Forkert puds, ejerskifte

Hej Alle,

Jeg er i gang med at gennemgå min facade med henblik på at få repareret de revnedannelser der er i den. Ved den første revne jeg skal ordne finder jeg ud af at muren er så hård at jeg ikke kan slå pudsen af med en hammer og mejsel. Det virker som om pudsen er lavet af sokkel puds. Hvis jeg skærer riller i det med min vinkelsliber kan jeg godt hakke noget af, men ikke uden at stenen under går i stykker. Det skal siges at huset er lavet i 1906 med røde mursten under pudsen. Fugerne imellem er tydeligt uden tilsætning af cement.

Hvordan kan jeg se hvad muren er pudset op i?
Jeg har bedt min ejerskifte se på sagen, for er det en sokkel puds kan muren ikke ånde, og i min optik svarer det til at sætte dampspærre op på den kolde side af muren, og det er forbudt. I hele huset er der indvendigt isoleret, undtagen en uudnyttet del. Her kan jeg se at den gamle indvendige puds falder af, så noget kunne tyde på at muren er opfugtet.

Er der nogen der har erfaring i hvad en forsikring siger til forkert puds?

På forhånd tak

Ole
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det skulle ikke undre mig hvis de siger at du må forvente at der er fugt i et hus fra 1906
Det er ikke rigtigt at dit hus "Ikke kan ånde" pga. den cementpudsen på den udvendige side?

At et materiale "kan ånde" betyder bare at naterialet kan optage og afgive fugt.

Det du måske mener er diffusionsåben. Men dit hus er skam diffusionsåben. Hvilket betyder af fugt kan trænge igennem muren uden problemer. Begge veje iøvrigt.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Det forstår jeg ikke helt.
Hvis det er sokkelpuds der er på væggene kan fugten vel ikke komme ud igennem den. Jeg mener at kunne huske at sokler og sokkelpuds skal laves af beton, netop for at der ikke suges vand op fra undergrunden. Lige som gulve også laves af beton af samme årsag. Hvordan kan det så være diffusionsåbent hvis det sidder på en væg?
Din antagelse om at beton ikke suger vand er forkert. 

Har du prøvet med et værktøj (facadefræser) der er beregnet til opgaven istedet for at slå det af? Evt lave en prøve med en kopsliber? Puds behøves ikke være ret stærk eller stenere porøse for at det går galt hvis du bruger en borehammer med mejsel.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Ok. Så lærte jeg det.
Er det så korrekt nok at væggen er pudset op i denne stærke form for mørtel, og er der nogen umiddelbare ulemper ved det?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Nej - umiddelbart tror jeg det ville være meget ufornuftigt at pudse i en blanding der er stærkere end stenene under - hvordan skulle man kunne opdage et problem i selve murværket hvis pudsen er selvbærende?

Som tidligere nævnt så lav en prøve med en diamantkop på vinkelsliberen og hvis det er til at arbejde med skal du ud og leje en facadefræser.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Jeg kan godt skære riller i det med en diamantskive og jeg har taget malingen af med en skrubskive, også til vinkelsliberen, men det giver end ikke ridser i pudsen. Jeg har ikke forsøgt med en facadefræser, for jeg regnede ikke med at jeg skulle have alt pudsen af, men kun at reparere de revner der nu engang er der.

Min forsikrings taksator kommer i morgen, så må vi se om han æder at de skal gi mig nyt. Han skal ud og taksere manglende fundament i en tilbygning alligevel. Nu må vi se.

For nu at lukke pænt af med fugt, damp og beton.

Pudsen på en sokkel er ikk evandtæt.

Beton kan for det første godt være vandtæt uden at være damptæt.
Det er betonens styrke der primært afgør om en beton er fugttæt.

Damp er vand i luftform. og luft kan mageligt trænge igennem både væg og udv. cementpuds. men det tager sin tid.
Tilsvarende kan fugt osse fint trænge igennem betonpladen i et terændæk. Formålet med betonpladen er ikke at standse fugten, men at udgøre "basen" for det gulv man skal have ovenover.
(Og forhindre at der gror mælkebøtter indendørs - bla.) :o)
Jeg skal altså ikke være nervøs for at pudsen holder på fugten, og det er vigtigst.
Takker for alle svarene.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også