Akku trimmer med dødt batteri

Hejsa,

Jeg købte for 2-3 år siden en Black & Decker (GLC2500NM) akku trimmer med et nimh 18v batteri. Da jeg så skulle bruge den for første gang efter vinterpausen, så kunne den kun køre med ca. halv kraft - selv med et fuldt ladet batteri. Det er i hvert fald ikke hurtigt nok til at kunne fælde et græsstrå.

Jeg går ud fra det er batteriet det er galt med, men hvis jeg skal skifte det så koster det kassen (min 500 kr. efter hvad jeg umiddelbart kan se på nettet). Er der noget at gøre, eller er det bare at bide i det sure æble og købe en nyt el / akku (med lithium batt.)?

MVh Henrik

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af jetjager på 13 maj 2011 08:04
Hejsa,

Jeg købte for 2-3 år siden en Black & Decker (GLC2500NM) akku trimmer med et nimh 18v batteri. Da jeg så skulle bruge den for første gang efter vinterpausen, så kunne den kun køre med ca. halv kraft - selv med et fuldt ladet batteri. Det er i hvert fald ikke hurtigt nok til at kunne fælde et græsstrå.

Jeg går ud fra det er batteriet det er galt med, men hvis jeg skal skifte det så koster det kassen (min 500 kr. efter hvad jeg umiddelbart kan se på nettet). Er der noget at gøre, eller er det bare at bide i det sure æble og købe en nyt el / akku (med lithium batt.)?

MVh Henrik

Nu da skaden er sket, kan du prøve at køre med trimmeren, til den ikke kan mere, og så lade den op igen. Gør det nogen gange, og prøv at se om det har en forbedrende virkning.  Batteriet bliver nyt men måske brugbart.


fase
Skrevet af jetjager på 13 maj 2011 09:03
Ok, det prøver jeg.

Men hvad skyldes problemet?
Det ved jeg ikke præcis, fordi jeg ikke kender de kemiske reaktioner i batteriet til at kunne beskrive dem. Rådet er givet fordi jeg har oplevet noget lignende med batterier til bærbare computere, og da batteriet er halvdødt i forvejen, kan der ikke ske andet end, at du får forlænget køretiden


fase
Hej Henrik

Skulle du miste modet med den gamle har jeg lige købt den samme model med lithium batteri på 18 volt i Bauhouse netop i denne uge er der - 20 procent på disse modeler ud over det fandt jeg en kupon hvor du sender en kopi af kviteringen ind og får tilsendt et ekstra batteri ub. jeg har haft 2 andre græstrimmere med batteri før, netop med de samme problemer som dig med at de klapper sammen i batterierne, det skulle lithium ikke gøre. Jeg prøvede den forleden dag og der er rigtig smæk på omdr. og den virker meget kraftfuld
det kunne være at frosten har taget livet af batteriet i den lange vinterfrost.!

og det kan bedre betale sig at købe nyt græstrimmer med batteri.
med mindre at batteri koster mere end apparettet selv koster.!

men el apparetter har ikke godt af ophold i "skuret" i vinter frosten
i det langeløb.!

og batterier har bedre ind i varmen i vinterhalvåret. afhængige af typen.
Annonce
Hej Hans,

Ok, jeg forsøgte at køre batteriet helt tørt og så oplade det fuldt igen. Men bortset fra at der var en mindre effekt de første par gange, så gik det hurtigt af den igen.

Så jeg må vist ud at investere i en ny (batterierne er megadyre) - måske med ledning denne gang.....

Tak for indspark.

Mvh Henrik

Prøv om du kan lirke batteripakken op og se de enkelte celler/batterier. Ofte er den slags bygget op af standardkomponenter, som man kan købe i f.eks Århus Radiolager.
Jeg har ingen erfaring med græstrimmere, men med bunker af legetøj, telefoner og barbermaskiner.
Min Braun barbermaskine mistede gejsten for4 år siden, og da jeg lirkede den op kunne jeg se at det var to AA batterier der sad i den. Jeg fandt to nye, som blev loddet i -kræver lidt fingersnilde- og den har kørt glimrende lige siden. Oven i købet har de nye batterier langt større kapacitet end de gamle, så nu skal der kun lades ca hver tredie uge. Mon ikke det har forlænget dens liv med yderligere 10 år. Udgiften var på 50 kr og en god times sjovt atbejde.

Opladelige batterier har det ikke godt med frost etc, som ovenfor beskrevet, men heller ikke med at ligge ubrugte (og afladede) hen over vinteren. Derfor kan det være nyttigt at tage batteriet ind og aflade og oplade det en gang eller to henover vinteren, så skulle de holde bedre.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Min ca 9 år gamle 24v 2Ah nimh bosch akkuboremaskine havde samme problem her ved årsskiftet. I det ene batteri var 2 celler klappet. Jeg fik sammen loddet en ny batteri pakke uden store problemer. Så nu har jeg et "nyt" kraftigere 3.2Ah batteri og jeg kan love for at der er liv i den.

Du kunne evt købe disse her, hvis du har mod på det...
http://cgi.ebay.com/15-x-Sub-C-w-Tab-3400mAh-NiMH-Rechargeable-Battery-Red-/200597163843
De har flapper som er beregnet til at lodde på. Du vil med disse batterier kunne lave en batteri pakke der holder 2,25 gange mere strøm end dit gamle da det var nyt.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis