Minirenseanlæg - men hvilket?

Vi har fået et kommunalt påbud om at rense vores spildevand bedre. Fair nok, da vi pt. vel egenligt sende alt det overskydende direkte ud i den nærliggende bæk, men kommunens tilslutningsbud er ikke interessant.

Derfor er jeg nu gået på jagt efter at finde en brugbart minirenseanlæg/biologisk anlæg til vores husstand i størrelsen 4-6 personer.

Producenterne er jo ikke selv blege for at rose deres anlæg til skyerne, men jeg vil nu hellere høre herinde, om der er nogle, som vil bidrage med gode eller dårlige erfaringer med denne type anlæg?

NB. Siveanlæg og pileanlæg er ikke relevant på grund af jordbundens beskaffenhed...

Hvis du vil brokke dig, når du bliver udsat for dårlig service og uprofessionel optræden, skal du også huske at rose, når du oplever det modsatte!

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har hørt meget godt om watersystems. men har ikke selv nogle erfaringer

Det fikser jeg...
Hej Jonasvs.
For et par år siden fik vi godkendt et nyt nedsivningsanlæg. Trekammerbrønd og tryknedsivning. den jordbundsprøve var heller ikke i orden her. Der blev foreslået at vi udskiftede et meget stort areal i undergrunden med grus. Det virkede noget uoverskueligt så jeg søgte om tilladelse til at lave nedsivning højere oppe (som ved højt grundvand) I jorden med basis i exponet bioblok. De står på højkant er ti cm brede 50 høje 2*15m de står i 50 cm brede render fyldt med små sten. På grund af frost er overskudsjorden lagt oven på så der er blevet en lille bakke over anlægget. Det er efter min mening den teknisk simpleste løsning og kræver ikke andet en tømning af trekammerbrønden en gang årligt. der var ikke nogen problemer med at få godkendt dette anlæg.

Mange hilsner Kovas

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Minirenseanlæg vil være det sidste valg i min verden. De er dyre i drift, dyre at skifte stumper på, de er ikke modstandsdygtige overfor større belastning såsom ved større arrangementer i hjemme med overnattene og dertil stort vandforbrug mm.

Alternativt ville jeg vælge:
Hævet nedsivningsanlæg, kræver 2 x 15 meter til alm husstand uanset jordtypen nedenunder.
Biologisk sandfilter, virker som nedsivning, men med opsamling og udledning til vandløb
Beplantet filteranlæg, kombination af nedsivning og rodzoneanlæg

Til den sidste del findes der studier af fuldskalaanlæg som viser rigtig gode renseegenskaber. Samtidig er der bufferkapacitet til større belastninger.

/Mulle

 

 

 

Hej jonasvs

Jeg kan anbefale at downloade denne liste til at tage udgangspunkt i.
Derefter ringer du til de 3 andre producenter og beder dem om at svare på spørgsmålene.
For at det skal være fair, spørger du dem om deres fordele, som kan tilføjes på samme måde på listen. Derefter ringer du til Watersystems og får dem til at svare på hvordan de håndtere de andres fordele.

Denne metode mener jeg giver et ret godt udgangspunkt til at tage en beslutning ud fra, hvor du også kan lægge vægt på de fordele der er vigtige for dig.  

Mvh Jeppe
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis