Opførelse af nybyg - SELVbyg! Spørgsmål?

Hej LDS'ere!

Jeg er igang med et kæmpe gør-det-selv projekt, som består i at jeg skal bygge mit eget hus helt fra bunden, udelukkende med hjælp til kloark, VVS og el, som man naturligvis ikke må lave selv!

Huset blir 285kvm eksl. en dobbelt garage, så det blir et stort hus. Her er ikke tale om et typisk 1 1/2 plans hus, da hele overetagen blir en slags "rapos'er" hvor der er frit udsyn 20m hen gennem huset, dvs at huset ikke har nogle bærende vægge til at holde tag'et, hvilket er grunden til at det er bygget op omkring nogle kraftige HEB180 stålrammer (som jeg naturligvis også selv har stået ude på grunden og sjevset sammen). Det var planen, at det skulle fuldmures, men grundet tidspres, for at få huset lukket af inden vinteren, har jeg valgt at lave bagmur/skillevægge af H+H porebeton...

Her er lige et par snapshots, så folk kan se hvad vi har med at gøre:




Nu kommer så mit spørgsmål...

Jeg ved jo at porebeton ikke har godt af vand og at de skal beskyttes mod vand og fugt, hvilket jeg også er meget opmærksom på, MEN hvordan beskytter jeg byggeriet under opførelsen, altså mens murene står opførte og blottede for regn osv.?? Selve siderne er jo ikke et problem, da de aldrig blir gennemvædet og hurtigt tørrer op igen vha sol og vind. Mit problem er pt den nederste række porebeton, regnvandet kan jo ikke undgå at ligge på betongulvet inde i huset og det er så her, at den nederste række blokke suger vandet op, så man kan se, at blokkene er lidt mørkere (pga opsuget vand) en 5-7cm op fra gulvniveau - hvordan kan man nogensinde undgå dette og er det et stort problem...?? Jeg tænker om har deres normale styrke, når de tørrer op igen eller det er en katastrofe eller hvor er vi henne...??

Håber på nogle konstruktive svar! Vil gerne løbende poste billeder osv af projektet, hvis folk skulle have interesse...

På forhånd tak!

Ruben

 SELVBYGGER!!!

20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Spændende projekt.

Nu er der jo mange huse der laves sådan, og der er så ment ikke de store problemer med det vand de nederste skifer måtte tage, så længe der ikke kommer frostvejr, udover det tager væsentligt længere tid at tørre huset ud senere hen.

Hvilken tagkonstruktion kommer der på huset ? kan ikke se nogle vinkler på jernet, så er jo sikkert ikke en krydset tagåse konstruktion, hvor der så lægges bjælkespær på åsene efterfølgende.

Blive spændende at følge med her på sidelinien, det er faktisk en udførsel jeg selv kunne have fundet på at benytte hvis jeg skulle bygge 1½ plan selv, dog ville jeg havde lavet alle indvæggene som lette trævægge, frem for porebetonen, men er jo også tømrer... he he

Ja, det ser spændende ud. Giver andre muligheder inde i huset.

Jeg tror nu da heller ikke at det er noget problem med vand på gasbetonblokkene. Det tørrer vel ud igen.
men næste gang du bygger sådan et hus så læg taget på først.

Du laver ikke de autorisionskrævende arbejder selv.
Men så har måske du selv designet og regnet lidt på stålet. Og stålkonstruktionen ser spændende ud. Er det en stålrammekonstruktion eller er benene indspændte søjler?
Helt problemløst er det dog ikke, hvis porrebeton suger for meget fugt.
Så i sidste udsendelse, af Klamphuggerne, her var der et hus med indervæge, af porrebeton, det slog store revner på kryds og tværs.
Her blev det konkluderet, at det skyldtes, at indermuren havde stået længe og suget fugt, under byggeriet.
Når porrebeton er fugtigt i længere tid, udvider det sig, når det så tørre op trækker det sig sammen.

Men om det er et generelt problem ved jeg jeg ikke.

mvh jens
Skrevet af je__ns på 15 maj 2011 15:14
Helt problemløst er det dog ikke, hvis porrebeton suger for meget fugt.

Ja, det skal jo helst lukkes af for vand så hurtigt som muligt, og alt efter hvilken tagkonstruktion der er tale som her, ville det klart være en fordel at få lagt dette og dækket af så hurtigt som muligt.

Men der skal  store mænger vand til over længere tid, før det generelt er et problem.

Skrevet af Koludabyg på 15 maj 2011 14:16
Spændende projekt.

Hvilken tagkonstruktion kommer der på huset ? kan ikke se nogle vinkler på jernet, så er jo sikkert ikke en krydset tagåse konstruktion, hvor der så lægges bjælkespær på åsene efterfølgende.

Blive spændende at følge med her på sidelinien, det er faktisk en udførsel jeg selv kunne have fundet på at benytte hvis jeg skulle bygge 1½ plan selv, dog ville jeg havde lavet alle indvæggene som lette trævægge, frem for porebetonen, men er jo også tømrer... he he


Tagkonstruktionen blir helt normal med træspær pr. 1m hen gennem huset, som hviler på bagmuren, samt på en limtræsbjælke i kip, som blir monteret mellem alle stålrammerne/gavlsøjlerne, i nogle "hestesko" beslag, som jeg lige skal have svejset på!

Jeg er stortset færdig med bagmuren, så går igang me taget her om en uges tid, så det er jo begrænset hvor meget vand byggeriet når at få, inden det blir "lukket af"

 SELVBYGGER!!!

Annonce
Skrevet af hpox på 15 maj 2011 15:00
Ja, det ser spændende ud. Giver andre muligheder inde i huset.

Jeg tror nu da heller ikke at det er noget problem med vand på gasbetonblokkene. Det tørrer vel ud igen.
men næste gang du bygger sådan et hus så læg taget på først.

Du laver ikke de autorisionskrævende arbejder selv.
Men så har måske du selv designet og regnet lidt på stålet. Og stålkonstruktionen ser spændende ud. Er det en stålrammekonstruktion eller er benene indspændte søjler?

Da taget hviler på bagmuren, kunne jeg ikke lave taget først, men jo, det ville da være en go' ide!

Nej har ikke lavet de autorisionskrævende opgaver selv.

Design af stålrammekonstruktionen, samt alle andre statiske beregninger i byggeriet, har jeg selvfølgelig måtte betale mig fra hos en ingeniør! De HEB180 bjælkerne er så kraftige, har jeg endda måtte "fræse" ud i bagmuren de steder hvor søjlerne er placeret, for at de kan være der + 30mm isolering på hver side af søjle, for at undgå kuldebroer.

Kan lige smide et billede af en af rammerne under monteringen, så du kan se hvordan den ser ud...


 SELVBYGGER!!!

Fejl indlæg!

 SELVBYGGER!!!

Her er lige et par billede af det færdige hus, hvis nogle skulle være nysgerrige...  

Jeg har aldrig bygget hus før, så det er et ret stort projekt at kaste sig ud i i først forsøg! Huset her har mange specielle løsninger, da det jo er lidt atypsik opbygget, fx noget som genvex, det er alt sammen trukket i betongulvet, da der ikke er noget loft at trække det i og sådan er det faktisk hele vejen igennem.....  

Her er link'ene lige igen, hvor de virker...

Hvid der er en eller anden som kan, så må de to tidligere ens indlæg gerne slettes!

 SELVBYGGER!!!

Vi er altid nysgerrige...
Hej.

Kæmpe projekt og det ser rigtig godt ud...
Og der lægges rigtig mange arbejdstimer idet kan jeg se....

Hvis jeg forstår det rigtigt er den "eneste" grund til de store stål bjælker at de skal bære dit limtræ i kip.
Det virker som en ret voldsom konstruktion.... Trykket på indervægene, fra spærene, bliver vel det samme uanset om der er et etage dæk hele vejen hen gennem huset eller ej!

Hvor lang tid har du afsat til byggeriet?
Hvad er budgettet for byggeriet?

Fortsæt gerne med at lægge billeder ind, elle rendnu bedre opret et galleri med billeder og lidt forklaring af bygeriet.

MVH Njord

MVH Njord
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis