Flamingo i forsatsvæg - lovligt ??

Hej

Må man bruge flamingo til isolering i en indvendig forsatsvæg, der bliver beklædt med et lag gips ?

Det er kun få m2, hvor der tidligere har siddet cellutex-plader, derfor passer det lige efter fjernelse af puds (sad alligevel meget løst) med 22 mm forskalling og et lag gips afhensyn til radiator, vindueslysning og lign "skrammel", som det skal passe til.

Det vil derfor lige passe med en 20 mm flamingoplade bag gipsen, men er det lovligt ??
Min fornemmelse siger nej, men man kan jo købe gipsplader med isolering bagpå, men det er måske brandhæmmende skum, der er brugt.
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja. det må du gerne.
Jeg er ikke helt klar over de præcise regler, men jeg mener at der ikke må være hulrum mellem gipspladen og flamingoen.

I hvert fald sælger KnauffDanogips et forsatsvægeprodukt bestående af gipsplade hvorpå der er limet flamingoplade af en slags.
Som du selv nævner!!!

Men du kan jo også finde en 45mm mineraluldsbatts og flække den. Eller en 20 mm Rockwool A-terrænbatts. Selv om de måske er svære at finde stykvis.
Tak, for svaret. Har også tænkt på terrænbatts, men har ikke lige noget at bruge resten af pakken til, ellers var det nok det optimale.
Ja, det kunne være rart, hvis der var et sted, hvor man kunne slå de præcise regler op, - det er der måske også ude på nettet, - men hvor er det så lige præcist ?

Men hvis man ser helt praktisk på det, - er der brændt gennem gipspladen på væggen, så flamingoen kan antænde, - så er der nok i forvejen så stor mængde giftig røg, at lidt fra eller til ikke betyder noget. Har man ikke forladt huset på det tidspunkt, så er det nok alligevel for sent.
Det er noget andet i en etageadskillelse, der turde jeg aldrig have det, - men der mener jeg også det er helt forbudt.
Jeg tror nu ikke det er forbudt i etageadskildelser.
Men det er ikke meget brugt. Fordi du så skal opfylde brandkravene på anden vis.

I f.eks. etageadskillelse af beton med trægulv må må du godt anvende det. (Tror jeg). Idet det er betonen der sikrer den fornødne brandmodstandsevne.
Ved nærmere om- samt eftertanke er jeg kommet frem til følgende:
Forudsat at det er en almindelig muret ydervæg er det ligemeget om der er mellemrum mellem gipspladen og flamingoen. Eller ej.

Fordi. brandkravene til væggen opfyldes af murværket. Beklædningen skal være Klasse 2 og det er din gipsplade. Hvad du putter imellem gips og murværk er der ingen krav til.

Så du går bare igang med flamingopladerne.

Til gengæld har jeg så fået ondt i hovedet af alt det tænkeri. :o)
Mange tak, - nu må du gerne hvile hovedet lidt, - indtil jeg kommer i tvivl om noget andet ;-)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis