Lidt hjælp til mit isoleringsprojekt

Hejsa Har købt en fin gammel ejendom fra 1880, og overetagen blev renoveret i 70’erne. Jeg gætter på at taget også stammer fra den tid. Jeg vil gerne have isoleringen ”up-to-date”, men er lidt i tvivl om fremgangsmåden og valg af isolering. Der er et uudnyttet rum, der giver en idé om tagkonstruktionen: Dette rum skal i øvrigt også udnyttes på et tidspunkt – men det er vist lige til at gå til. Skunkene ser således ud: Loftet ser således ud: Jeg fjerner alle isoleringsrester og hvad der nu ligger derinde. 1: Hvordan isolerer jeg væggene i skunkene – skal jeg have sat nogle lægter uden på de eksisterende lægter, for at få noget at sætte isoleringen fast med? Så vidt jeg lige kan se, så sidder den nuværende isolering og dækker eksisterende lægter helt. Hvordan med papirsiden af den gamle isolering – må den blive siddende, og så ny isolering udenpå? 2: Hvordan isolerer jeg loftet bedst muligt. Er det bare at lægge en gang isolering ovenpå, og så passe på ikke at komme helt ud, så det rører taget? Skal jeg have lavet en gangbro og forhøjet bjælkerne lidt, eller kan det gå uden? 3: Hvilken isolering og hvor mange mm lægger man typisk på sådan en eksisterende isolering? Er det smartest at bruge batts eller en ruller? 4: Der er vel ikke en smart måde at få skråvæggene isoleret på? Tror at en stor besparelse kunne hentes her, såfremt det kunne lade sige gøre, men har ikke lige lyst til at pille taget af, før det bliver tvingende nødvendigt. (Sikkert om 10-15 år) 5: Selve ”gulvene” skunkene – er der andet jeg skal være obs på, ud over at isoleringen ikke må komme helt ud til taget? På forhånd tak Mvh. Akaup
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det fører måske lidt for vidt med en hel gennemgang af dit projekt.

Start med at kikke hjemmesider, f.eks, Rockwool, Isover. KnaufDanogips, Velux osv.

som jeg lige kan se det når du vil udnytte på et tidspunkt.. så bør du sætte spærtræ på siden af de gamle så du kan få 300mm i og isolere helt til bund i skunk så har du den resterende plads til evt andre installationer. og da du ikke skal ha loft til kip så er det bare 300mm på toppen der også. men synes du skal vente på koluda svarer tilbage for han har rimelig god forstand på det, selvom jeg er (næsten sikker) på han også anbefaler det.
Umiddelbart ville det jo være nemmere at renoverer hele 1.salen på en gang, men er det udelukket så må den eksisterende jo vente til evt. tagrenovering.

Og nej, dit tag er helt sikkert ikke det oprindelige tag, der har sikkert ligget tegltag på huset indtil det billigere eternit tag blev lagt på.

1. Det nemmeste ville være at smide et lag udenpå den gamle isolering ja, enten som fastholdes via tråd, forskalling eller andet.

2. Du lægger et lag ovenpå det eksisterende, husk at holde ca. 5 cm luft ud til taglægterne i begge sider, eller kan du faktisk efterisolere loftet så meget du vil, om du vil lave gangbro er jo helt op til dig selv, men der er jo ikke meget plads at benytte efter yderligere isolering af loftet.

3. Enhver mineraluld isolering kan bruges til formålet, jeg vil foreslå dig at kigge efter knauf isoleringen som er billig og behagelig at arbejde med, jeg ville supllere op så der lægger min. 400mm på de vandrette flader, og min. 300mm på skrå flader hvor det er muligt.

4. Nej, ikke dem der allerede er beklædt, men hvis beklædningen pilles ned, kan det jo lade sig gøre, ellers må det vente til der skal nyt tag på huset, ellers vil jeg da foreslå dig at renovere hele 1.salen på en gang, og tage det eksisterende med.

5. Her er det samme gældende som ved loftet, gerne min. 400mm isolering på de vandrete flader ud mod det fri, eller mod uopvarmede rum, som i dette tilfælde.
Jeg takker mange gange for svarene - sådan ca hvad jeg også havde regnet med, men det er jo meget rart med en second opinion, når nu man er nybagt boligejer ;-)

Selve den beboelige del af 1. salen er i rimelig god "stand", så vægge mm skal ikke pilles ned lige foreløbigt.
Grunden til at vi ikke lige har planer om at isolere det ubenyttede rum er, at vi har 215 kvm til 2 personer allerede, og det er alt rigeligt. Det kan nu også godt være, at jeg smider isolering, dampspærre og gipsplader op derinde nu jeg alligevel er igang, men da vi endnu ikke har bestemt hvad rummet skal bruges til, vil jeg ikke igang med det helt store - der er andre ting der står først for - nemlig halvdelen af stueplanet - gulvstøbning og isolering;-)

Jeg har lige 2 bonusspørgsmål, og det første kan Koluda sikkert svare på ;-)
1: Hvad vil det mon ca koste at få en tømrer til at sætte et vindue op i det ubenyttede rum - et vindue i selve skråtaget. Incl. moms, vindue og timer. Og nu vi er igang - hvad mon det ca ville koste at få ordnet hullet i taget, hvis jeg selv piller skorstenen ned? Bare et slag på tasken ;-)
Disse 2 ting tør jeg nemlig ikke selv af fare for ikke at få det tæt bagefter ;-)
2: Bare lige for at være helt sikker - det er normal praksis, at sætte efterisolering uden på papirlaget på væggene i skunken? Tænker om lidt fugt kunne sættes her - men bare en tanke.

Mvh. Akaup
1. Kommer jo lidt an på hvor stort tagvindue du vælger, og om du vælger velux tagvinduer eller andet billigere mærke, men en tømrer vil tage ca. 5000,- for velux tagvindue feks. M08 + monteringen, så kommer prisen selvfølgelig også lidt an på hvor i landet du bor henne.

Det er da ellers rimeligt nemt at lukke hullet igen efter en skorsten, da det er eternit tagplader du har på taget, og eternit tagplader er nemme at arbejde med, også for en GDS da den jo bare skrues på, og tætnes mellem pladerne med tætningsbånd / nortonstrimmel.

2. Den pap er bare et stykke papir på bagsiden af isoleringen, der har haft en vindspærrende effekt, man kan godt bare efterisolere uden på denne papir, den denne er åndbar.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis