Hvilket type masse og lim?

Jeg har en tag af cementsten og i rygningen er massefylden ved at udtørre, så jeg skal have fyldt dem ud, men hvilken type masse skal jeg bruge? Er det den man bruger til understygning?

Desuden skal jeg også lave nye udluftningshætter af plastic som skal erstatte dem som er ved at smuldre væk. Hvilken lim skal jeg bruge for at plasticdelen hæfter fast til cementstenen. 

Det er tale om en udluftningshætte som jeg laver selv ud fra 160 mm kloakrør og maler dem sorte. Den skal klæbes på cementstenen, men er bare i tvivl om hvilken type lim får den til at klæbe ordentlig fast til stenen. 

Tak for svarene, hvis der kommer nogle :-)

Claus
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja det er jo lige om du så kan bruge svarene !
Du kan ikke lime plastik fast til sten, af den simple grund at de ikke udvider / samler sig ens ved varme / Kulde. Du kan muligvis hvis du har lavet en form for krave, lægge den ned i noget Sikaflex.
Sålænge dine rygnings sten ikke sidder løst er der ingen grund til at fylde mere mørtel i dem.
Det er måske ikke mørtel, men rygningskitten der er ved at smuldre.
Og det er rigtigt at du ikke kan lime plast til tagsten. Men det kan måske fuges sammen.

Og så er der lige spørgsmålet hvorfor du bruger kloakrør der smuldrer væk?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Det er tale om en gammel tag fra 1971 som stadigvæk er i god stand. Dog er udluftningshætterne ved at smuldre væk. Desværre kan jeg ikke skifte ud med nye da tagstenene ikke laves mere. Så det er lidt svært at finde på en god løsning mht. udluftningshætterne. En anden mulighed er at købe nogle teglrør og så bruge vinkelsliberen så den passer til tagstenet, hvor den gamle hætte har ligget på. Men hvis i har en anden ide, så sig gerne til :-)

Kloakrør er ikke en ideel løsning - men har bare ikke andre ideer ;-)

Claus
Ja så.
Jeg troede at det var de gamle hætter der var lavet af PVC-kloakrør.

Måske er det osse udmærket med alm. 160mm PVC rør. Men de skal ihvertfald overfladebehandles grundigt ide de nedbrydes af UV-stråling. Jeg ved heller ikke hvordan de har det med de mange temperaturskift der vil være på et tag.

Men hvad der duer i stedet for ved jeg ikke.

Bortset fra at zink eller rustfrit stål jo altid er godt. :o)
Jeg ville kraftigt overveje at få en blikkenslager til at lave nye hætter i zink, da det andet vil være en konstruktion der kræver konstant opmærksomhed for utætheder, og dermed risiko for skader!
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Jeg gætter på at det er rygningskit der ligger under rygningerne, og løsningen er nok, at alle rygninger afmonteres, hvorefter der lægges nyt rygningskit under.
Helt enig med Orla.

Vælg en aftrækshætte i Zink, plast holder ikke særligt længe.

Rustfrit stål kunne også være et alternativ, hvis du kender en smed i stedet for en blikkenslager.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også