csv eksport fra netbank

Hej,

Jeg sidder og kategoriserer mine udgifter ved at importere csv filer fra min netbank til excel. Og jeg vil gerne automatisere processen med kategoriseringen vha VLOOKUP osv. Men mit problem er at beskrivelsen af en transaktion ofte varierer for den samme forretning. F.eks ville jeg gerne at excel selv kunne kigge i transaktionens beskrivelse og sammenligne med en liste af kendte forretninger (beskrivelser), og derved kunne kategorisere beløbet af denne transaktion i en bestemt kategori.

Eksempel.

Jeg bruger mit dankort i Rema 1000, og på beskrivelsen fra min netbank vises "Rema 1000 11223344". Næste gang jeg kører dankortet igennem i Rema 1000 kan beskrivelsen så være "Rema 1000 11224433". Det er som om der kommer en form for transaktionsnummer med.

Er der nogen der ved om man kan undgå at få dette ekstra nummer med? Eller om jeg kan få excel til at forstå at det rent faktisk er den samme forretning?

Mvh,

Mikkel
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Mikkel

Jeg kan ikke lige give dig løsningen, men måske et hint på vejen: Istedet for at lede efter en komplet string, skal du måske overveje blot at lede efter REMA, BILKA, IKEA osv. På den måde kan du være ligeglad om forretningen bruger syntaksten rema 1000 a/s 116515616, rema 1000, rema 1000 a/s eller rema 1000 116515616.

I øvrigt vil jeg anbefale dig måske at kigge på Spiir.dk - det kan netop give dig det du leder efter, men så ligger tingene godt nok ikke i dit eget lille hyggelige excel-ark :-)
Det er nu et stykke tid siden jeg brugte Excel til budget/regnskab, idet Spiir.dk har overtaget det hele.

Men hvis du er så heldig, at din Netbank automatisk sletter ord, så der kun står Rema1000 11223344, så er du heldig. Den oprindelige tekst vil være Dankort Rema1000 Nota 11223344.

Du kan i så fald bruge denne lette løsning: http://awesomescreenshot.com/06bdm42fd

A1 henviser til kildecellen og 9 er det antal tegn fra højre, som skal slettes.

Mvh.
Kim

Eller... hvis du ønsker at søge efter en bestemt tekststreng:

=HVIS(ER.TAL(SØG("Rema 1000";A1));"Rema 1000";"")

Mvh.
Kim

Skrevet af knc på 25 maj 2011 10:29
Eller... hvis du ønsker at søge efter en bestemt tekststreng:

=HVIS(ER.TAL(SØG("Rema 1000";A1));"Rema 1000";"")

Præcis, det var det jeg forsøgte at formulere i mit tidligere indlæg 
Hej,

Ok det vil jeg prøve. Jeg har dog i mellemtiden fundet en mader kan fjerne alle numre, og så ser det hele pludseligt meget mere ens ud.

Men jeg har også været skrevet op til en beta af spiir.dk, og har nu fået adgang, så jeg prøvekører lige den for tiden. Den ser lovende ud. Skal dog lige have tjekket om man kan hive sine kategoriserede data ned igen, så jeg selv har dem også, hvis de lige pludselig går på *øven.

Mvh,

Mikkel
Det er bare i orden - bare det fungerer for dig. :-)

Spiir fungerer super godt. Der er selvfølgelig nogle begrænsningerne, men mange gange kan du komme omkring dem på andre måder.
Uden at være 100% sikker, vil jeg sige nej du kan ikke gemme data lokalt. Der er ikke nogen grund til at gemme dem lokalt, for alt kører gennem en database. Hvis hele konceptet går fløjten, kan du ikke bruge det til noget alligevel, idet dine data blot er tekststrenge, som bliver parret med databasekategoriseringer. Du vil derfor blive efterladt med de samme data, som du har indlæst. Derudover er Spiir et lukket kodesystem, selv om det er bygget op på et open source-system.

Hvis du vil være helt sikker, kan du bare tage fat i support.

Mvh.
Kim

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis