Flytte gulvafløb i lejlighed...

Hej alle, håber i kan hjælpe mig.

Jeg er i gang med at renovere mit badeværelse i min lejlighed på 3. sal og skal i den forbindelse have FLYTTET (ikke hævet) gulvafløbet.

Byggearbejdet er anmeldt til kommunen, og de har sagt ok for projektet.

Jeg har en aftale med en VVS-mand, hvor jeg har fået lov til at lave en stor del af arbejdet selv, herunder afløb. Han vil selvfølgelig komme og kontrollere om arbejdet er udført korrekt inden han sætter sin underskrift på noget som helst.

Lejlighedens oprindelige afløbsinstallation er fra 1971 og er lavet af støbejern.

Afløbsskålen er (eller var) nedstøbt i etage adskillelsen og har lodret forbindelse til et støbejernsrør som ender i en P-vandlås der er placeret nede hos min underbo.
Denne P-vandlås vil jeg gerne fortsætte med at bruge, da jeg ikke ønsker, at lave for meget om på de oprindelige installationer.

Min plan er at installere et Unidrain linie afløb i den nye bruseniche og lede vandet herfra over til den gamle P-vandlås 2 meter derfra. Dette Unidrain afløb skal samtidig fungere som det nye gulvafløb i badeværelset. Endvidere skal spildevandet fra en vaskesøjle OGSÅ ledes til den gamle vandlås. Rørføringer vil jeg lave i ø50 PP-rør med 2% fald over hele strækningen.

Selve placeringen af det gamle gulvafløb ødelægger lidt mine planer da det er placeret stort set lige hvor der skal bygges et skab samt en let-væg til et vægophængt toilet. Jeg vil derfor gerne have risten fjernet/lukket af. Jeg ER klar over at der skal være LET adgang til en vandlås og tror også, at jeg har en løsning på DET problem - Mere om det lidt senere***.

Problemet er, at udover selve afløbsskålen skal røret der går fra afløbsskålen, igennem etageadskillelsen, og ned til vandlåsen, ifølge VVS-manden, også udskiftes med et nyt for at opnå en korrekt rørsamling.

Havde jeg uanede mængder af penge, ville det ikke være et problem for mig at få skiftet røret der går igennem etageadskillelsen. Desværre har jeg ikke så hulens meget at gøre godt med.

Mit spørgsmål er nu:
Findes der et produkt på markedet som kan erstatte den gamle afløbsskål, men bibeholde røret gennem etageadskillelsen og stadig opnå en LOVLIG installation?

Eller er jeg nødt til at samle flasker, så jeg kan få råd til at betale VVS-manden for at skifte røret gennem betondækket...???

Jeg mangler noget der ligner 3D-skitsen fra Google SketchUp..

Lige nu ser afløbet sådan ud:

Der er ikke beton imellem afløbsskål og rør og jeg ved ikke om de to er loddet sammen. Har ikke brækket i det endnu.

*********
Løsningen på det med skab og let-væg er, at sætte en excentrisk reduktion til ø50 i toppen af den dims jeg har tegnet og herefter føre et ø50 rør lodret op igennem bunden af skabet (ca 300 mm). For enden af dette rør skal der så sidde en prop (som let kan fjernes) så der ikke falder tandbørster og andet godt ned i P-vandlåsen.
*********

Venlig hilsen

The knack of flying is learning how to throw yourself at the ground and miss...

17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg mener du må gå til din VVS'er, da det i sidste ende er ham der er ansvarlig for installationen, og du må ikke lave den løsning med er reduceret rør op gennem skabet, da du ikke uhindret kan inspicere og servicere dit afløb/vandlås.

Hej Orla, og tak for hurtigt svar.

Jeg har talt med min VVS-mand, det er derfor jeg søger alternativer. Men hvis der ikke findes andre løsninger, ja så må jeg jo bare bide i det sure æble og betale ved kasse 1 - Længere er den ikke.

Med hensyn til min "løsning", er det så på grund af reduktionen, at du mener den er ulovligt? For tilgangen til afløbet bliver, efter min mening, på ingen måde forringet.. Om man skal ned og kravle på gulvet, eller om man skal åbne et skab, kan da ikke gøre den store forskel.
Hvis det er afstanden fra proppen/risten ned til selve vandlåsen den er gal med, så er jeg overbevist om, at jeg kan finde mange eksempler på lovlige installationer med mindst samme afstand. Purus laver i hvert tilfælde nogle ret høje afløbsskåle (MaxiFlex)..
Reduktionen kan MÅSKE nok undværes, men det er ikke noget jeg har "regnet på" endnu..

Men som sagt søger jeg bare alternativer jeg kan fremlægge for min VVS-mand - Og findes de ikke, ja så må jeg jo bare betale hvad det koster at få lavet den helt store rørudskiftning.

Venlig hilsen

The knack of flying is learning how to throw yourself at the ground and miss...

Problem løst med specialløsning fra Blücher.

The knack of flying is learning how to throw yourself at the ground and miss...

Hej MuHcOw, har du mulighed for at sige lidt mere om, hvordan den specialløsning var? Fik du en overgang fra din gamle afløbsskål?
Hej Jaw,

Jeg måtte ud for at samle flasker..
De gamle støbejernsrør, inkl. afløbsskål og P-vandlås hos underbo, blev erstattet af nye rustfri fra Blücher.

Det er faktisk blevet en god løsning - For mig..

Min underbo havde (har) HELDIGVIS en træinddækning som skjuler rørene nede hos ham. Ellers havde der været en fin lille "øjn-bæ" dernede.

Overgangen fra rustfri til støbejern er lavet korrekt og har ikke givet anledning til lækage (jeg har i hvert tilfælde ikke fået en klage) - Men det er ikke pænt at se på.
Hvid maling kan selvfølgelig hjælpe LIDT på det - Men træinddækningen som skjuler det helt, er langt pænere.

Jeg har en tegning fra Blücher som jeg desværre ikke er sikker på, at jeg må uploade. Der står på den, at den ikke må videregives uden Blüchers skriftlige tilladelse... Såå..

Men den ligner min "3D-tegning" rigtig meget. Det er en lav udgave af deres "151.000.075" model. Udgaven jeg fik har følgende tegningsnummer: 199-20238-01 samt følgende titel: "351.300.075 H=173-203mm".

Der findes en løsning hvor du kan komme et rustfrit rør igennem den gamle støbejerns-afløbsskål, så denne ikke skal brækkes ud af etageadskillelsen (Blücher nr.: 135.000.040). Vandlåsen hos underboen skal dog stadig udskiftes hvis man benytter denne løsning.
Vær opmærksom på, at denne løsning IKKE er dimensioneret til at klare de vandmængder der kommer fra bad, håndvask og vaskemaskine !!!

Jeg har nogle billeder som jeg kan uploade - Desværre har jeg først mulighed for at gøre det på søndag.
Sig til hvis du vil se dem.

The knack of flying is learning how to throw yourself at the ground and miss...

Annonce
Hej igen,

Mange tak for dit svar!

Det er desværre næppe en mulighed for mig at udskifte noget hos min underbo. Jeg må have fat i min VVS'er og høre, om den Blücher-del, du henviser, til kan bruges. Hvorfor er det, at vandlåsen skal udskiftes ved denne metode?? Jeg har kun badafløb på den streng.

Mvh.
Hej igen,

Det er lidt svært at forklare kun vha. tekst - Så jeg har lavet en lille tegning



Den gamle støbejerns-afløbsskål og gennemføring er tegnet med brun. Bemærk at vandlåsen nede ved underboen ER skåret af på billedet.
Den grønne er den ene halvdel af indsatsen fra Blücher.
Den blå er den anden halvdel af indsatsen.

Udvendigt på den grønne er der gevind som den blå kan skrues ind over.
Når den grønne og den blå spændes sammen, klemmer de sig fast og tætner i begge ender af den gamle støbejerns-indsats.
Hvis den gamle vandlås ikke er skåret af, kan du ikke få "den blå halvdel" spændt fast på "den grønne" - Og derved ingen tætning.

"Afgangen" fra den blå passer med Blüchers almindelige ø50 rør og P-vandlåse.

Den indvendige diameter på den grønne er for lille til store vandmængder.
Jeg mener (du må ikke hænge mig op på det), at det lodrette rør skal være ø75 når der er tale om vand fra håndvask, bad og vaskemaskine.

Men nu hvor du kun har BAD på strengen kan det godt være, at ø50 er nok... Men jeg er ikke sikker.
Så det er nok en god idé, som du siger, at snakke med en VVS'er.

[edit]
Her er der et par billeder af hvordan det blev lavet.
Håber det er OK at vedhæfte dem her...





The knack of flying is learning how to throw yourself at the ground and miss...

Super fin tegning - magne tak Så er det klart, at vandlåsen skal skiftes, det kan jeg godt se!

Jeg må have fat i min VVS'er og få ham forbi. Tak for hjælpen!
Hej, jeg står med det samme problem:-) Kan du sige hvad det ca kostede. ?
Hej Mic
Er det min eller JAWs løsning du gerne vil have en pris på??

Den vejledende pris på Blüchers afløbshus var i 2011 (længe siden) 1541,- kroner.. Om det var med eller uden moms kan jeg desværre ikke huske - Det er sikkert uden..
3x ø40 indløb og 1x ø75 lodret udløb

The knack of flying is learning how to throw yourself at the ground and miss...

Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også