Terrændæk er meget svært. Og skimmelsvamp er meget problematisk.
Men allerførst skal der lige ryddes et par misforståelser af vejen.
Skimmelsvampen kan ligesågodt skyldes opstigende fugt fra undergrunden pga. manglende kapillarbrydende lag eller manglende fugtspærre.
Kondensen skyldes (formodentlig) IKKE det tykke isoleringslag.
Eller måske er der i så fald skimmelsvamp i en stor del af de terrændækskonstruktioner i DK hvori der ikke er dampspærre. Primært de konstruktioner der er opbygget med kpilarbrydende lag, isolering, betondæk og afsluttet med keramiske fliser af en slags. Altså alle de gulve der IKKE indeholder organiske materialer og derfor er uden dampspærre.
Det er ikke en betingelse for udvikling af skimmelsvamp at der er fugt i vandform, (kondens). Kun at luftfugtigheden og temperaturen er tilpas.
Om der så havde været 20cm eller 50cm ville der formodentlig stadig have været skimmelsvamp et sted i gulvet, måske i isoleringen. Afhængig hvor dugpunktet måtte befinde sig.
Når der tales max. Isoleringstykkelse ved trægulv på strøer har det med den obligatoriske fugtspærre at gøre. Fugtspærren placeres direkte ovenpå betonen og er dels en sikkerhed mod optrængende fugt fra den (ny)udstøbte beton og dels en sikkerhed såfremt det kapillarbrydende lag ikke er godt nok.
Jeg kan ikke den helt præcise detaljerede begrundelse for hvorfor der kun må være 50mm, (eller 75mm) mineraluld ovenpå fugtspærren.
Jeg mener at det er fordi fugtspærren ved isoleringstykkelser over 50mm, (75mm) vil udgøre en dampspærre på den FORKERTE side af isoleringen. Og at de underliggende lag, råjord osv. jo har en vis isolerende virkning.
Problemet kan bedst belyses ved en almindelig tagisolering. Hvor man ofte læggen dampspærren et stykke ind i isoleringen. Men MAX. 1/3 af det samlede isoleringslags tykkelse.
Principielt det samme gælder for terrændæk.
Slutteligt. Nu siger du: Ifølge de kloge.
Der findes mange meninger om terrændæk og min er kun en af dem. Skal du have fat i de virkeligt kloge på området er det Rockwool, Isover, SBI og diverse andre.
Når du siger en dyr rnovering er det så fordi du selv skal betale, eller er der en ejerskifteforsikring til det grove?