Volvo Penta MD 11C

Jeg har en maxi 95 med en volvo penta md 11 c årg. 1980 motoren køre bare kanon, men men jeg har vand i mit gearolie og mine hænder kan ikke brugrs til olie ( jeg ødelægger bare noget  ), jeg har hørt at man ikke kan få reservedele længere. Men motoren er BARE for god til at skippe. Er der nogen som kan HJÆLPE

Mikael S. Olesen

Jeg har en maxi 95 med en volvo penta md 11 c årg.... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg skal ha afmonteret kølvandsslangerne, og jeg skal nok ind bagfra gearkassen, alså der hvor skrueakselen går ind. Men jeg er ikke mekaniker og ved ikke rigtig hvad jeg snakker om, men jeg ska ned og se hvordan det hele er skruget sammen, for jeg tror at jeg skal ha rykket axlen tilbage hvis det er det indvendige vandrør der er utæt

Mikael S. Olesen

Umidelbart set ud fra en tegning, funden i en brugermanual, ser det ud som om, kølevandet kun pasere, omkring udgangsakslen i gearet, som en kølekappe.

Så budet på at det skyldes en defekt zimmer-ring lyder plausibelt.

Hvis det hænger sammen som på viste tegning, kunne du måske bypasse, så vandet ikke kørte omkring gearet, og så nøjes med at skifte olien i gearet.
Men om det er en god løsning, kunne jeg godt tvivle på

mvh jens

http://www.maximalt.dk/Manualer/VP/...%2017c.pdf
Hvorfor i alverden skulle man anbringe en pakdåse mod akslen, i stedet for et ringkammer ?

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 

Har du fået lavet din gearkasse?

 

Skrevet af lynæs på 15 maj 2011 11:48
Hvorfor i alverden skulle man anbringe en pakdåse mod akslen, i stedet for et ringkammer ?

Tja. Nu skriver Bengunn jo han løste samme problem, ved at skifte en pakdåse, ved udgangsakslen.
Hvorfor der så åbenbart sidder en pakdåse, det tætner for vand, lyder jo lidt kringlet, men udelukker jo ikke ringkammerkøling.

mvh jens

Annonce
man skal tidligt op, hvis man vil bilde mig ind, at man lader en aksel ( ikke rustfri ) køre rundt i et saltvandskar.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Hej Lynæs

Det gør man heller ikke. Det er som du siger et ringkammer. Det er forøvrigt et reduktionsgear der sidder efter selve reversgearet og det er reduktionsgearet der bliver kølet, der er så kanaler så olien fra gearet kommer ned til reduktionsgearet. Kølingen foregår så ved at der løber vand igennem kølekammeret. Så når smøreolien bliver grå må der være tæret igennem ind til de bevægelige dele i reduktionsgearet.

Sommerhilsen Finn
Undskyld den lange ventetid med at svare:
Da mine hænder ikke vender rigtig til mekaniker arbejde,ja så prøvede jeg noget andet. ( kunne det være kondensvand).
Jeg har nu skiftet gearolien 2 gange, og her sidste gang har jeg så sejlet med motoren i ca. 6 timer og olien er så fin som ny.
Men til vinter når båden kommer på land vil jeg ta gearet af for at renovere det, da jeg har fået en god kammerat til at hjælpe mig og han er mekaniker.
Tusind tak for de mange forslag der er kommet, jeg er blevet en del kloger.
God sommerferie Hilsen
Kalypso
Mikael S. Olesen

Mikael S. Olesen

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis