? om solfanger til pool

jeg vil lave en dåse solfanger og vil høre om der er nogen der har en tegning jeg kan bruge og evt hvad martriale jeg skal bruge og skal jeg bruge kobberrør eller kan jeg bruge noget andet

jeg håber at jeg kan koble den efter min sandfilter pumpe og lad vandet køre igenne solfangeren uden pumpe eller noget andet

kan jeg det

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du renser med klor kan løsninger med jern eller kobber ikke anbefales til direkte cirkulation fra filterpumpen - her er det bedre med en løsning i PE-plast - det har undertegnede selv lavet til pool med 65m3 vand.

Hvis du stadig vil have en metal-solfanger skal du etablere et særskilt kredsløb med særskilt cirkulationspumpe, trykekspansion og hvor varmen overføres via en veksler - dette system er noget dyrere men du slipper også for at vintertømme for at det ikke skal frostsprænge.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Jeg kan sagtens lave en tegning til dig - men overordnet så er du nødt til at læse noget om emnet og undersøge sagerne lidt selv - både vha google og søgefunktionen her på lds - ellers ender det med at du/i bliver syge af at bade i vandet og selvfølgelig ender med at have brugt nogen penge i ikke får noget returværdi af.

Overordnet ifm valg af varmeløsning er du nødt til at fortælle noget mere om poolen og dens omgivelser - økonomi for projektet og fremadrettet for dens drift, er den nedgravet, isoleret i sider og bund, termodug, i separat bygning, helårsopvarmning eller ej - 1700 liter og overflade som en cirkel med 5 meter i diameter kan man ikke dimensionere ud fra...

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

jeg har læst en del her inde og på nettede
min pool står på flamingo og en presinning den står frit
bliver lukket ned og pakket sammen om vinteren så det er kun her i sommer perioden jeg skal bruge den ingen termodug til den og den er ca 165 cm høj

ved ikke hvad du ellers skal bruge bare skriv og jeg vil svare
OK - for det første skal du sørge for at få skaffet noget termodug af en art - 2/3 af energitabet fra en pool sker igennem overfladeudstråling om natten og fordampning - det billigste til formålet er en art bobleplast.

Det næste er at du skal bruge et areal på fangeren på ca. 2/3 af poolens overflade for at det batter noget. Selve fangeren skal helst placeres vinklet mod syd - men om sommeren er der kun 10% forskel hvis den placeres vandret - en tagflade med lav hældning i nærheden er så absolut en fordel.

Bruger du klor til rensning?

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

ja jeg bruger klor til rensning og regner med at smide den op på et sydvendt tag
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis