Fugeskum - damptæthed??

Købte 3 120x140 cm fine brugte PVC-termoruder, som nogenlunde passer i mine nuværende vindueshuller. Har monteret dem med karmskruer.

Dog er vindueshullerne ikke helt lige, og derfor ville jeg bruge fugeskum til at tætne omkring vinduet.

Ved at normen dikterer en fugebund og diffusionstæt fuge indvedigt - isolering - og en diffusinsåben tætning på ydersiden.

Men skal man stadig fuge med tæt fuge indvendigt når man bruger skum?

Problemet er, at mellemrummene imellem karm og dørhul er noget ujævne og derfor er det ikke muligt at bruge en fugebund. Ville ellers have sat en fugebund, og fuget med akryl indvendigt, og så skummet fra ydersiden, men det er ikke praktisk muligt.

Rummet er velventileret, og problemet med fugt i karmen er vel ikke så stort med PVC? Dampspærren går ud i vindueshullet, så fugeskummet har dampspærre på den ene side, og pvc på den anden, så skulle fugeskummet trække fugt, så er det ikke i kontakt med træværk (det er et træhus).

Så altså - er det nok bare at bruge fugeskum og så færdig?

Har i øvrigt erfaret at en fugeskumssprøjte er 10 gange nemmere at styre end de fugeskum med indbygget spraytud.

 

"If you need a machine today and don't buy it,
 
tomorrow you will have paid for it and not have it."
 
- Henry Ford 1938
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kan du sådan set godt, men du skal have en speciel fugeskum der vandtæt. Almindelig fugeskum er åben i cellestrukturen så det kan suge vand !
Hmm - jeg har kun den almindelige fugeskum (hvor der står den er til vinduer og døre), men kunne man alternativt ikke bare skrabe/fræse 5mm af fugeskummet ud på indersiden, og så fuge med akryl/bitumen?

 

"If you need a machine today and don't buy it,
 
tomorrow you will have paid for it and not have it."
 
- Henry Ford 1938
Jo da, men det var nok bedst at gøre det udefra, da der er her der er størst chance for masser af vand.
Ok - tak for det.

Jeg vil nu tætne den indefra. Diffusionstæt inderst og diffusionsåbent yderst - sådan har jeg fået læst og påskrevet.

Ydersiden bliver stadig dækket af vindpap og gerichter, så den får jo ikke slagregn, og bliver der fugt i karmen kan det jo diffundere væk ud i luften. En fuge der tæt på ydersiden og åben på indersiden ville ifølge min logik være mere udsat for fugt fra den varme indeluft.
Det er vel derfor man sætter dampspærren på den varme side af en væg?

Ps. til jer der måske læser med, der vil give jer i kast med fugeskum:

Husk at støtte indersiden af karmen. Åben vinduet/døren og tag et indvendigt karmmål, og lav et bræt der er 2mm længere og sæt det i spænd imellem karmene (eller et lidt kortere bræt og kiler). Lad støtterne sidde i en 6 timer efter fugen er lagt - så er skummet helt færdigt med at ekspandere.

Gør man ikke det, kan man risikere at den ekspanderende skum bøjer karmen indad, hvilket enten kan få døren/vinduet til at binde, eller i værste fald sprække.
Dette er specielt vigtigt ved døre/vinduer af en lidt billigere kvalitet, hvor karmtræet til tider er tyndere end hvad godt er, eller ved efter isolering af fuger på ældre vinduer.

Går det galt kan man kradse fugen ud igen med stålbørste og kniv, men det er et lo...-arbejde, og som sagt nemt at undgå.

 

"If you need a machine today and don't buy it,
 
tomorrow you will have paid for it and not have it."
 
- Henry Ford 1938
Skrevet af thejokers på 12 maj 2011 09:54

Ved at normen dikterer en fugebund og diffusionstæt fuge indvedigt - isolering - og en diffusinsåben tætning på ydersiden.

Det er fuldstændigt underordnet når du har plastvinduer.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis