Ventilator og styring til luftsolvarmepanel

Køkkenhaven er tilsået, et par vandrør er så godt som monteret (inden weekend) drivhuset sat på standby(det bliver frilandstomater igen i år) dåserene er tomme, træet er i hus, thermopolycarbonat ligeså, jeg er nærmest klar til mit projekt luftsolvarme, Jeg har en plan for hvordan den skal laves, det eneste jeg stadig ikke har styr på er ventilator og styring, jeg har fundet noget på nettet http://www.kerychip.dk/oscommerce_st/ca ... cts_id=992 men syntes godtnok det er mange penge, og jeg kan ikke rigtig se hvad den gør, og er heller ikke klar over hvordan sådan nogen skal virke. Optimalt set ville jeg gerne have en blæser der regulerede sin hastighed ud fra den effekt panelet produceret samt noget differens styring på paneltemperaturen kontra rumtemperaturen, ved dog ikke om det er skudt langt over målet. Kan nogen hjælpe, en nævnte i en tidligere tråd en Harald skrald thermostat og en computerblæser (er det ikke 12V ?) men hvor skulle den måle henne?
19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg tror du er ved at skyde myg med kanoner
Ventilatoren drives af et solpanel, der først giver den rette mængde energi til ventilatoren når solen står på. Jo mindre sol jo langsommere køre ventilatoren og omvendt.
Det der gør den type solvarme anlæg så brugervenlige er den enkle måde de er opbygget på.
Hvis det skal være billigt er det nok i overkanten med differens styring som du beskriver.
Jeg ville måle temperaturen i panelet og udfra kontrol målinger ved indblæsningen finde ud af hvad termostaten skal indstilles på.
Det er nok vigtig at finde en termostat der kan måle i et stort temperatur område for der kan nok blive rigtig varmt i dit panel.
En termostat med ekstern føler er jo nok at foretrække.
Jo en computer blæser er 12V så det komplicerer tingene. Du skal nok gå efter en 230V så støjsvag som muligt.
GDS Elektro
hvad ville du foreslå hvis det skulle være noget med differensstyring, for jeg har fundet en styring i tyskland til 15 euro
Mener du hvor du skal måle og sådan noget med den styring du har fundet? Er styringen en box med tilslutning af flere følere eller hvordan? Måske du har et link til den?
Annonce
Ja en differensstyring med 2 følere, jeg har ikke linket her, men ligger det ind når jeg kommer hjem.
Med to følere ville jeg måle på følgende måde:
1. Måler temperaturen i panelet
2. Måler indetemperaturen

Blæseren skal så starte når to ting er opfyldt
A. Indetemperaturen er under maks. temperaturen så der ikke bliver for varmt
B. Temperaturen i panelet er over den aktuelle indetemperatur + et antal grader til det tab der vil være fra panel til indblæsningssted

Lad os se om din styring kan det eller hvor der skal files lidt på kravene
Super du hører fra mig

Her er den så

http://www.conrad.com/TOWITEK-DIFFEREN.-TEMP.-CONTROL-MODULE.htm?websale7=conrad-int&pi=191253&ci=SH)OP_AREA_17362_2408005&Ctx=
Den ser ikke ud til at ville virke.
Den er kun beregnet til at virke mellem 0 og 40 grader og du vil nok komme over de 40.
Desuden er differencen kun 0 til 20 grader hvilket også er for lidt.
Den måde de to sensorer arbejder sammen på er heller ikke ideel men ville måske være til at leve med.
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis