Rustfri trapperist

Jeg skal have renoveret min indgangstrappe ovenpå den hårde vinter. Der er indstøbt en skraberist i det første trin og da den er 50 år gammel ville jeg ofre en ny.
Jeg har mulighed for at lave den i rustfrit stål fremfor galvaniseret stål, men er betænkelig ved om det er en god ide.
Man ser aldrig andet end galvaniserede riste synes jeg (hvis de er indstøbt) de er selvfølgelig billigere, men er det sådan, at det rustfrie er for glat og at cementen "bider" bedre på det galvaniserede?
Det skulle jo nødigt gå skilt ad igen lige med det første.
Er der nogen, der har noget viden på dette område?

Mvh
Kup

If you can't fix it with a hammer you have an electrical fault  

18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg tror at det skyldes prisen på en rustfri, for er det sådan en med 4kantede felter kan det vist være lige fedt om det er det ene eller andet.
Men det ville være smart om du istedet for at indstøbe risten, indstøbte en vinkeljerns ramme hvor risten kan lægges ned i. Laver du den så på standart mål af en galvaniseret, kan du altid skifte hvis det skulle gå helt galt.
Jo tak, jeg havde nu også tænkt mig, at det skulle være en ramme med en løs rist i, så er det nemmere at komme til at "muge ud" en gang imellem. Det er rammen, de gerne skulle sidde ordentligt fast, så der ikke trænger vand ind langs siderne og giver anledning til nye frostsprængninger i de kommende vintre.
Mvh
Kup

If you can't fix it with a hammer you have an electrical fault  

Du kan jo gøre overflader på betonnen vandtæt ved at smørre godt med kogt lindolie på
Kogt linolie!
Hvad er dr nu galt med alm. motorspildolie?

Men det er rigtig der altid vil opstå revne mellem betonen og risterammen.
Nu ved jeg ikke helt hvordan rammen fastgøre, men du kan lave en lille fuge mellem stål og beton.
Og det skal være fugemasse af bedste velegnede kvalitet. Idet den er meeget udsat for salt, vejrlig og bliver oven i købet trådt på fra tid til anden-
Det lyder interessant, det har jeg ikke hørt om før. Bare det ikke bliver p....glat når det regner ;-)

If you can't fix it with a hammer you have an electrical fault  

Annonce
Så må du jo udlever skridsko til eventuelle gæster  Nå pjat, du skal kun mætte overfladen, ikke larkere betonnen. Og det blev brugt rigtigt meget i "gamle dage" på grovkøkken / Bryggers gulve, der mættede man først med lindolie og larkere så med fernis.
Jeg takker, omend jeg strengt taget stadig ikke har fået besvaret mit oprindelige spørgsmål - binder cementen bedre på galvaniseret end på rustfri?

If you can't fix it with a hammer you have an electrical fault  

Nå ja, jeg tror at galv. er det bedste når det gælder nedstøbning, men du svejser vel nogle "vinger" på der går ned i betonnen ?
Det er nemlig lige det jeg havde tænkt mig, men det var der nu også på de gamle galvaniserede.

If you can't fix it with a hammer you have an electrical fault  

Nej. beton binder ikke ret godt til varmgalvaniseret stål og endnu ringere til rustfrit ditto.

Det er primært emnets udformning, f.eks. vinger, der sikre fastholdelsen.
Beton har dels kun beskeden klæbeevne og dels "arbejder" stål og beton ikke godt sammen primært pga. forskellige udvidelseskoefficienter.
Der vil med sikkerhed forekomme en revne mellem stålet og betonen. Måske kun en micro-revne. Men alligevel.
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis