Afmontere vinduesparti for at male

Jeg har et stort vinduespart i gavlen af min førstesal jeg gerne vil have renoveret (originalt fra 1980) da 15.000 er mange penge for et nyt. Det er ca. 3x2m. og består af en skydedør og en fast del.

Skydedøren afmonteres nemt ved at fjerne en liste så her er ingen problemer. Mit spørgsmål går derimod på om jeg overhovedet kan afmontere den anden del uden at skulle have hele karmen ud (DET gider jeg ikke). Bliver sådan et parti leveret med den ene side monteret fra fabrikken?

Ellers var min ide at slibe det helt net til råt træ og derefter give det noget terpentinbaseret grunder og maling, samt nye glaslister og tætningslister. Herudover skal håndtag, låsekasse osv rengøres for tidligere tiders maling.

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja, den faste del er normalt fast, så du kommer nok ikke uden om at pille hele karmen ud så.

Men kan det ikke ordnes mens det er montere da, hvis det bare skal slibes ned, så udover det støver hvis også det skal klares indvendigt, er det vel ikke nogle problemer i at det er monteret imens.
Hvis det er en almindelig hæve/skydedør af den type hvor en "kileformet" træliste i toppen skal afmonteres for at det "skydende" parti kan afmonters.
Kan du nok ikke. Jeg mener at det faste parti blev iskruet fra udvendig side af karmen. (Men hvis du har meget lyst er det da muligt at du kan kappe skruerne over med en nedsavklinge).
Hvis der, når du pudser og sliber din dør, dukker skruehoveder og dermed skruer der fastgør den faste del til karmen, enten udefra eller indefra. Så skal du se bort fra hvad jeg har påstået ovenstående. :o)

Kører skydepartiet iøvrigt udenpå det faste parti - eller indenfor?
Men der er jo heller ikke særlig grund til at afmontere det faste parti?
Æv - det var desværre også det jeg havde regnet med...

Skyldes nok jeg er lidt autistisk når det kommer til "renovering". Alt skal helst pilles fra hinanden og rengøres 100% og monteres igen med nye skruer og lignende... Men jeg må slibe den "on spot"... Støv er intet problem da hele etagen er pillet fra hinanden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også