Motorkasse

Hej
Jeg skal lave en ny motorkasse til min Nordan 21. Den gamle motorkasse er ikke i en stand hvor den kan laves.
Hvad er det bedste materiale, er det træ eller metal. Hvad skal jeg bruge til at lydisolere med?

På forhånd tak
Lars

Man må ikke moppe. Ondskabsfuldt drilleri er ok.

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Træ vil yde den bedste lyddæmpning. Med mindre du laver den i noget virkelig kraftigt metal....
INdvendigt kan du med fordel beklæde den med et yddæmpende materiale med "sølv" overflade.
Det limer du simpelthen på kassens inderside for at lyddæmpe.

MVH Njord

MVH Njord
Ville også benytte træ, det giver ikke så meget resonans.
Den hurtige og billige løsning er østen X-finer eller konstruktionsplade skruet sammen af rustfrie skruer, eller blot limet sammen med PU-lim evt styret af lamello (flade trædyvler)
Har selv lavet følgende med fint resultat. 12mm Østen finer plade fineret med 1,5mm Teak Finer. Efterfølgende monteret med massive Teakkanter på alle hjørner, også låg.

Østen x-finer købt i det lokale byggemarked. Lyddæmpning 30mm med folie købt i Biltema. Finer købt på QXL. Alle massivlister lavet af en gammel spisebordsplade.....

Mon ikke det er samme idé Njord beskrev. Den er meget flot præcis nogrt i den retning jeg har tænkt mig. Din dørk, er den også homemade?.
Hvor stor er motoren i din båd og er det til at føre en (normal) samtale uden at råbe.

Mvh Lars

Jeps, alt er homemade denne vinter, er dog ikke færdigmonteret på billedet. Skal montere de sidste dele i weekenden, og så i vandet start næste uge.

Motoren er en Yanmar 1GM med kun 6,5 hp, men den gør et fint stykke arbejde - er også nyrenoveret.
Det er ingen problem at føre en almindelig samtale - den gamle motorkasse var magen til blot uden alufolien indvendigt - så det burde faktisk blive en smule bedre i år.....
Tak for hjælpen, har allerede bestilt plade så jeg kan komme igang.

Mvh Lars

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis