vindue isætning "bærende træ skelet"

 
Hej 
da jeg udbyggede huset murede jeg et vindue i, der stødte ind til rum i den gamle del af huset hvor der i rummet skal laves et badeværelse
nu har jeg så savet mig igennem indefra ud til vinduet "se vedhæftede billede,
næsten midt for vinduet viser det sig at der står tror jeg bærende bjælke
på højre side af vinduet er der en bærende bjælke, på venstre side af vinduet kan jeg 
40 cm inde mærke tilsvarende bjælke de slutter allesammen med 40 cm høj limtræs bjælke ovenpå

vinduet er 1 meter i bredden og 70 cm i højden

hjæælp :-) 

mvh
Thomas
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
det hville hjælpe med blitz på kameraet.!!!

det ligner et to hvide firkanter på en sort væg.
med midtersprossen.
thkiar.

Du skal bruge en overlægger som ligger på de 2 lodrette stykker træ.

Der skal være ca 15 - 20 mm. luft hele vejen rundt om dit vindue, vinduet sættes ind på alm. vis med kiler/opklodsning og skruer (gerne i falsen) det bliver pænest hvis/når du kan skjule skruer/søm og tætnes med isolerings materiale og sluttes af udvendigt med en elastisk fuge.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Linger bare en regel, hvor tæt står disse i væggen, og er du sikker på at den 400mm høje limtræsdrager er gennemgående ?
Limtræsdrageren er gennemgående i hele husets længde ca 10 meter.

reglerne står med 60 cm mellemrum de måler 9,5 cm x 4,5 cm i tykkelsen.

ved ikke om det er en væsentlig faktor at det er i slutningen af huset hvor jeg tror 
at den første stolpe er den der er lige på den ene side af vinduet og den anden regel er den der står midt i vinduet på den anden side af vinduet er der som jeg kan se 2 regler med 60 cm mellemrum inden der i rummet ved siden af er et frit spænd uden regler på på ca 4,5 meter 
har vedlagt pdf dokument hvor jeg har optegnet huset så det er lettere at få 
overblik over hvordan det hænger sammen

Mvh
Thomas


Jamen så ville jeg da bare skære den ene regel væk.

Hvordan laver du den nye lysning, gips, MDF, krydsfiner ?

Skal du have noget at montere lysningen i hele vejen rundt, så skrues dette lige fast på bagsiden af gipspladerne hele vejen rundt, husk damspærre ud til vinduet når du laver den nye lysning...

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Beklæder rummet med 2 lag vådrums gips og laver lysningen i gips til vindue også
har før spurgt ind til dette projekt, hvor jeg så fik en del råd ang. dampspærre at malingen i vådrummet skulle købes i god kvalitet beregnet til vådrum hvilket ville gøre det for dampspærre korrekt ?

og i våd zonen membran osv.. ?

Mvh
Thomas
Selvom det er i vådrum og der bruges 2 lag vådrumsgips, skal der jo stadig etableres en damspærre hvor der ikke er vådrumstætning, eller benyttes en diffusions lukket maling til formålet.

Hvor der er vådrums membran udgør denne jo også en dampspærre, og her skal der ikke etableres en damspærre i konstruktionen også.

mmm... har det ikke helt godt med bare at fjerne en bærende del :-( 
har stille og roligt savet reglen igennem og har holdt øje med savsporet og mellem rum fra saven er uændret efter 2 dage, men tænker også på vind og vejr 

men kan jo ikke blive ved med at trække projektet fordi jeg er usikker på om det med tiden måske ikke kan bære og hvad med forsikring hvis det en dag ikke holder 
er det mig der er tænker problemet større end det er  ? :-)

Mvh
Thomas

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også