tilslutning af 2stk lamper til et gammelt lampeudtag med 4stik?

Hej.

Lad mig starte med at sige at el er IKKE min stærke side

Vi har en lampeudtag i vores stue med 4stk tilslutninger. Og en dobbelt kontakt.
Så vidt jeg kan se så er det noget gammelt lampeudtag, der står mI, mII, 0(så vidt jeg kan tyde) den sidste kan jeg slet ikke se hvad det er. Den er blevet malet over 500gange af den ejeren før mig, så det er ret svært at se hvad der står.

Jeg går ud fra at MI er til den ene af de to kontakter og MII er til den anden?
Jeg skal ha 2stk lamper op som self skal kunne tændes hver for sig.
Jeg har sat de brune ledninger I MI og den anden i MII.
De blå ledninger har jeg sat sammen og sat i det stik som jeg ikke kan se hvad er, for da jeg testede med det stik der står 0 ud for så var lampen tændt konstant. 
Men det virker stadig ikke som det skal, hvis jeg tænder lampen over spisebordet så vil den anden lampe ikke tænde. Men hvis jeg tænder stue lampen så tænder spise lampen også men hvis jeg så tænder for begge kontakter så er det kun spise lampen der tænder...

Er der nogen der har en logisk forklaring eller der kan fortælle mig hva jeg har gjort galt?

Takker


Torben J.

 

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Normalt vil du skulle sætte den brune fra den ene lampe til M1, den brune fra den anden til M2, og så de to blå til 0. Som du også har forsøgt. Da du gjorde det, tændte begge lamper så? Det er ikke helt klart ud fra din beskrivelse.

M1 og M2 er mellemledere, som går gennem kontakten. 0 er den fælles nul. På den sidste terminal står der nok F, og der er konstant fase. Men det lyder ikke som dit lampeudtag er forbundet på denne måde, så vi skal lige gennemskue, hvordan det er forbundet. I øvrigt er F i nyere udtag erstattet med en jordforbindelse.

Er også lidt forvirret over, hvad der tænder hvornår i dit nuværende setup.
Hvis vi kalder den ene afbryder A, den anden B, den ene lampe 1 og den anden lampe 2, er følgende så rigtigt forstået:

A og B slukket => 1 og 2 slukket
A tændt, B slukket => 1 tændt, 2 slukket
A slukket, B tændt => 1 og 2 tændt
A og B tændt => 1 tændt, 2 slukket

Har du korrespondance? Altså flere steder du kan tænde og slukket for lamperne, eller er der kun én afbryder?
Ok, efter jeg har fået genstartet mine hjerneceller, tror jeg jeg har gennemskuet dit problem.

Der, hvor du har de to blå siddende, er den ene forbindelse til din afbryder.
Den anden afbryder er der hvor du har den brune ledning fra stuelampen.
Og den brune ledning fra spisebordslampen sidder i 0.

Hvis kun kun spisebordsafbryderen er tændt, løber strømmen fra afbryderen gennem lampen og til 0. OK
Hvis kun stuelafbryderen er tændt, løber strømme gennem stuelampen, til de fælles blå ledninger og gennem spisebordslampen til 0. Begge lamper lyser (men med halv styrke)
Hvis begge afbrydere er tændt, løber der ingen strøm gennem stuelampen, da den har fase på både blå og brun.

Håber du kan følge ovenstående. Men i alle tilfælde vil jeg mene, at det skal forbindes som følger:

De to blå skal sidde, hvor du har den brune fra spiselampen siddende nu. M1
Den brune fra spiselampen skal til "den ukendte" terminal, hvor du nu har de to blå siddende.
Den brune fra stuelampen skal sidde, hvor den sidder nu. M2

Under alle omstændigheder synes jeg du skal få din installatør til at kigge på det, næste gang han er forbi. Det lyder lidt som der er en gør-det-selv-mand, der har været i gang med at forbinde nogle ledninger på lampeudtaget, og ikke er sluppet så heldigt fra det. Der kan være andre mere alvorlige fejl i din installation.
hej.

Jeg prøvede kun med den ene lampe, at tilslutte den til 0 og MI. Og der var den tændt hele tiden.

Du har helt ret i det med A B 1 2 setup.
A er MI.

Har også lige opdaget at på lampe 2 der er der touch funktion hvilket også påvirker lampe 1.

Der er kun et sted at slukke og tænde for lamperne.

Torben J.

 

hej.

Jeg prøvede kun med den ene lampe, at tilslutte den til 0 og MI. Og der var den tændt hele tiden.

Du har helt ret i det med A B 1 2 setup.
A er MI.

Har også lige opdaget at på lampe 2 der er der touch funktion hvilket også påvirker lampe 1.

Der er kun et sted at slukke og tænde for lamperne.

Torben J.

 

hej jenshøj.

beklager, havde ikke set at du havde svaret endnu en gang før jeg skrev et svar til dit første indlæg.

Det lyder meget fornuftigt det du har skrevet. For du har ret i at de lyder svagt når de begge er tændt.. Jeg vil prøve dit setup i morgen og så melde tilbage om det virker
Mange tak for hjælpen indtil videre

Torben J.

 

Det var jo lige præcis sådan de skulle tilsluttes

Men ja vi skal nok få en el installatør til at kigge lidt nærmere på det når vi alligevel skal ha trukket nyt el ud til vores køkken


Men MANGE MANGE tak for hjælpen, det var dejligt


Torben J.

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også