tættne dampspær?

hej på lds

jeg skal havde trykket el-kabler rundt i min kommende tilbygniing og skal i den forbindelse igennem indermuren og op i hulmuren med el kabler, jeg har så tænkt mig og tætne hullet som kablert gåt igennem men hvad skal jeg bruge? havde tænkt på bare og bruge alm akryl fugemasse?

ligeledes kommer jeg til og skal igennem mit nye dampspær, her har jeg ligeledes tænkt mig og bruge akryl fugemasse til og tætke med er dette iorden?

eller er det bedre og bruge et andet metriale foreksempel scillikone? har bare hørt scillikone ikke var så godt ken ikke lige huske hvorfor (måske noget med noget syre der skulle være der i?)

håber der er en der ved hvad man plejer og bruge.. hvis man skal lave det i henhold til BR10
hej på lds jeg skal havde trykket el-kabler rundt... Vis hele indlægget
54 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
men tænkte om du evt viste hvilket produkt fra wurt jeg kunne bruge? eller hvad jeg skulle spøger efter i butikken så jeg får det rigtige
Hej

Jeg vil lige give mit besyv med her:

Man placerer ikke kabler og rør i hulmur, men enten fræser man dem ind, eller også planlægger man sin rørføring anderledes.

Silicone binder ikke på pvc, så derfor skal der anvendes den klæber der er beregnet til det materiale der anvendes.

Gennemføringer i dampspærre er bedst med en egnet manchet, og det er rigtigt at DAFA har nogle gode produkter til dette.
orla> havde ellers tænkt mig og køre nogle tom rør ned til nogle evt tv /data udtag?
da jeg ikke skal bruge dem i første omgang men måske på sigt, ville dette være en dum ide?
havde tænkt mig bare og lukke røret til oppe på loftet et sted
har købt noget klæbe masse idag men kan selvføllig ikke huske navnet, men lige så snart jeg lige har fået kigget på tuberene skariver jeg lige ville bare være så surt og bruge noget forkert
Annonce
En af årsagerne til at man ikke fører rør og kabler i hulmur er at man presser isoleringen ud fra bagmuren og skaber kanaler med mulighed for træk/ventilation her, på den forkerte side af isoleringen.

Ligeledes er der problemer med at få tætnet rundt om gennemføringer i mur, som der ofte opleves miserable.

Rør der ender på den anden side af klimaskærmen, skal altid lukkes med egnet materiale.
så kan jeg ikke bruge nogle af følgende produkter til hverken tætne evt hul i bagvæg og evt hul i dampspær?

Wurth:Multi-fix
http://www.wuerth.dk/produktinfo/ImageThumbnailer.ashx?id=0893100110076%20%20%2025&imagetype=sds&fileid=420

wurth: klæbe- & forsegler
http://www.wuerth.dk/produktinfo/ImageThumbnailer.ashx?id=08901001%20%20076%20%20%2012&imagetype=tdb

wurth: akryl tætningsmasse
http://www.wuerth.dk/produktinfo/ImageThumbnailer.ashx?id=08921691%20%20076%20%20%2020&imagetype=tdb


Skrevet af Orla Nautrup på 16 maj 2011 02:13

Man placerer ikke kabler og rør i hulmur, men enten fræser man dem ind, eller også planlægger man sin rørføring anderledes.

Hej Orla.

Jeg mener du skylder Fudji at fortælle om det er ulovligt eller ej.

Da jeg arbejdede som elektriker gjorde vi det utallige gange - specielt hvis der var blank mur indvendigt. Murede dåserne i muren - lod det tørre og lagde rørene/kablerne på den varme side i hulmuren - og selvfølgeligt med ordentlig tætning bagved dåsen efterfølgende.

Jeg har også gjort det med min tilbygning - vandskuret indvendigt.

Også trukket tomrør op på loftet til antenne,netkable o.s.v.

Jeg mener det er lidt hysteri - det er meget begrænset hvor meget det kan trække - hvor skulle trækken komme fra ?

Så......

Er det ulovligt eller ej ?

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Og rigtigt mange gør det stadig væk.

Hvis man tætner det med butyltape som Ampacoll BK535 bliver det også en tæt gennemføring.

Men om det er "ulovligt" er nok mere Orla´s hjemmebane, så det må han hellere svare på.
Der er yderligere 34 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis