Renovering af gammel træjolle

Hejsa

Jeg er blevet den (måske) heldige ejer af en ældre sejl-/ro-/motorjolle i træ. Typen er ikke sådan lige til at finde ud af.

Den har ligget fugtigt på søbredden i ca. 4 år uden at være blevet brugt og var stadig tæt da jeg roede den væk derfra. Men efter at have stået i garage i ½ år er der nogle steder frit udkig gennem bunden, så den har trukket sig en del sammen.
Jeg fået lovning på en bådplads, hvor den kan ligge i vand hele tiden, så jeg håber at den efter et stykke tid i vandet igen bliver tæt - men erfaringer med dette hører jeg gerne om.

Lakken er ved at ryge af mange steder, men egentlig ser den ud til at være i ok stand.

Som I nok kan høre er jeg komplet novice indenfor renovering af træbåde, så jeg kunne godt bruge et par råd.

Min plan er at skrabe/slibe den ned over det hele, men hvilke produkter skal den herefter behandles med?

Hvad holder bedst - lak eller maling?

På forhånd tusind tak for hjælpen.

Mvh. Jacster
39 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Om du vil larkere eller male, afhænger i høj grad at træværkets udseende, for larkere du så vil træet og eventuelle fejl pletter o.l. træde meget tydeligt frem. Der er også stor forskel på om du larkere eller maler i arbejde, skraber du den fri af gammel lak, skal den have mindst 8 lag lak for at kunne holde. Bruger du derimod maling er der kun tre lag.
Ved larkering, skal træet først have en lak der er fortyndet 25 % i to lag, der skal slibes imellem hvert lag, da træet vil rejse sig når der kommer ny lak på. Herefter skal du have 4 lag med 15 % fortynder med mellem slibning.  3 lag med 5 % fortyndet og endelig et afsluttende ufortyndet lag. Så vil du ikke skulle larkere i en hel del år herefter, forudsat at du ikke laver hakker og ridser i lakken. Al larkering er kun til vandlinien. Bunden skal også renses og så have tre lag primer, og et par dage før den skal søsættes, skal den have bundsmørelse i mindst to lag.
Vil du istedet male båden kan du klare dig med tre lag 10 % fortyndet grundmaling med mellem slibning. Og to lag maling hvor det første lag skal være fortyndet 5 % og det sidste skal være ufortyndet. Og det er stadig kun til vandlinien !
Jeg kan anbefale at du bruger Hempels malinger der kan du iøvrigt få et lille hæfte med gode råd om maling og lak arbejdet på en båd. Som lak, har jeg selv altid holdt mig til Hempels, men jeg ved at der findes en anden god lak der hedder Tonkin lak.
hej jeg vel mene at du sætter de i vandet i et par dage så at træet kan udvide sig og sætte sig så malining eller lakken ikke sprækker mår den kommer i vandet og det udvider sig det kan vare op til en uge før der ikke kommer vand ind så er det tiden til at behandle den med hvad du vil når du sætter den i vandet før du behandler den kan du komme fedt i de sprækker der er der og et par gode lænser pumber eller et sted hvor den ikke synker hedt
det er min mening jeg ved ikke om andre har en anden
hilsen rene

renek Bæltbåden af 1887(kertemindebåd)

danmark ældste bermudarig (bermydiansk sloop rig )

Hejsa

Tak for input.
8x lak lyder som noget af en tidsmæssig udfordring :-) Men det vil nok være det pæneste.

Renek: Mener du at jeg skal sætte båden i vandet i en uges tid inden jeg begynder at behandle på den? Eller misforstår jeg dine råd? Skal den ikke være helt tør før jeg kan begynde at slibe/skrabe/male/lakere?
ja det mener jeg for ikke skulle fylle alle revner ud som bliver presset ud igen mår den sætter sig og når træet udvider sig så vil maling/lak sprække
mår den har sat sig så tag den på land og når den er hånd tør så skrabe den og male eller lakker den så kan du se hvor der skal rep/sættes nyt ind
hilsen rene

renek Bæltbåden af 1887(kertemindebåd)

danmark ældste bermudarig (bermydiansk sloop rig )

Skrevet af Jacster på 16 maj 2011 12:17
Hejsa

Tak for input.
8x lak lyder som noget af en tidsmæssig udfordring :-) Men det vil nok være det pæneste.

Renek: Mener du at jeg skal sætte båden i vandet i en uges tid inden jeg begynder at behandle på den? Eller misforstår jeg dine råd? Skal den ikke være helt tør før jeg kan begynde at slibe/skrabe/male/lakere?

Hvis det kun er under vandlinien den er så sprækket, skal du ikke smide den i vandet nu, den skal i så tilfælde igen stå på land i en måneds tid, inden du kan larkere på den. At larkerer på et halvfugtigt underlag er da det rene molbo arbejde !
Nu kunne det jo være rart at vide om jollen er Karavel bygget eller Klink bygget, det har ret meget at sige
Hvad om du kastede et billede her på siden.
Annonce


Så er der billeder fra alle vinkler. Håber at de giver et overblik over opgavens omfang.
Alle kommentarer er velkomne :-)
Hvor er der billeder???

MVH Njord

MVH Njord
Hvor er der billeder???

MVH Njord

MVH Njord
VAF For noen bileder, jeg må give njord ret,, jeg kan heller ikke se dem.
Så er de der :-)
Der er yderligere 29 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også