Sokkel og puds med mørtel

Jeg har søgt nettet tyndt og læst flere tråde herinde vedr. pudsning af sokkel, men der er ingen der matcher min problemstilling sådan rigtigt...

Jeg lavede sidste år en tilbygning på min træhus på 83m2. Soklen er lavet af isoterm leca-blokke. Jeg fik en handyman af en bekendt til at pudse min sokkel op, således at jeg kunne fylde jord og skærver rundt langs tilbygningen. Soklen er pudset i en blanding af bakkemørtel og cement i oktober sidste år.

Nu er pudset begyndt at skalle meget af og flere steder falder det af i store stykker. Det er som om at regnvand og fugt ødelægger pudset.

Jeg talte med en tømrer den anden dag, der sagde at man ikke kunne bruge mørtel til pudsning af sokler, men i stedet skulle bruge cement? Jeg tænkte ellers at blandingsforholdet i den nuværende puds (som jeg ikke kender) ikke var korrekt? Han sagde at mørtel sugede fugt?

Nu er mit spørgsmål jo så om han har ret og hvad jeg gør for at komme videre. For at banke alt pudset af er et kæmpe arbejde og kan jeg evt. pudse med cement oven på mørtelblandingen eller skal det HELT af?

Mvh. Kasper

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Mørtel dur ikke til sokkelpudsning, du er nødt til at få fjernet så meget som muligt.
Man bruger sand (pudssand) og cement, som jeg lige husker blandet det 3:1
(3 dele sand, og en del cement)

mvh jens
Skrevet af Wezio på 12 maj 2011 22:49
Jeg fik en handyman af en bekendt til at pudse min sokkel op, således at jeg kunne fylde jord og skærver rundt langs tilbygningen. Soklen er pudset i en blanding af bakkemørtel og cement i oktober sidste år.

Nu er pudset begyndt at skalle meget af og flere steder falder det af i store stykker. Det er som om at regnvand og fugt ødelægger pudset.

He he, bare ordet Handyman får en til at tænke på hvad han faktisk bør lave, for pudse sokler er måske ikke lige den bedste ide.

Mørtel puds kan ikke holde til sokkel, så kommer til at blive værre endnu.

Skrevet af Wezio på 12 maj 2011 22:49

Jeg talte med en tømrer den anden dag, der sagde at man ikke kunne bruge mørtel til pudsning af sokler, men i stedet skulle bruge cement? Jeg tænkte ellers at blandingsforholdet i den nuværende puds (som jeg ikke kender) ikke var korrekt? Han sagde at mørtel sugede fugt?
Den tømrer har ret, han mente dog sikkert beton og ikke cement.

Skrevet af Wezio på 12 maj 2011 22:49

Nu er mit spørgsmål jo så om han har ret og hvad jeg gør for at komme videre. For at banke alt pudset af er et kæmpe arbejde og kan jeg evt. pudse med cement oven på mørtelblandingen eller skal det HELT af?
Din puds skal bankes helt ind til soklen igen, herefter skal hele soklen kastes ud, og efterfølgende pudses soklen med beton blandet 3:1 grus og cement, så skal det nok holde fremover.

Findes der nogle lettere måder at få pudset af på end hammer og mejsel? Fx nogle maskiner man kan leje?

Jeg har prøvet at banke lidt af..... puha!


- Kasper

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

En betonhammer med bred mejsler er ideel til formålet...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis