Male tagsten i forbindelse med nyt undertag

Hej

Hvad skal man ca. regne med i materialepris ved 200 m2 hvis man vil lægge et nyt tag inkl. undertag?

Det er bare en guideline til hvornår jeg skal i gang med projektet!!!

En hurtig søgning samt meget lidt baggrundsviden siger mig at jeg skal bruge

Sort betontagsten (skal være beton da det passer bedst til huset)
Lægter
Undertag
skruer

Herudover skal der selvfølgelig bruges noget til "kanterne" samt nye tagrender.

Jeg har set en pris hos

http://www.nettraelasten.dk/Files/ForumV2/Månedstilbud/Maj%2011/422594.pdf

til 44 kr/m2. Er godt klar over det næppe er den ultimative kvalitet, men kunne det evt bruges.

Jeg har selvfølgelig tænkt mig at lave det hele selv med hjælpe fra en tømrer eller to jeg kender...
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
44 kr pr kvadratmeter!!! Det kan dårlig nok dække prisen for undertaget + lægter.

Minimum 200 kr/m2, incl. moms, måske mere afhænig af hvilken kvalitet tagsten du vælger.

Nej det tænkte jeg nok, men prisen står jo i annoncen!

Grunden til mit egentlige spørgsmål er angivet i overskriften. Kan det svare sig at pille stenene af, rense dem, male dem og lægge dem igen i forhold til at købe nye sten. Hvis prisen er 44 kr/m2 er svaret jo klart nej...

Kvaliteten er ikke "så vigtig" så længe det er i orden (lidt ambivalent holdning - jeg ved det). Vi skal ikke bo i huset i mere end et par år eller 5 mere...
En salgslakering af tagstenene. :o)

Jeg ved ikke om det hverken teknisk eller økonomisk er en god ide. Men godt GDS- arbejde vil det jo være. En allerhulens masse arbejdstimer og ikke mange materialer. Og nemt at finde ud af tillige.

Men du skal have fat i de rigtige priser på tagsten. Altså alle de specialsten og tilbehør der medgår til det færdige tag.
Du tager de vigtigste mål med hen i tømmerhandlen og så har de et program der relativt hurtigt skal spytte mængder og priser ud. For det hele . Osse undertaget.
Til den pris lægger du mindst 10%. For der er altid noget man alligevel har glemt, f.eks. affaldshåndtering, afdækning eller en GDS-er der kommer for skade at vælte 30 tagsten ned på det underliggende fliseareal.. Osv.
hehe, lige præcis ;o)

Og ja.... en hulens masse timer og forholdsvis lidt i materialer... det kan vi li'..

Som sagt var det mest for at have en rettesnor således vi har en ide om hvornår jeg skal i gang.
Skrevet af Henrikhp på 11 maj 2011 09:13
Hej

Hvad skal man ca. regne med i materialepris ved 200 m2 hvis man vil lægge et nyt tag inkl. undertag?

Det er bare en guideline til hvornår jeg skal i gang med projektet!!!

Hvis vi snakker kvalitets materialer, så skal du regne med omkring 150-200,- pr. m2 ved ægte tegltag, og ca. 100-120,- ved betontagsten.

Skrevet af Henrikhp på 11 maj 2011 09:13

Sort betontagsten (skal være beton da det passer bedst til huset)
Okay, det først gang jeg har hørt det før, hvilken begrundelse er den kommet af ?
Hvordan mener du har beton passer bedste til huset ?

Skrevet af Henrikhp på 11 maj 2011 09:13

til 44 kr/m2. Er godt klar over det næppe er den ultimative kvalitet, men kunne det evt bruges.
Ja, da... men som du selv skriver forvent ikke den store kvalitet og levetid.

Du laver jo sådan set selv regnestykke for dig, 20,- for undertaget, 20,- for taglægterne dvs. 5,- pr. m2 for teglene, et eller andet sted er der altså gemt noget 2. sortering eller rigtig dårlig kvalitet, for at få dette regnestykke til at gå op, for prisen på taglægterne passer meget godt, så det er undertaget og tagstenen der er "skrabet" for at lave det tilbud, og det er jo netop de 2 ting i et tag der skal have den højeste kvalitet.

De fleste vil dog nok bruge lidt flere penge på tagsten og undertag i en større kvalitet for at sikre taget ikke skal skiftes før om mange år, og at det holder sig både flot og tæt i +50 år.

Skrevet af Henrikhp på 11 maj 2011 09:13

Jeg har selvfølgelig tænkt mig at lave det hele selv med hjælpe fra en tømrer eller to jeg kender...

Hvis du får hjælp fra en tømrer eller 2, så skal det jo nok gå at lave det hele selv...
Annonce
@koluda
Okay, det først gang jeg har hørt det før, hvilken begrundelse er den kommet af ?
Hvordan mener du har beton passer bedste til huset ?


Simpelthen fordi det er en "røvsyg" 80'er villa, så alt "prangende" kommer til at se forkert ud... Af samme årsag valgte jeg også at lægge alm. holmegårdssten istedet for en mere avanceret belægning. Tingene skal jo helst passe sammen.. Syntes dog også selv at tegl er pænere.

Mvh Henrik
Et tegltag behøver jo ikke nødvendigvis at være pragende, man kan jo vælge en simpel vingetegl i natur, eller en ganske almindelig falstagsten i natur og klassik udformning, frem for en mere moderne tagsten i engoberet eller glaseret udgave...

Det kan jo være at din nuværende lægteafstand er sådan, at der kan lægges en Lafarge DanFlock betontagsten på dine nuværende lægter, og da det er en af de få tagstenstyper der kan lægges uden undertag, skal man i så tilfælde bare fjerne det gamle undertag.

Denne tagsten er efter min mening en af de stærkeste tagsten der kan købes, og der følger jo så ikke de ulemper med manglende ventilation/fugtproblemer i tagrum med, som der trods alt er en vis risiko for ved anvendelsen af undertag.

Husk at der skal efteisoleres op til gældende krav i bygningsreglementet eller dokumenteres at dette ikke er rentabelt efter formlen i BR10 ved udskiftning af tagbelægningen.
Danflock havde jeg slet ikke tænkt på, slet ikke nogen dårlig ide, hvis ellers lægterne passer i afstanden, taget er rimeligt ret, og ikke er for ringe stand til endnu et tegltags levetid.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også