Volvo Penta MD 11C

Jeg har en maxi 95 med en volvo penta md 11 c årg. 1980 motoren køre bare kanon, men men jeg har vand i mit gearolie og mine hænder kan ikke brugrs til olie ( jeg ødelægger bare noget  ), jeg har hørt at man ikke kan få reservedele længere. Men motoren er BARE for god til at skippe. Er der nogen som kan HJÆLPE

Mikael S. Olesen

18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg kikkede lige på en skitse af din motor, og kan se, at kølevandet går gennem gearet og videre til motoren, så vand i gearolien må stamme fra en utæthed af det kølerør, som går gennem gearet. Men jeg ved ikke hvordan det er konstrueret.


Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Hej der.

Har selv en md 11c, og har haft det samme problen, der var det bare en semmi ring på akslen der var dårlig, op på land, et par timers job, og nogle få hundrede kroner. håber at det er det samme problem for dig også.
Vi har så gamle både så der er sikkert ikke en varmeveksler i din heller, en anden muligher er din impeller pumpe, slid på den aksel giver direkte adgang til olien.
Held og lykke Bruno
Forveksler du ikke motorolien med gearolien, trækket til pumpen sidder, så vidt jeg kan se, på motoren, og trækkes af knastakslen.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Nej Nej da jeg ved godt at der er forskelk på motorolie og gearolie.
Har lige skiftet motorolie og olie filter og det ser fin fin ud. Men olien i gearet lignede noget cement rørt op med vand ( gråt )

Mikael S. Olesen

Det lyder dejligt hvis det bare er en simmi ring. Men Men er du sikker på at det er nødvendig at få båden på land for at gør det. Vi har ingen kran på vores havn, så det vil sige af med mast fat i en kran bil og så tilbage igen. Ca en 3000 kr bare for kranbil.
Der er ingen impeller pumpe i gearet, så hvis det er den til kølvandet, vil jeg mene at vandet vil løbe ned i motorolien. Har lige skiftet simmi ringe på kølvandspumpen så den skulle være tæt. Jeg har godt hørt at der er et rør i gearet hvor kølvandet løber igennem. Jeg vil bare ikke håbe at det det er det som er tæret da man ikke få et nyt. Og så er det måske et nyt gear.


Mikael S. Olesen

Annonce
Sig ikke det, for lige det rør LAVES ikke mere.
Kan nogen sige mig hvorfor skal GEAROLIEN nedkøles med vand. Det gør man da ikke på biler

Mikael S. Olesen

du får 2 gæt.
1. det er fordi vinden køler meget under bilen.
2. der er varmere på landet end om sommeren.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
det er ikke noedvendig at tage baaden paa land bare for det. hvis jeg har forstaaet det rigtigt er det pakdaasen/simmeringen ved gearkassen, saa det burde vaere nok at lukke for koelevands ventilen, afmonter din aksel, traekke den tilbage, saa skulle du kunne skifte den uden problemer
vh team baatgaard
Tak for dit råd. Jeg tager på båden i morgen og begynder på afmomteringen. Så må vi se hvordan det går.
Jeg giver lyd fra mig hvis jeg overlever.
Måske er jeg tykhoved men JEG kan stadigvæk ikke forstå hvorfor at den er vandkølet Det er nyre motore ikke.

Mikael S. Olesen

Undskyld jeg spørger, hvad er det, du vil afmontere.?

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis