Manglende gnist på tændrør polo 1,0 1990

Hej Alle.
Jeg skriver her for at høre om der er nogle med erfaring udi gamle Poloer. Torsdag morgen ville den først ikke starte, men kom så efter nogle forsøg. Fredag eft. var den gal igen og denne gang kom den ikke overhovedet. Jeg har sådan en dims så man kan se om der er gnist på tændrøret, og den fortalte mig at det var der ikke. Jeg kunne høre benzinpumpen køre og stanse, så der må formodes at der kommer benzintryk på. ved måling kunne jeg ikke finde fejl på tændtransformatoren. I følge ledningsdiagrammet kommer en af ledningerne til transformeren fra motronic computeren som altså styrer noget der. Jeg tog så det store stik af computeren rensede det og satte det på igen. Nu starter bilen.Det er jo lidt utrygt for jeg ved jo ikke om jeg har repareret noget så mine spørgsmål er så: Er det en almindelig kendt fejl? Vil man kunne få noget ud at at besøge et værksted som har noget mere advanceret måleudstyr? Kan gamle tændledninger og fordelerhus,og ikke helt nye tændrør, bevirke at ovennævnte fejl opstår?

Mange hilsner og tak for et godt forum.

Kovas

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Typisk fejl på de biler er tændspole/sluttrin som er bygget sammen - køb noget nyt gerne uoriginalt og skift det hele - så kører den igen. En anden ting  tændingen får intet fra motronic - det er omvendt motronic får pulser fra tænding

Hilsen Polobjørn

"AUTOELEKTRIKEREN"
Hej Polobjørn.
Tak for svaret. Nu ved jeg ikke helt hvad tændspole/sluttrin er for en ting, men hvorom alting er så var den gal igen mandag morgen og jeg bad så falck bringe den til den mekaniker som jeg bruger når jeg selv giver op. Han siger at det er strømfordeleren/hallsensoren. Han skaffer en renoveret og sætter på. Det du nævner, er det noget det alligevel kan betale sig at skifte? Og i så fald hvad er det man køber?

Mange hilsner Kovas

Mange hilsner Kovas,

KK Steincke.

Hej

Tændspolen er den "ting" der frembringer gnisten til tændrørene og sluttrinet sidder bygget sammen med den (erstatter platinerne) så det er en enhed - en mekanikker kan meget hurtigt finde ud af om det er hall giveren i strømfordeleren - det afprøves nemt

Hilsen Polobjørn

"AUTOELEKTRIKEREN"
Hvad endte du op med.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
Arbejder på parogpsykoterapi.dk ​

Skrevet af kovas på 17 maj 2011 13:58
Hej Polobjørn.
Tak for svaret. Nu ved jeg ikke helt hvad tændspole/sluttrin er for en ting, men hvorom alting er så var den gal igen mandag morgen og jeg bad så falck bringe den til den mekaniker som jeg bruger når jeg selv giver op. Han siger at det er strømfordeleren/hallsensoren. Han skaffer en renoveret og sætter på. Det du nævner, er det noget det alligevel kan betale sig at skifte? Og i så fald hvad er det man køber?

Mange hilsner Kovas
Hej Peter R

Tak for interessen.
Som du ser endte bilen hos mekanikeren. Beslutningen blev taget før der kom nogen svar her i forummet. Af samme grund undlod jeg at gå nærmere ind i problematikken.
Feks. er det selvfølgelig godt at vide at en mekaniker nemt kan finde ud af hvad der er galt, det forventer man jo. Jeg har tidligere arbejdet rigeligt med de gamle tændingsanlæg og savner ikke platinere kondensatore og slidte fiberklodser. Fejl på de elektroniske anlæg er så få at jeg ikke har fået sat mig ind i disse. Og de Hayens bøger der udgives idag henviser, bortset fra nogle få målinger, til værkstederne. Af samme grund kender jeg heller ikke til begrebet tændspole/sluttrin. I diagrammet for bilen findes der et sådant, det ses ikke hvad det består af. Noget andet der undre mig er at motronikken (computeren) ikke giver styring til tændingen. Hvordan bliver tændtidsdpunk  fastlagt i forhold til omd belastning. Jeg ved godt at der er flere forskellige systemer, feks har vores Mazda slet ikke nogen strømfordeler så der må computeren vel styre det hele. "The ecu calculates and crontrols the ignition timimg and dwell angel primaryly according to engine speed cranksahft position and inlet air volume flow rate information" citat fra Haynes vw-polo. Problemet med de moderne tændingssystemer er vel og finde ud af hvor meget man selv kan måle og hvornår man har brug for et professionelt måleudstyr.

Mange hilsner Kovas

Mange hilsner Kovas,

KK Steincke.
Annonce

Hej Kovas

Det er heller ikke så nemt at følge med i bilteknikken !

Har selv arbejdet som autoelektrikker i mere end 35 år så der er sandelig sket en hel del der - der er mange forskellige former for tændingsanlæg på nye biler - men generelt erstatter "sluttrinet" platinernes funktion rent elektronisk men det er tit bygget sammen med tændspolen og det hele bliver så styret ef enten krumtapsgiver - knastgiver eller i dit tilfælde af en "hallgiver" som er monteret i strømfordeleren på din bil  - samme fordeler regulerer så tændingen efter omdrejnings tallet mens resten foregår i sluttrin/motorcomputer.Du er altid velkommen til at stille spørgsmål - enten her eller med en PM - så skal jeg forsøge at hjælpe efter bedste evne.

Hilsner Polobjørn

"AUTOELEKTRIKEREN"
Hej Polobjørn.

Mange tak for dit tilbud om hjælp. Det skulle jo være mærkeligt om ikke jeg fik brug for det,  en eller anden dag. Undskyld mit svar kommer så sent.

Mange hilsner Kovas

Mange hilsner Kovas,

KK Steincke.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere