Opførelse af nybyg - SELVbyg! Spørgsmål?

Hej LDS'ere!

Jeg er igang med et kæmpe gør-det-selv projekt, som består i at jeg skal bygge mit eget hus helt fra bunden, udelukkende med hjælp til kloark, VVS og el, som man naturligvis ikke må lave selv!

Huset blir 285kvm eksl. en dobbelt garage, så det blir et stort hus. Her er ikke tale om et typisk 1 1/2 plans hus, da hele overetagen blir en slags "rapos'er" hvor der er frit udsyn 20m hen gennem huset, dvs at huset ikke har nogle bærende vægge til at holde tag'et, hvilket er grunden til at det er bygget op omkring nogle kraftige HEB180 stålrammer (som jeg naturligvis også selv har stået ude på grunden og sjevset sammen). Det var planen, at det skulle fuldmures, men grundet tidspres, for at få huset lukket af inden vinteren, har jeg valgt at lave bagmur/skillevægge af H+H porebeton...

Her er lige et par snapshots, så folk kan se hvad vi har med at gøre:




Nu kommer så mit spørgsmål...

Jeg ved jo at porebeton ikke har godt af vand og at de skal beskyttes mod vand og fugt, hvilket jeg også er meget opmærksom på, MEN hvordan beskytter jeg byggeriet under opførelsen, altså mens murene står opførte og blottede for regn osv.?? Selve siderne er jo ikke et problem, da de aldrig blir gennemvædet og hurtigt tørrer op igen vha sol og vind. Mit problem er pt den nederste række porebeton, regnvandet kan jo ikke undgå at ligge på betongulvet inde i huset og det er så her, at den nederste række blokke suger vandet op, så man kan se, at blokkene er lidt mørkere (pga opsuget vand) en 5-7cm op fra gulvniveau - hvordan kan man nogensinde undgå dette og er det et stort problem...?? Jeg tænker om har deres normale styrke, når de tørrer op igen eller det er en katastrofe eller hvor er vi henne...??

Håber på nogle konstruktive svar! Vil gerne løbende poste billeder osv af projektet, hvis folk skulle have interesse...

På forhånd tak!

Ruben

 SELVBYGGER!!!

Hej LDS'ere! Jeg er igang med et kæmpe gør-det... Vis hele indlægget
20 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hejsa,

Ja, det er gået hen og blevet et kæmpe projekt og som du selv nævner, så skal der ligges ekstremt mange timer i det!

Reelt er stålrammekonstruktionen, kun til at bære limbjælken i kip, ja, men i netop det her byggeri, har de jo også en masse andre funktioner, de støtter bl.a. de smalle vægstykker hen gennem facaden, under selve opmuringen, hvor de jo er fastgjort med søjlebindere.

Det er en kraftig konstruktion, men den har jo også en del at se til, da den skal bære hele tagkonstruktionen. Mht tryk på bagmuren, så kan man ikke sammenligne det her byggeri med et traditionelt byggeri, da der her ikke er hanebåndsspær eller hvad de kaldes, men kun spærplanker, som hviler af på bagmuren og kipbjælken, dvs at nu hvor der ikke er en etageadskillelse til at holde sammen på husets "langsider", så vil tagkonstruktionen i princippet kunne sammenlignes med en åben bog med ryggen opad, den vil jo presse husets sider udaf, da der ikke er noget til at bære kipbjælken...derfor er det nødvendigt med den kraftige stålkonstruktion... ;o)

Byggeriet har en tidshorisont på ca. 2år og det er som sagt uden hjælp fra håndværkere/venner overhovedet, men om det kan overholdes, det vil tiden vise...har jo allerede brugt en go' del af tiden på sandpude (800 ton sand) og fundament (her er bl.a. trukket genvex i, da jeg ikke får noget loft osv)

Mht budget, så har jeg købt to byggegrunde på hver 800kvm og fået dem lagt sammen til én stor grund på små 1.600kvm, hvis vi ser bort fra grundene, så har jeg regnet mig frem til et budget på kr.1.700.000,00 - her er medregnet byggematerialer, udgifter til tilslutninger, etablering af sandpude grundet dårlige jordforhold, arkitekt, ingeniørberegninger, genvex system, jordvarme anlæg, stål osv. Så der er ingen tvivl om, at det ville være et yderst omkostningrigt projekt, hvis jeg havde fået en pris på hele projektet hos et byggefirma...puha...

Jeg er kun mig selv, så der er ikke rigtig penge til at få folk til at lave det og kan faktisk godt lide at lave tingene selv og så tror jeg også bare der er en vis selvtilfredsstillelse når huset står færdig og man sætter sig ned i sofa'en og slapper af for første gang, velvidende at man har lavet alt selv...

Jeg ser lige om jeg kan finde ud af at lave et galleri og så smider jeg lige lidt billeder derind...

 SELVBYGGER!!!

Hejsa,

Ja, det er gået hen og blevet et kæmpe projekt og som du selv nævner, så skal der ligges ekstremt mange timer i det!

Reelt er stålrammekonstruktionen, kun til at bære limbjælken i kip, ja, men i netop det her byggeri, har de jo også en masse andre funktioner, de støtter bl.a. de smalle vægstykker hen gennem facaden, under selve opmuringen, hvor de jo er fastgjort med søjlebindere.

Det er en kraftig konstruktion, men den har jo også en del at se til, da den skal bære hele tagkonstruktionen. Mht tryk på bagmuren, så kan man ikke sammenligne det her byggeri med et traditionelt byggeri, da der her ikke er hanebåndsspær eller hvad de kaldes, men kun spærplanker, som hviler af på bagmuren og kipbjælken, dvs at nu hvor der ikke er en etageadskillelse til at holde sammen på husets "langsider", så vil tagkonstruktionen i princippet kunne sammenlignes med en åben bog med ryggen opad, den vil jo presse husets sider udaf, da der ikke er noget til at bære kipbjælken...derfor er det nødvendigt med den kraftige stålkonstruktion... ;o)

Byggeriet har en tidshorisont på ca. 2år og det er som sagt uden hjælp fra håndværkere/venner overhovedet, men om det kan overholdes, det vil tiden vise...har jo allerede brugt en go' del af tiden på sandpude (800 ton sand) og fundament (her er bl.a. trukket genvex i, da jeg ikke får noget loft osv)

Mht budget, så har jeg købt to byggegrunde på hver 800kvm og fået dem lagt sammen til én stor grund på små 1.600kvm, hvis vi ser bort fra grundene, så har jeg regnet mig frem til et budget på kr.1.700.000,00 - her er medregnet byggematerialer, udgifter til tilslutninger, etablering af sandpude grundet dårlige jordforhold, arkitekt, ingeniørberegninger, genvex system, jordvarme anlæg, stål osv. Så der er ingen tvivl om, at det ville være et yderst omkostningrigt projekt, hvis jeg havde fået en pris på hele projektet hos et byggefirma...puha...

Jeg er kun mig selv, så der er ikke rigtig penge til at få folk til at lave det og kan faktisk godt lide at lave tingene selv og så tror jeg også bare der er en vis selvtilfredsstillelse når huset står færdig og man sætter sig ned i sofa'en og slapper af for første gang, velvidende at man har lavet alt selv...

Jeg ser lige om jeg kan finde ud af at lave et galleri og så smider jeg lige lidt billeder derind...

 SELVBYGGER!!!

Hej igen.

Har du "tid" til at arbejde ved siden af eller er det et 100% projekt :-)
Problemet med fritidsprojekter er ofte at få materialer osv til den rette tid og få kontakt med diverse rådgivere etc indenfor den alm arbejdstid.

Bor du på pladsen? Der kan vel ikke "tillades" at spilde ret meget tid med transport osv...

Men et super spændende projekt....
Ja jeg er godt og grundigt misundelig :-)

MVH Njord

MVH Njord
Jeg er selvstændig indenfor bilbranchen, så det er mere eller mindre et 100% projekt...går her ihvertfald en 70 timer om ugen...

Jeg bor ikke på pladsen nej, men har gjort i en periode i campingvogn...som en "motivationsfaktor"

Har prøvet at oprette et galleri, men den vil ikke tillade mig at uploade selve galleriet, den melde en fejl...hmm...

 SELVBYGGER!!!

Som jeg skrev i dit galleri, så ser det bestemt super spændende ud.

Hvor geografisk er vi henne i landet?
Jeg takker! Vi er i Randers...

Så er der opretter en ny tråd + gallerier, hvor jeg vil poste spørgsmål og erfaringer under vejs gennem forløbet...

NY TRÅD:


 SELVBYGGER!!!

Hej igen :-)

Jeg kan ikke få dit link til at virke, ej heller hvis jeg kopierer det ind i browseren, så er der en eller anden fejl, eller???
Men et imponerende byggeri som "lav-det-selv" arbejde.
Jeg bliver jo helt misundelig!

MVH Njord :-)

MVH Njord
Ved ikke lige hvad der er galt, det virkede godt da jeg brugte det...men her er linket...

http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aft/164525

Men ellers hedder tråden "SELVbyg Galleri - arkitektegnet villa!"

 SELVBYGGER!!!

:-) Har kigget og kommentret...

MVH Njord :-)

MVH Njord
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis