Nyere bil fra 04 og princip/tanker vedr. service, elektronik osv...

Hej,

Jeg har lige solgt min Fiat Marea fra 1997 og er forelsket i en Laguna fra 04... Den er ret cool og mange hader franske biler pga. fejl osv., men jeg har læst at de fik rettet fejlene i 04-modellen.

Et feature er, at den tæller km mellem serviceintervallerne - Wooow, siger man..., men hvis man ikke er god til at overholde alle services og man får udført service hos ikke autoriserede Renault-værksteder, skal man så hos et aut. værksted for at nulstille det hver gang? Nulstiller de det bare mod betaling af x antal kroner eller hvad?

Derudover... den har masser af fed elektronisk... men men... når sådan noget går galt/stykker...:-( fx. knapper på rattet og nøglekort uden nøgler og stop/startknap - men måske er jeg ved at blive for gammeldags og skal bare vænne mig til det øgede komfort på basis af ekstra udgifter til vedligeholdelse...

hvad siger i?


kh. hilsen Mr. GDS 0
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jo mere moderne elektronik og sammenbygget mekanik, jo mindre mulighed har du for selv at klare reparationer, sagde manden med hang til gamle GDS biler.

Med venlig hilsen
ktm

 

Biler er brugsgenstande ligesom støvsugere, vaskemaskiner osv. Du kan nogenlunde regne med at de fungerer godt i ca. 10 år, derefter skal du købe en ny eller leve med, at funktionerne stille og roligt svigter...
Hvis du køber noget godt holder det lidt længere, hvis du køber noget mindre godt eller er uheldig holder det kortere.
Mine er erfaringer er at gamle, simple biler holder længere, mens nyere er mere spinkelt bygget, men der er selvfølgelig også meget mere der kan gå i stykker.

Jeg har en Jaguar fra 1992. Den er udstyrsmæssigt nogenlunde som en årg 2011 Golfklassebil, men skidtet bliver altså bare ved med at fungere, og det er altså fordi det er lavet i ordentlige materialer, i ordentlige dimensioner og på en ordentlig måde. Det er muligt at lave elektronik og kontakter ordentligt, men de fleste mennesker vil ikke betale hvad det koster...

MVH Leo

Mht til ikke-autoriserede værksteder: et manglende servicehæfte er dårligt for prisen hvis du vil sælge bilen igen.

Bent.
Hvis det er min Range Rover fra 1986 du sigter til, ja så er vi til dels enig, men det er stadig meget langt fra det jeg finder i hustruens Mondeo 1995. Hvis der sker noget seriøst med ledningsnettene i nogle af disse vogne, er de heldigvis ikke dyrere, end at så ryger de til hug.

Men som Leo også beskriver, så kan elektroniske biler holde meget fint længe, men har der været alt for mange kloge folk igang med at klippe og flå og omgøre i ledningsnettet, kan ulykkerne være helt uoverskuelige, også og måske især på en Jaguar. Men det kan vi bedre tale sammen om, hvis man har været omkring Jaguar Danmark eller Bernth Hansen med et giftigt el-problem!
(har prøvet det med en XJ8 og er kureret!)

Med venlig hilsen
ktm

 

Jeg tror såmænd ikke det gør så meget forskel, om det er en Jaguar, Citroën, Kia eller BMW, hvis der bliver modificeret i ledningsnettet af en halvamatør. Alle moderne biler er komplicerede på den front, og bussystemer gør det ikke nemmere.
Jeg har anhængertræk på min, og med en original boks fra Jaguar er det rent plug&play, men jeg er sikker på at et billigt universalledningsnet strikket ind i ledningsnettet nok skal få lampefejlsmodulerne til at brokke sig.

MVH Leo

Hejsa.

Korrekt at de bliver mere advanceret og besværlige at finde ud af. Men du kan faktisk godt sikre dig. Du kan få en OBD2 læser som udlæser alt data omkring elektronik i bilen. Den kan fortælle om der er fejl på bilen og du kan tjekke bilens brændstoføkonomi (Hvis der ikke er kørekomputer) og meget andet. Det er mega simpelt, og så kan du tilmed selv nulstille servicelampen, når du selv har lavet service selvfølgelig.

Jeg et par stykker til at ligge af disse OBD2 læsere, som er helt nye og med software. De koster 450 kr på nettet, men jeg fik dem en smule billigere da jeg købte en mindre røvfuld. Jeg kan lave dem til 350 kr, og så skal jeg betale forsendelse.  Du kan skrive til mig på [email protected]

Karsten.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis