Renovering af gulv på strøer

Jeg har lige fundet ud af at der desværre er skimmelsvamp på betonklaplaget under trægulvet i mit nyindkøbte parcelhus fra 1969. Gulvet ligger på opklodsese strøer. Årsagen er (ifølge de kloge) at der udlagt 100 mm isolering direkte på beton klaplaget, hvilket giver kondens på den kolde side af isoleringen. Den korrekte konstruktion er erfaringsmæssgt max 50 mm.

Jeg står derfor over for en dyr renovering der betyder at de eksisterende gulve på ca. 130 m2 skal kasseres.

Den umiddelbare løsning er at afrense klaplaget og derefter reetablere strøer gulvet med 50 mm isolering. Jeg er ikke helt "lun" på den løsning idet det dels betyder endnu koldere gulve og dels at den uheldige konstruktion med det kold betonklaplag består. Kunne det ske igen med kun 50 mm tænker jeg? Endvidere er det en kuldebro gennem de uisoleret sokkelsten(lecablokke tror jeg) ind til hulrulmmet under strøer gulvet, som jo giver et vist varmetab.
 
At banke det gamle klaplag op og grave ud tror jeg er udlukket idet de tunge murede indervægge ifølge bygningstegninger står direkte på klaplag.

Der er 21 cm fra klaplag til oversidden af trægulvet. Kan man lave en ny gulvkonstruktion ved at:

1. Lægge 10 cm polystyren isolering på gammel beton
2. Udlægge 6 cm armeret betonlag
3. udlægge ny trægulv oven på ny beton som en svømmende konstruktion

En fordel ved denne konstruktion er at man kunne spare afrensingen af skimmlen oven på det gamle betonlag. Endvidere kan der indbygges kantisolering mod sokkelen, og jeg slipper for at skulle opvarme et 20 cm hulrum under gulvet.

Jeg er åben over for andre konstruktive løsningsmuligheder. På forhånd mange tak for jeres tid.
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Koluda
Koluda
9352 4490
Ja, du ved jo godt selv hvilken løsning der ville have været den mest optimale.

Din løsning virker dog ikke så ringe endda, men du kunne da også springe betonen over, også smide isolering i gulvet som afrettes, herefter et gulvspån gulv, og efterfølgende det svømmende gulv.
hvis det er skimmelsvamp så skal det ud dvs, betonen skal op. hvis jeg var dig ville jeg få taget en sporeprøve for at se om det er en sundhedsskadelig svamp. Hvis du ikke fjerner det og det er en skadelig sporer så vil det spredes yderligere.
et godt eksempel er et byggeri i ballerup hvor der var skimme resultatet blev komplet nedrivning af alt på nær ydervægge som blev brændt og sandblæst for at fjerne alle sporer.
lxh3030
lxh3030 Trådstarter
7 3500
Hej Rene, min bekymring ved blot at udfylde hulrummet med isolering er om det bliver lufttæt, ellers opstår kondensen igen. Man kunne selvfølgelig lægge en dampspærre et sted i konstruktionen - jeg har set nogle nogle steder hvor man anviser denne løsning.
Annonce
hpox
hpox
4759 8250
Terrændæk er meget svært. Og skimmelsvamp er meget problematisk.

Men allerførst skal der lige ryddes et par misforståelser af vejen.

Skimmelsvampen kan ligesågodt skyldes opstigende fugt fra undergrunden pga. manglende kapillarbrydende lag eller manglende fugtspærre.

Kondensen skyldes (formodentlig) IKKE det tykke isoleringslag.
Eller måske er der i så fald skimmelsvamp i en stor del af de terrændækskonstruktioner i DK hvori der ikke er dampspærre. Primært de konstruktioner der er opbygget med kpilarbrydende lag, isolering, betondæk og afsluttet med keramiske fliser af en slags. Altså alle de gulve der IKKE indeholder organiske materialer og derfor er uden dampspærre.

Det er ikke en betingelse for udvikling af skimmelsvamp at der er fugt i vandform, (kondens). Kun at luftfugtigheden og temperaturen er tilpas.

Om der så havde været 20cm eller 50cm ville der formodentlig stadig have været skimmelsvamp et sted i gulvet, måske i isoleringen. Afhængig hvor dugpunktet måtte befinde sig.

Når der tales max. Isoleringstykkelse ved trægulv på strøer har det med den obligatoriske fugtspærre at gøre. Fugtspærren placeres direkte ovenpå betonen og er dels en sikkerhed mod optrængende fugt fra den (ny)udstøbte beton og dels en sikkerhed såfremt det kapillarbrydende lag ikke er godt nok.

Jeg kan ikke den helt præcise detaljerede begrundelse for hvorfor der kun må være 50mm, (eller 75mm) mineraluld ovenpå fugtspærren.
Jeg mener at det er fordi fugtspærren ved isoleringstykkelser over 50mm, (75mm) vil udgøre en dampspærre på den FORKERTE side af isoleringen. Og at de underliggende lag, råjord osv. jo har en vis isolerende virkning.

Problemet kan bedst belyses ved en almindelig tagisolering. Hvor man ofte læggen dampspærren et stykke ind i isoleringen. Men MAX. 1/3 af det samlede isoleringslags tykkelse.

Principielt det samme gælder for terrændæk.

Slutteligt. Nu siger du: Ifølge de kloge.
Der findes mange meninger om terrændæk og min er kun en af dem. Skal du have fat i de virkeligt kloge på området er det Rockwool, Isover, SBI og diverse andre.

Når du siger en dyr rnovering er det så fordi du selv skal betale, eller er der en ejerskifteforsikring til det grove?
Koluda
Koluda
9352 4490
Skrevet af lxh3030 på 14 maj 2011 19:22
Hej Rene, min bekymring ved blot at udfylde hulrummet med isolering er om det bliver lufttæt, ellers opstår kondensen igen. Man kunne selvfølgelig lægge en dampspærre et sted i konstruktionen - jeg har set nogle nogle steder hvor man anviser denne løsning.

Jeg er slet ikke i tvivl om jeg selv ville have brækket betongulvet op, og få lavet det ordentligt fra bunden af, er måske et stort arbejde, men også klart investeringen værd, undertegnet har selv lavet alle gulve om til støbte gulve her i huset undtaget et enkelt, og gæt hvilket gulve jeg har ærget mig over lige siden... ?

Dampspærren skal selvfølgelig lægge lige under dine spånplader hvis du vælger denne løsning, så får du også lukket din skimmel inde under gulvet, som efterfølgende er helt lufttæt.

lxh3030
lxh3030 Trådstarter
7 3500
Kondensen skyldes (formodentlig) IKKE det tykke isoleringslag.
Eller måske er der i så fald skimmelsvamp i en stor del af de terrændækskonstruktioner i DK hvori der ikke er dampspærre. Primært de konstruktioner der er opbygget med kpilarbrydende lag, isolering, betondæk og afsluttet med keramiske fliser af en slags. Altså alle de gulve der IKKE indeholder organiske materialer og derfor er uden dampspærre.
....
Jeg kan ikke den helt præcise detaljerede begrundelse for hvorfor der kun må være 50mm, (eller 75mm) mineraluld ovenpå fugtspærren.
Jeg mener at det er fordi fugtspærren ved isoleringstykkelser over 50mm, (75mm) vil udgøre en dampspærre på den FORKERTE side af isoleringen. Og at de underliggende lag, råjord osv. jo har en vis isolerende virkning.
....
Tak for dine betragtninger hpox. Skimmelsvamp lever af organisk matriale samt ilt og kan derfor ikke leve inde i beton eller under klinkegulve eller ligende. Hvis jeg lagde klinker over hele "lortet" var der derfor ikke et problem.

Problemet med isolering er at varm luft kan indeholde meget vand mens kold luft ikke kan indeholde så meget vand. Dette kan give kondens på den kolde side af isoleringen hvis der ikke er indelagt dampspærre (hvilket man ikke lægger på den varme side i strøe gulv konstruktioner som du skriver). Jeg er også helt enig i dine betragtninger om hvorvidt det virkelig er isoleringen der er problemet. Varm luft siver jo opad - jeg har svært ved at forstå at det skulle kunne finde vej under gulvene.

Jeg er derfor også bekymret for om det kapillar brydende lag er iorden (skal selvfølgelig undersøges). Men netop fordi jeg har hørt at i nogle huse kan indervæggene vælte hvis man brækker klaplaget op er jeg ikke vild med at kaste mig ud i den store løsning - . Sådan en løsning er også for dyr til at hyre professionelle til at gøre arbejdet. Ifølge Bolius skal man regne med 500000 kr. Jeg håber at få ejerskifteforsikringen til at betale noget af det, så nu må vi se.
Annonce
hpox
hpox
4759 8250
Godt nok.
Og det skal nok passe at der ikke kan leve skimmelsvamp i beton.

Men det er jo heller ikke en betingelse at der forekommer kondens for at skimmelsvampen kan etablerer sig. Høj luftfugtighed er alt nok.

Men hvad mener du egentlig her:
"Dette kan give kondens på den kolde side af isoleringen hvis der ikke er indelagt dampspærre (hvilket man ikke lægger på den varme side i strøe gulv konstruktioner som du skriver)."

Grunden til at man ikke lægger dampspærre under strøgulve er at:
Der må ikke være uorganisk materiale under dampspærren. (Strøerne)
Og det er et værre bøvl at "krølle dampspærren ned under strøerne og op over isoleringen.
(Men hvis man "krøllede" dampspærren ville det være en rigtig god ide med en dampspærre.

Men jeg mener helt klart at du skal forsøge dig hos ejerskifteforsikringen først.
Hvis de idet hele taget anderkender skimmelsvampen som et problem har de sikkert osse et forslag til en løsning.

Endeligt er der jo den mulighed at udlægge trægulve direkte på flamingo og faktisk osse trægulve på strøer som er helt omsluttet af flamingo.
lxh3030
lxh3030 Trådstarter
7 3500
Endeligt er der jo den mulighed at udlægge trægulve direkte på flamingo og faktisk osse trægulve på strøer som er helt omsluttet af flamingo.

Hvordan er det med brandfare og flamingo? Jeg troede det var en af grundene til at man lagde flamingoen under beton'en?
hpox
hpox
4759 8250
Flamingo er ikke specielt brandfarligt. Sådan da.
Det største problem er at det udvikler giftige gasarter når det brænder.
Når flamingoen er dækket at et tilpas tyk gulvmateriale (Klasse 2 beklædning/-lægning), så er overholder det alle krav.

Sådan da. Men der er ingen tvivl om at det har en noget lavere "antændelstemperatur" end mineraluld. Du kan holde en blæselampe på mineraluld i ugevis uden at der sker noget ved det. Den går nok ikke med flamingo!

Koluda
Koluda
9352 4490
Skrevet af lxh3030 på 15 maj 2011 09:08

Hvordan er det med brandfare og flamingo? Jeg troede det var en af grundene til at man lagde flamingoen under beton'en?

Det var også en af grundene til at jeg skrev undergulv i spånplade først, og herefter et svømmende trægulv ovenpå...

Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
x

Har du et spørgsmål eller vil du hjælpe de andre?

Tilmeld dig som bruger nu og få adgang til det hele - det er gratis!

Tilmeld dig her