UDESTUE I RÆKKEHUS

Hej allesammen jeg er ny her på  lav det selv.... jeg søger råd ... vi har købt et rækkehus for 2 år siden det er blevet renoveret overalt indvendig .. af fagfolk .nu skal vi have nyt tag og udhængstræ da det trænger meget... problemet er  Vores nabo har en udestue som åbenbart er ca 12  14 år som han har bygget uden tilladelse fra kommunen og ca 3 m af vores udhængstræ er delvis inde i hans udestue ca 35 cm hænger i det fri han har sat bærerne bjælker i loft og gulv som spærer 2 steder for at vi kan skifte ..vi taler ikke med ham mere da han har løjet om at udestuen er godkendt.. jeg opdagede i lørdags at den ikke er ansøgt ved at gå ind på BBR SKEMAET PÅ NETTET OG SLOG ADRESSEN OP .. vores tagplader er ankommet idag og der kommer 4 tømere idenne uge . det eneste han har registreret på rækkehus er 0,85m2 og en garage . men det er både en garace og sammenbygget terasse med plastik gennemsigtig tag til husmur så jeg går ud fra at denne også er ulovlig da det kun står garage på BBR  HELE HANS HUS ER MEGET FALDEFÆRDIG DER ER IKKE LAVET NOGET ALT ER UDVENDIG SOM DA DET BLEV BYGGET FOR 40 ÅR SIDEN.....vi har mandag sendt et klage brev til kommunen er der andet vi kan gører... Med venlig hilsen grete

grete

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Fordi at det ikke står i BBR er ikke det samme som at han ikke har en tilladelse til den.

Jeg kan kun mane til besindighed, selvom det nok ikke altid er nemt. En regulær nabokrig bliver et helvede og vil fylde for meget i hverdagen.

Til orientering vil alt hvad i sender til kommunen være tilgængelig for Jeres nabo, da han kan bede om aktindsigt i klagen over ham. Ja, i princippet alle kan få aktindsigt.

/Mulle

 

 

 

Hej mulle tak for svar ..Men igår fredag fik vi svar fra kommunen og de siger at alle byggerier der skal tilladelse til og er godkendt når det er færdigbygget STÅR i BBR . OG DET ER KOMMUNEN DER GØR DET . vores nabo s rådne udestue har stået op af vores husmur godt nok bagved i 15 år ca og vi har sat en skrutrækker igennen flere steder ..vores udhængstræ er inde i hans udestue og det kan ikke skiftes på grund af han s bærende stolper alt han har derinde i haven der er vdr udestue er dybt ulovligt og der er ikke brandmur eller noget og det skal der værer.. kommunen har fået klage og billeder af mig fordi mine håndværker ikke kan gå igang da fjolset har påsat noget på vores tag for at holde vand ude FRA HANS udestue Han får nu bøde 5000 fordi han ikke står i BBR og udestuen skal fjernes hvis han ikke gør det vil kommunen INDEN 8 DAGE ansætte håndværkere og sende regning til fjolset.. En anden ting nabo har i ca 3 år postuleret over for mig at udestue var LOVLIG og jeg har stolet på ham bare håbet på at det rådne træ snart skulle udskiftes da det står i skel .. hilsen grete

grete

1) Hej mulle tak for svar ..Men igår fredag fik vi svar fra kommunen og de siger at alle byggerier der skal tilladelse til og er godkendt når det er færdigbygget STÅR i BBR . OG DET ER KOMMUNEN DER GØR DET .

Ad1) Det er korrekt at alle bygninger der skal tilladelse til mm. skal fremgå af BBR - det er til enhver tid ejer der er forpligtet til at sikre at BBR oplysningerne er korrekte. Det er også rigtigt at den administrative bøde er 5.000 kr. for ikke at efterkomme dette.
Jeg tvivler dog på at nogen kommuner har fuldstændig opdateret BBR register. Jeg tvivler også på at det ikke kun skyldes ejer, men kommunerne der fejler.

2) kommunen har fået klage og billeder af mig fordi mine håndværker ikke kan gå igang da fjolset har påsat noget på vores tag for at holde vand ude FRA HANS udestue Han får nu bøde 5000 fordi han ikke står i BBR og udestuen skal fjernes hvis han ikke gør det vil kommunen INDEN 8 DAGE ansætte håndværkere og sende regning til fjolset..

Ad2) Har han opsat noget ulovligt skal det lovliggøres. Det sker på to måder - ved at søge eller ved at fjerne det. Når han har søgt og fået afslag er der kun tilbage at fjerne det.
Vil han ikke selv fjerne det er der igen to muligheder - indgivelse af politianmeldelse eller selvhjælpshandling. Den sidste skal varsles, således han har mulighed for at komme med bemærkninger og evt. selv komme igang. Hvis man kun giver ham 8 dage som du beskriver til at fjerne noget der har stået i 15 år, må der foreligge en vurdering der gør at det er akut - om det er en brandmur der mangler der gør udfaldet ... tjaa ... det er uanset en meget kort frist

/Mulle



En anden ting nabo har i ca 3 år postuleret over for mig at udestue var LOVLIG og jeg har stolet på ham bare håbet på at det rådne træ snart skulle udskiftes da det står i skel ..

 

 

 

http://www.bolius.dk/alt-om/til-og-ombygning/artikel/udestuer/

Lidt om reglerne

Bixer pt med en informativ guide til mobilt bredbånd. Den skulle gerne gå hen og blive så god, at de besøgende rent faktisk kan bruge den til noget - Se den eventuelt her: www.Mobil-bredbaand-guide.dk

Den udestue som nabo har helt op til skel og som teligemed også fungere som stakit mellem vores haver er et skur i rådden trå ...hvis vi læner og op at træværk falder vi igennem vi kan sætte skruetrækker lige igennem flere steder DET SKULLE HAVE STÅET 2,5 METER fra skel og godkendes .. det er straks nedrivning ... vil lige tilføje at hele hans have ser ud af H til foran og bagved har er der aldrig han har tilige med et stort hul i sit tag på str med en god stor fod og det har været der i ca små 2 år .Vil tro at han har en balje eller lign til at stå under... plus at vi har opdaget her i sidste uge at nabo også har malet vores bryggers mur ud til ham sel GUL DA HELE HANS GYGNINGER BAGVED I HAVEN ER MALET GUL ... DET ER NOGET VI OGSÅ SKAL KIKKE PÅ NÅR VI HAR FÅET VÆLTET UDESTUEN HOS HAM. vi har ikke givet ham lov til at male vores mur....

grete

Glemte at skrive at nabo har ejet huset i ca 4 år han købte det af sin far ....

grete

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også