsa, men det er det jo ikke.
De kunne jo lige så godt lave noget Danish-Straw, som var eternit der lignede stråtag. I grønbrun, grå, rød og antrasit.

Man kan sige at bølgeeternig B6 er grimt, men det er ihvertfald ægte og giver sig ikke ud for mere end det er.

2 gang jeg er enig med hpox...det skulle nødigt blive en vane

http://www.lyrk.dk
Hvorfor i det hele taget eternit på taget ?

Tegl eller tagpap er da væsentligt pænere, og ikke mindst... mere holdbart.

Tak for jeres svar. Kan se der er andre end mig der ikke er vilde med det.
Tanken bag eternit er at det er let at lægge, og jeg vil ikke have ståltag.

Men vi har også kigget på letvægtstegl. En mulighed kunne være Easy tile fra Easy Roof eller måske Ravensberger Light (spørgsmålet er bare om taget kan bære sidstnævnte).


Kender I nogle i Roskilde/Omegn som har et Ravensberger Light, man kunne trille forbi og kigge på?
Annonce
Hvis du kigger dig om i fædrelandet og ser på, hvordan selv ret nye eternittage ser ud eget ganske få år, tror jeg ikke du vil imponeres.
Min nabo fik en lille smule erstatning for smuldrende eternitbølgeplader, men kun til halvdelen af pladerne, og kun imod at købe nye til hele taget og imod selv at lægge dem op.
Disse nye plader, som nu er 12 år gamle, ligner noget, der i mine øjne er kassable.
Men hvis du har blind tillid til at disse toscanaplader er langt bedre, er det jo en anden sag.
Jeg ville til enhver tid vælge alt andet.

Med venlig hilsen
ktm

 

Helt enig, eternit er noget af de sidste jeg ville overveje i forbindelse med udskiftning af tag.

Nu man alligevel skal have nyt tag på huset, er der jo i de fleste tilfælde mulighed for at lægge tegl på huset i stedet for, og den smule ekstraudgift til evt. forstærkninger af tagkonstruktionen er godt givet ud, når man sammenligner levetiden på tegltag op mod eternittagets pris og levetid.

Skulle det være let tag, så ville jeg som oplyst tidligere foretrække et listedækket tagpap tag.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis