Betjening af Texas havefræser

Hej,

Jeg har investeret i en Texas havefræser 521 Prestige (gammel svend) men jeg mangler lidt kendskab til hvordan den skal håndteres.

Med det mener jeg, at hvis jeg blot holder den så jeg går oprejst på normalvis så farer den bare hen over jord uden, at gøre noget som helst.

Får jeg den endelig til, at tage fat og den "graver" sig lidt ned betyder det også, at jeg går fuldstændig krumbøjet og håndtagene på maskinen skraber hen over jord overfladen og det kan da ikke være korrekt.

Så min ryg er fuldstændig smadret og jeg har stadig et stykke vej endnu så håber på nogen som har en forklaring til hvordan jeg skal bruge maskinen.

"Spydet" bag på som indikere hvorlangt ned den skal "grave" sig synes jeg ikke gør nogen forskel da det er lige besværligt om spydet er monteret eller ej.

Mvh
Global
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har en ide om at dine knive ikke er skarpe, for er det en ældre slidt maskine du har købt, er knivene som regel slidt godt ned og kan ikke skære sig ned i jorden. Hvis du eks. vil fræse gammel græsplæne op, vil knivene blive fyldt med græsrødder og græs. Så hvis dine knive er runde på forkanten, skal du ud og investere i nye, du kan muligvis slibe de gamle op, hvis der er gods nok tilbage. De skal være lige så skarpe som nye knive på en rotorplæneklipper.
Når du så er kommet så langt, så skal du faktisk løfte opad i styret så maskinen dykker ned. Men det er svært at køre med sådan en fræser, ind til man har lært den at kende. Jeg solgte min fordi jeg ikke kunne klare den rygbelastning der fremkom når jeg skulle styre den, nu lejer jeg en selvkørende med modsat roterende knive, det giver et meget bedre resultat.
spydet den "holder" maskinen tilbage eller stikker den af (fræseren)
hvis den har "ben" med aksler. med fræserknive.?
hvis styret kan justeres i højden er den god for rykken.
hvis du trykker styret ned så står den der og graver ned til kinessere.!
spydet ned i underlaget og løfter du styret højt op.
så "løber" den på knivene.
men det kræver lidt håndelag at lære at "køre" med fræseren
uden at den stikker af eller står og graver ned i underlaget.!
Hej,

Tak for svarene.

Styret kan ikke justeres i højden desværre. Jeg ved ikke lige hvad der menes med ben men jeg kan sætte inder, midt og ydre skær på i begge sider så den bliver temmelig bred og kan tage et stort stykke men det krævede mega mange kræfter for at holde den tilbage selvom den havde gravet sig lidt ned men ikke nok efter min mening.

Skærene er nok lidt slidte og runde i det så måske man skulle smide penge efter nogle nye. Da det er et større område tager jeg det i "bidder" så lige nu er jeg færdig med første omgang men der er langt endnu. Kender I et godt/billigt sted for køb af nye skær/knive? Har set et sted tl 895,- måske det kan købes billigere et andet sted.

Har I nogle idéer til hvordan man får rettet haven af? Har hørt om brug af en stige eller europalle med lidt vægt på og det vil jo også rette den af men det bliver jo ikke i vater. Skal det i vater er jeg vel ude i at sætte nogle pinde og trække lidt snor?

Mvh
Global

Ja du må igang med pinde og liner, du kan også købe dig et lille laser vaterpas hos Onkel Harald, så er du sikker på at det bliver 99 % ret.
Men hvorfor skal den være i vater, jeg syntes at en så flad plæne er træls at se på i længden, så hellere med lidt "buler" hist og her, men dog stadig så jævnt at der kan slås græs.

Hvis du lægger ud med at ville fræse en græsplæne op, har du rigtignok været ond ved dig selv!
Lær at bruge den i mere "venligt" areal, f.eks. fræse urtehaven op.
Det er meget vigtigt at benet sørger for at bremse maskinen, så den ikke stikker af. Prøv at sænke det og lad maskinen kæmpe sig frem. Du skal ikke sørge for at bremse, ved at hænge baglæns i styret.
Det kræver mange kræfter at arbejde med en sådan fætter og jeg er i hvert fald helt mørbanket efter ganske få timer i dens selskab. Lige pludselig graver den sig ned og andre gange tager fanden ved den hen over stepperne, hvis man ikke er lynhurtig til at ændre trykket på benet!!

Hvis det handler om en større græsplæne, der skal op, ville jeg få en med en traktorfræser til at ordne det et par gange. Så kan du efterfølgende smadre græstørvene i takt med at de rådner.

Med venlig hilsen
ktm

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis