Nogen der har erfaring med nye massive fyr gulve?

Jeg har købt et massivet gulv til læggning på støer.

Gulvet er fyr med målene 27x135 2. sotering
Plankerne er i forskellige længder fra 2,5 til 6 meter
Gulvet har lagt i rummet i over de forskrevene antal dage i korrekt rum temperatur.

Da jeg købte det fik jeg at vide at man fik 10% ekstra med, da der kunne forkomme knaster. Og at forskellen på 1. sotering og 2. sotering er at der er flere knaster i 2. sotering ellers ingen forskel.

Da jeg så skal lægge det har det følgende fejl.
1. Det vrider sig op til 1,5 cm fra not til not eller fra fjer til fjer.
2. Samtidig vrider det sig meget på så hvis man ligger det på gulvet er det op til 2,5 cm det vipper i den anden ende.
3. Der udover har det mange fejl som store hakker i selve gulvet på overfladen og nogen steder var not eller fjer meget beskadiget.
4. De der kunne samles havde en højde forskel på op til 2 mm, hvilket ville sige at jeg skulle slibe 2 mm af mit gulv for at jeg kunne bruge det.

Da jeg havde pakket 4 pakker ud og halvdelen efter min mening var ubrugligt, kontaktede jeg
og prøvet at ligge 2 planker kontaktede jeg mit bygge center. Som så sendte en fra gulv firmaet ud.
 

Han sagde følgende, Fugtighed ok, stører ok, men at det var normalt at der var stort spild, og han sagde at man sagtens kan ligge et gulv selv om det var så skævt, han viste mig med en medbragt rem alle dem du spænder på din trailer og han fik da også lagt 2 hvor han flækkede 1 og alligevel ikke kunne spænde dem helt sammen mangler vel 2 mm på midten. Og sagde at det var normalt, at jeg nok skulle på regne at købe 30% mere pågund af spild. hvilket ville gøre det dyre end 1 sotering 

Nu spørg jeg er det det? og hvad kan man forvente af et massivt fyr gulv når det er  nyt?. Kan det passe at der ikke er garenti på 2 sotering. Er det her fejl jeg bare skal sige ja til. Da jeg købte det fik jeg intet af dette at vide.


Det at gøre det selv er ikke altid det samme som at spare penge...

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har også lagt tilsvarende 2.sorterings planker, men aldeles uden problemer.
De jeg købte var pakket i plastic og var tørrede. Jeg lagde dem i raskt tempo efter pakkerne var åbnede. Der var absolut ingen højdeforskel.
Her 10-12 år efter er der ganske svage buer, måske ½ mm, nedad, som stort set alle billigere plankegulve har, men absolut ikke noget problematisk.
Jeg dummede mig og ludbehandlede gulvene. Det skal man ikke gøre.
Her i foråret har min flittige kone, skrubbet dem fri for ludrester og givet den hvidpigmenteret olie. Det fungerer og er langt flottere.
Jeg kunne sagtens leve med det som det var!!

Jeg husker ikke hvilken producent de kom fra, men du bliver bundet er sløj historie på ærmet. Mine var meget billige.

Med venlig hilsen
ktm

 

Nå nu har de fundet ud af at de gerne vil byttet det til en 1. sotering for 4000 mere gav 11000 kr med strøer, skruer, lim. Men jeg er villig til at give den slant ekstra, dog tager de ikke de 4 åbne pakker retur :-(

Det at gøre det selv er ikke altid det samme som at spare penge...

ktm ludbehandling er aldrig behandling nok i sig selv til gulve, skal altid efterbehandles med olie eller sæbebehandling
Skrevet af Jumper68 på 12 maj 2011 09:55

Nu spørg jeg er det det? og hvad kan man forvente af et massivt fyr gulv når det er  nyt?. Kan det passe at der ikke er garenti på 2 sotering.


Nej, det er ikke noget man skal forvente, det forventer jeg ikke engang på en natur sortering, så er den billigste man kan få.

Og men  hensyn til 2. sorteringen så stiller man jo her måske nogle mindre krav til rethed osv.. men har aldrig oplevet noget lignende med et massivt plankegulv, selvom det var en meget billig sortering.

Klap nu lige hesten!

 

Det er ikke så nemt at lægge bræddegulve. Og mange af dine problemer hidrører fra manglende erfaring. Fyr er blødt. Fyrretræsgulvbrædder skal være meget runde og skæve for at man ikke kan slå dem sammen.

Jeg kender ikke de formelle sorteringsregler for fyrretræsgulvbrædder, men der er nok ikke nogle.

Måske er det helt op til de enkelte fabrikanter at bestemme sorteringen.

 

Men idet der ikke findes noget der hedder 3. sortering må 2. sortering være noget af det ringeste  man kan købe.

 

Du har eet firmas ”sorteringsregler” eller definition af 2. sortering her; http://www.danplank.dk/group.asp?group=307 

 

Garanti.

Der er ingen garanti på byggematerialer. (Bortset fra de garantier der stille dig bedre end den gældende lovgivning)

Der er principielt 5 års reklamationsret på byggematerialer købt hos et byggemarked eller hos en forhandler i øvrigt.

Der er 2 års reklamationsret iflg. købeloven. Endvidere den såkaldte formodningsregel

 

Hvis jeg havde tendens til bekymring for folk jeg ikke kender kunne jeg nemt blive bekymret for at du heller ikke kan lægge dit gulv af  ”1. sorteringsgulvbrædder”

Annonce
Og de er meget runde og skæve, så meget at hvis du prøve at presse den modsatte den ned flækker det, men nu er det på vej til at blive byttet.

Det at gøre det selv er ikke altid det samme som at spare penge...

Godt så.

  Må jeg anbefale dig at indkøbe eller -indlåne en håndbog der hedder:

 

Trægulve 1

(Træ 41)

Lægning og reparation

Udgivet af Træbranchens Oplysningsråd

(Nu hedder det vist TRÆinfo)

 

Den indeholder hvad der er værd at vide om trægulve.

 

Se her: http://www.traeinfo.dk/page.asp?sideid=318

 

UPS. Jeg ser at der er kommet nye udgaver.

 

(Og når du har læst  om lægning af trægulve er jeg ikke længere bekymret for om du kan  lægge dit nye gulv og oven i købet få anerkendelse derfor)

Træ 41 og den om vedligeholdelse har jeg anskaffet mig, og tror jeg har læst næsten alt på nettet. Spørgsmålet var gik på hvad man skulle forventet af nye massive gulve. Men nu er de også blevet byttet ;-)


Det at gøre det selv er ikke altid det samme som at spare penge...

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis